richtingaanwijzer niet goed te horen/te zien
- Koen Sollie
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
26-12-2024 13:49 #1047550
door Koen Sollie
Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
richtingaanwijzer niet goed te horen/te zien is gemaakt door Koen Sollie
Enkel dagen geleden een gevaarlijke situatie: mijn richtingaanwijzer naar rechts stond nog aan terwijl ik rechtdoor reed op een voorrangskruising, ik kon ter nauwernood een fietser ontwijken
Ondanks mijn gehoorapparaatjes hoor ik het geluid van de clignoteur niet goed meer en het groene lampje Duett/de groene lampjes 245, ontgaan mij ook wel eens. Ik wil dit ondervangen door een 'buzzer' te monteren of een extra waarschuwingslampje.
Heeft iemand hier ervaring mee? Graag advies (ik ben vast niet de enige)
Hartelijke groet,
Koen
Ondanks mijn gehoorapparaatjes hoor ik het geluid van de clignoteur niet goed meer en het groene lampje Duett/de groene lampjes 245, ontgaan mij ook wel eens. Ik wil dit ondervangen door een 'buzzer' te monteren of een extra waarschuwingslampje.
Heeft iemand hier ervaring mee? Graag advies (ik ben vast niet de enige)
Hartelijke groet,
Koen
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-12-2024 23:21 #1047558
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic richtingaanwijzer niet goed te horen/te zien
Bij een Duett kun je probleemloos een buzzer parallel schakelen aan het indicatielampje. Blauwe en groene draad.
Wellicht verstandig om het indicatielampje te vervangen, na een halve eeuw zal de lichtopbrengst mogelijk wat minder geworden zijn.
V.w.b de buzzer, dit moet wel een polariteits-ongevoelig exemplaar zijn omdat de spanning over het indicatielampje ook wisselt.
Wellicht verstandig om het indicatielampje te vervangen, na een halve eeuw zal de lichtopbrengst mogelijk wat minder geworden zijn.
V.w.b de buzzer, dit moet wel een polariteits-ongevoelig exemplaar zijn omdat de spanning over het indicatielampje ook wisselt.
- Koen Sollie
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
29-12-2024 13:59 #1047600
door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic richtingaanwijzer niet goed te horen/te zien
Dank voor je reactie Han!
Ik ga er mee aan de slag.
Hartelijke groet,
Koen
Ik ga er mee aan de slag.
Hartelijke groet,
Koen
- Berend van der Molen
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-12-2024 15:11 - 29-12-2024 15:16 #1047603
door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic richtingaanwijzer niet goed te horen/te zien
Koen,
Ik heb verschillende keren een zoemer gemaakt voor een P1800 die aangesloten wordt op de draden
van de schakelaar met 2 diodes en enkele draad naar de zoemer.
Ik heb verschillende keren een zoemer gemaakt voor een P1800 die aangesloten wordt op de draden
van de schakelaar met 2 diodes en enkele draad naar de zoemer.
Laatst bewerkt 29-12-2024 15:16 door Berend van der Molen.
- Koen Sollie
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-12-2024 13:40 #1047621
door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic richtingaanwijzer niet goed te horen/te zien
Dankjewel Berend, dit is ook een optie. Misschien handiger uit te voeren omdat de schakelaar makkelijker toegankelijk is dan het indicatie lampje achter/onder het dashboard.
Maar ik ben wel een leek op electronica gebied en vraag dus na ik wijs ben:
de twee diodes zorgen er voor dat de stoom alleen richting zoemer gaat? De zoemer heeft wel een massa aanslujting nodig neem ik aan.
Welke diodes moet ik hebben?
Groet,
Koen
Maar ik ben wel een leek op electronica gebied en vraag dus na ik wijs ben:
de twee diodes zorgen er voor dat de stoom alleen richting zoemer gaat? De zoemer heeft wel een massa aanslujting nodig neem ik aan.
Welke diodes moet ik hebben?
Groet,
Koen
- Berend van der Molen
- Senior lid
-
Minder
Meer
30-12-2024 15:54 #1047622
door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic richtingaanwijzer niet goed te horen/te zien
De diodes die ik in de oude doos heb gevonden zijn pr3002 kunnen 3 amper hebben
en een 70 tot 100 volt, de zoemer moet een aarde hebben.
Groet en goed uiteinde.
en een 70 tot 100 volt, de zoemer moet een aarde hebben.
Groet en goed uiteinde.