Testen ruitewissermotor 544/Duett los van de auto
- Thom Fransen
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
26-02-2025 22:38 #1048265
door Thom Fransen
The difference between men and boys is the price of their toys
Testen ruitewissermotor 544/Duett los van de auto is gemaakt door Thom Fransen
De 544 en Duett zijn uitgerust met een SMV (prehistorisch type) ruitewissermotor met een anker etc. Ooit ga ik dit vervangen door iets beters/moderners/simpelers maar omdat ik zo langzaam de Duett klaar wil hebben (en even niet verder kan met de remmen deze week) gaat nu eerst het origineel geval er in.
Maar hoe kan ik deze testen op een losse akku?
Als ik naar de aansluitingen kijk zie ik de Bosch code nummers:met de betekeins die ik op het internet gevonden heb er achter tussen haakjes
31 (massa)
31b (geschakelde massa via relais of schakelaar)
53 (Ruitewissermotor plus)
53a (Ruitewissermotor eindschakeling plus)
Kan ik hier een eenvoudige schakeling maken om de motor (met stangenstelsel) te testen?
Thom
Maar hoe kan ik deze testen op een losse akku?
Als ik naar de aansluitingen kijk zie ik de Bosch code nummers:met de betekeins die ik op het internet gevonden heb er achter tussen haakjes
31 (massa)
31b (geschakelde massa via relais of schakelaar)
53 (Ruitewissermotor plus)
53a (Ruitewissermotor eindschakeling plus)
Kan ik hier een eenvoudige schakeling maken om de motor (met stangenstelsel) te testen?
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-02-2025 09:29 #1048267
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Testen ruitewissermotor 544/Duett los van de auto
Het simpelste is om hem aan de sluiten in combinatie met de schakelaar.
Als je het met losse draadjes wil doen is een heel gepruts.
Als je het met losse draadjes wil doen is een heel gepruts.
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-02-2025 18:55 #1048270
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic Testen ruitewissermotor 544/Duett los van de auto
Uitgangs punt is:
1. Op klem 53a moet constant + 12 V staan
2. Op klem massa moet constant - 12 V staan
Om van toerental te wisselen
Keuze 1. Op klem 53 + 12 V zetten motor gaat vermoedelijk snel draaien
Keuze 2 Klem 31b doorverbinden aan massa motor gaat vermoedelijk langzaam draaien.
Als de verbinding van keuze 1 of 2 wordt verbroken zal de motor doordraaien naar de 0 stand.
Dit komt omdat er klem 53a en massa nog 12 V staat.
De eindschakelaar in de motor zal de motor doen stoppen.
Zie verder bijgaand schema.
1. Op klem 53a moet constant + 12 V staan
2. Op klem massa moet constant - 12 V staan
Om van toerental te wisselen
Keuze 1. Op klem 53 + 12 V zetten motor gaat vermoedelijk snel draaien
Keuze 2 Klem 31b doorverbinden aan massa motor gaat vermoedelijk langzaam draaien.
Als de verbinding van keuze 1 of 2 wordt verbroken zal de motor doordraaien naar de 0 stand.
Dit komt omdat er klem 53a en massa nog 12 V staat.
De eindschakelaar in de motor zal de motor doen stoppen.
Zie verder bijgaand schema.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-02-2025 19:06 #1048271
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Testen ruitewissermotor 544/Duett los van de auto
Dag Rob,
Volgens mij refereer je hier naar de ruitenwisser van een Amazon.
Thom heeft een Duett daarin zit een ruitenwisser met maar één snelheid.
Om ervoor te zorgen dat de ruitenwissers op het juiste moment stoppen zit er in de schakelaar ook nog een contact dat naar maasa geschakeld wordt op het moment dat de ruitenwissers uitgeschakeld worden. Vandaar dat ik schreef dat het met losse draden een heel "gepruts" is.
Volgens mij refereer je hier naar de ruitenwisser van een Amazon.
Thom heeft een Duett daarin zit een ruitenwisser met maar één snelheid.
Om ervoor te zorgen dat de ruitenwissers op het juiste moment stoppen zit er in de schakelaar ook nog een contact dat naar maasa geschakeld wordt op het moment dat de ruitenwissers uitgeschakeld worden. Vandaar dat ik schreef dat het met losse draden een heel "gepruts" is.
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-03-2025 08:38 #1048284
door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Testen ruitewissermotor 544/Duett los van de auto
Hoi Han,
Het schema wat ik heb bijgevoegd komt van een 210 12 volt.
Daar is ook mijn tekst op gebaseerd.
De Amazon heeft geen klemnummers op de ruitenwisser motor maar is verbonden met een vaste kabel.
Maar ben nu wel benieuwd hoe het dan werkt met een geschakelde massa en de 0 stand van de ruitenwisser.
Maar ben het met je eens om de schakelaar aan de ruitenwisser motor te verbinden om e.e.a. te testen.
Het schema wat ik heb bijgevoegd komt van een 210 12 volt.
Daar is ook mijn tekst op gebaseerd.
De Amazon heeft geen klemnummers op de ruitenwisser motor maar is verbonden met een vaste kabel.
Maar ben nu wel benieuwd hoe het dan werkt met een geschakelde massa en de 0 stand van de ruitenwisser.
Maar ben het met je eens om de schakelaar aan de ruitenwisser motor te verbinden om e.e.a. te testen.