relais aansluiten

• G. Martin (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-03-2009 13:14 #49807 door G. Martin (GAST)
relais aansluiten is gemaakt door G. Martin (GAST)
<p>vrienden,</p><p>graag uw hulp!</p><p>ik plaatste een relais tussen schakelaar en extra ventilator buiten het contact om.</p><p>de fan reageert echter niet op de schakelaar.! hoe deed ik het? en wat is hieraan fout?</p><p>87 verbond ik met de + van de fan. de - vd. fan verbond ik met het chassis.</p><p>30 verbond ik met de + van de accu en plaatste er een zekering tussen.</p><p>85 verbond ik met de ene draad van de schakelaar en 86 met de andere.</p><p>wat doe ik fout?? moet het relais ook geaard worden misschien?</p><p>alvast dank voor dadviezen, geert martin.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-03-2009 17:39 #91564 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic relais aansluiten
<p>Hallo Martin ,kijk op de site www.volvo-classic.com klik op amazon(rechts opde site) kies voor de elektrieche schema en kies voor relais en daar staat het keurig beschreven hoe je het relais moet aansluiten</p><p>Gr Jan Oudijk.</p>

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-03-2009 18:51 #91563 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic relais aansluiten
Hallo Martin,

Het begin gaat helemaal goed, maar bij nummer 85 en 86 gaat het helaas fout.

Het volgende moet je doen.
Pootje 86 komt aan aarde (chassis)
Pootje 85 komt aan 1 kant van je schakelaar.
De andere kant van de schakelaar neem je weer 12 volt (dit kan continue 12V zijn maar kan ook na je contactsleutel).

Wat gebeurd er dan precies.
Als je de schakelaar omhaalt, gaat er een stroompje lopen door het relais.
Dit gedeelte van het relais is een spoel. Hierdoor ontstaat er een magneet in het relais.
Deze magneet zet de schakelaar in het relais om zodat je fan 12volt krijgt en gaat draaien.

Zet je de schakelaar uit dan verdwijnt deze magneet -> de schakelaar in het relais valt weer terug -> de fan stopt.

Je kunt het een beetje vergelijken met een waterkraan.
De waterleiding is nummer 30. De emmer onder de kraan is nummer 87.
Nummer 85 en 86 is het kraantje, door nu met een kleine kracht op het kraantje te zetten, ga je een grotere
kracht (waterdruk) aan of uit zetten.

Ik hoop dat het iets duidelijker geworden is.

groetjes
Joan

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD