- Berichten: 18
PV544 - B18A hoe draad vervangen in pantserkabel contactslot - bobine
- Lineke Boot-Brussaard
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2025 20:41 #1476635
door Lineke Boot-Brussaard
- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)
PV544 - B18A hoe draad vervangen in pantserkabel contactslot - bobine is gemaakt door Lineke Boot-Brussaard
We zijn bezig met het vervangen van de bedrading. Nu kwam ik bij het verwijderen van het contactslot en de bobine een draad tegen waarvan het koper bloot ligt. De draad zit op een nogal lastige plek: onderin de houder voor de bobine, aan het einde van de zogenaamde pantserkabel. Heeft iemand een tip hoe ik dat los kan krijgen en de draad kan vervangen? Ziet er nogal dichtgeklonken uit allemaal.
- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 407
23-03-2025 19:57 - 23-03-2025 19:59 #1476641
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic PV544 - B18A hoe draad vervangen in pantserkabel contactslot - bobine
Beste Lineke,
Moedig dat je al zover bent. Uit de foto's blijkt dat A/ de originele bobine al een vervanger heeft en de de voet met pantser kabel er nog is,
Ik kan je hiermede een alternatief doen,
!/ zaag de pantser kabel dicht bij het contact slot stuk (gelieve rondom te zagen, dan blijft de middelste draad heel)
Dan blijft de plus naar de bobine heel en kun je hem op deze wijze isoleren
2/ De onderzijde "sloop" je verder zodat dit overblift
N.b de ring (links)**met een drietal radiale stelschroefjes, zet je later om de bobine en klem deze wel met de oude voet weer op het schutbord.
En zie het eindresultaat
Verder heb ik grone draad van de start solonoide verbonden met een druk knop, en de spanning komt dan van de rode draad van het contact slot,
daarmee is de ielige contact sleutel ook een langer leven beschoren.
Succes Fred Kok
** de ring zelf gedraaid
Moedig dat je al zover bent. Uit de foto's blijkt dat A/ de originele bobine al een vervanger heeft en de de voet met pantser kabel er nog is,
Ik kan je hiermede een alternatief doen,
!/ zaag de pantser kabel dicht bij het contact slot stuk (gelieve rondom te zagen, dan blijft de middelste draad heel)
Dan blijft de plus naar de bobine heel en kun je hem op deze wijze isoleren
2/ De onderzijde "sloop" je verder zodat dit overblift
N.b de ring (links)**met een drietal radiale stelschroefjes, zet je later om de bobine en klem deze wel met de oude voet weer op het schutbord.
En zie het eindresultaat
Verder heb ik grone draad van de start solonoide verbonden met een druk knop, en de spanning komt dan van de rode draad van het contact slot,
daarmee is de ielige contact sleutel ook een langer leven beschoren.
Succes Fred Kok
** de ring zelf gedraaid
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 23-03-2025 19:59 door Fred Kok.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lineke Boot-Brussaard
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
24-03-2025 08:54 #1476647
door Lineke Boot-Brussaard
- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)
Beantwoord door Lineke Boot-Brussaard in topic PV544 - B18A hoe draad vervangen in pantserkabel contactslot - bobine
Beste Fred,
Hartelijk dank voor je rijk gedocumenteerde antwoord en uitleg.
Ik zie dat je een extra gat hebt geboord in het schot tussen motorruimte en passagiersgedeelte en daar de + draad doorheen hebt aangelegd. Goede oplossing; in de huidige situatie klemt de draad tussen houder en bobine, waardoor de mantel slijt.
Je hebt het ook over een extra groene draad met een schakelaar. Hoe ziet dat er dan precies uit?
En wat betreft die pantsermantel: die heb je gewoon in zijn geheel verwijderd en vervangen door een andere mantel/bescherming?
Hartelijk dank voor je rijk gedocumenteerde antwoord en uitleg.
Ik zie dat je een extra gat hebt geboord in het schot tussen motorruimte en passagiersgedeelte en daar de + draad doorheen hebt aangelegd. Goede oplossing; in de huidige situatie klemt de draad tussen houder en bobine, waardoor de mantel slijt.
Je hebt het ook over een extra groene draad met een schakelaar. Hoe ziet dat er dan precies uit?
En wat betreft die pantsermantel: die heb je gewoon in zijn geheel verwijderd en vervangen door een andere mantel/bescherming?
- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 407
24-03-2025 09:32 #1476649
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic PV544 - B18A hoe draad vervangen in pantserkabel contactslot - bobine
Beste Lineke, pak het aansluitschema erbij. Op het contact slot achterzijde zit een groene draad (origineel) op de middelste aansluiting nr 50, haal die los.
Met de kontact sleutel start je daarmee normaliter. Dus verbindt die los gehaalde met een druk knop en de andere zijde verbindt je die met de aansluiting nr 54 rode draad!
Succes fred
Met de kontact sleutel start je daarmee normaliter. Dus verbindt die los gehaalde met een druk knop en de andere zijde verbindt je die met de aansluiting nr 54 rode draad!
Succes fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lineke Boot-Brussaard
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
30-03-2025 13:38 #1476699
door Lineke Boot-Brussaard
- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)
Beantwoord door Lineke Boot-Brussaard in topic PV544 - B18A hoe draad vervangen in pantserkabel contactslot - bobine
Beste Fred,
Dank voor je technische info. Heel waardevol. Inmiddels hebben we de pantserkabel verwijderd en de draad heel gehouden. Draad gaat nu via een ander gat naar de bobine toe. De bobine zit in de houder geklemd met een slangenklem. Komt denk ik helemaal goed!
Dank voor je technische info. Heel waardevol. Inmiddels hebben we de pantserkabel verwijderd en de draad heel gehouden. Draad gaat nu via een ander gat naar de bobine toe. De bobine zit in de houder geklemd met een slangenklem. Komt denk ik helemaal goed!
- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.