Knipperlicht richtingaanwijzer

• WILBERT Stadhouders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2024 16:22 - 08-11-2024 16:45 #1047138 door WILBERT Stadhouders
Knipperlicht richtingaanwijzer is gemaakt door WILBERT Stadhouders
Beste leden

Mijn rechter knipperlicht functioneert niet (pv544 b18). Beide lampjes branden zowel voor als achter maar de knipperfunctie doet het niet. Het groene dashbordlampje blijft constant branden. Het linkerknipperlicht functioneert wel.
Ik zit naar het schema van het handboek ' wiring diagram' te kijken maar weet niet goed waar ik de oorzaak zoeken moet. Is het eerst een kwestie van schoonmaken lampjes en fitting of moet ik oorzaak elders zoeken.
Dank voor jullie meedenken.
Laatst bewerkt 08-11-2024 16:45 door WILBERT Stadhouders.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-11-2024 17:55 #1047139 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Knipperlicht richtingaanwijzer
De originele knipperlichtautomaat, mechanisch geval op basis van een bi-metaal, heeft de eigenschap dat hij langzamer gaat knipperen als de belasting minder wordt. Wordt de belasting groter, bijvoorbeeld als je er een aanhanger achter hangt, dan gaat hij juist sneller knipperen.

In jouw geval waarbij de lampjes continue branden is de belasting dus te laag.
Oorzaken zijn divers.  Bijvoorbeeld gecorrodeerde lamphouders. De PV544 heeft nog al last van slechte fittingen aan de voorzijde.
Maar ook versleten lampjes kunnen  de oorzaak zijn.
M.a.w ff zoeken.

• WILBERT Stadhouders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2024 18:39 #1047140 door WILBERT Stadhouders
Beantwoord door WILBERT Stadhouders in topic Knipperlicht richtingaanwijzer
Bedankt Han, ik weet nu waar ik eerst moet gaan zoeken.

• WILBERT Stadhouders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2024 14:15 #1047141 door WILBERT Stadhouders
Fitting inderdaad vuil en wat gecorrodeerd, nog geen resultaat. Zie foto, is dat de knipperlichtautomaat?

• WILBERT Stadhouders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2024 16:08 #1047142 door WILBERT Stadhouders
Ik heb vanmiddag nog eens een tweede poging gedaan om schoon te maken en met schuurpapiertje alles nagelopen. Ook een nieuw lampje geplaatst en tot mijn genoegen werkt het knipperlicht weer. Helemaal begrijpen deed ik het niet want het oude lampje brandde wel constant. Toen ik het lampje nader bekeek zag ik 2 gloeidraden en realiseerde ik mij dat het lampje ook zorgdraagt voor het stadslicht. Het kan dus kennelijk zo zijn dat de ene gloeidraad wel werkt maar de andere niet?

• WILBERT Stadhouders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2024 12:17 #1047186 door WILBERT Stadhouders
Beste leden

Ik kom er niet uit, het knipperlicht rechts wil nog niet.

Eergisteren nieuw lampje gemonteerd en fitting schoon gemaakt, zowaar knipperde het even. Gisteren echter bij stukje rijden weer niet.
Vanochtend zekeringkastje schoongemaakt, zowel achterlicht als ook weer voor licht ook nagekeken. Stadslicht voor brandt gewoon, knipperfunctie echter niet. De linkerzijde functioneert wel. Zie de foto in bijlage, is dit een knipperlichtrelais dat ook qua aansluiting even nagelopen moet worden?
of moet ik het echt in de massa van aansluiting stads en knipperlicht zoeken. Omdat het stadslicht wel brandt zou er toch massa moeten zijn? Is de blauwe draad bij lichtunit de knipperfunctie?
Bijlagen:

• WILBERT Stadhouders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2024 13:47 #1047187 door WILBERT Stadhouders
Ik heb het gelukkig gevonden, het bleek een loszittende blauwe draad te zijn in een verbindinghuis. Uiteindelijk kwam ik er achter om de bedrading te volgen. Het leek erop dat het draadje deel bloot lag bij de ingang van het stekkertje. Dat bleek dd oorzaak te zijn. Draadje wat opgeschuurd, teruggestoken en vastgeknepen. Doet het weer. Geeft toch weer voldoening.
dank voor jullie inbreng.
Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD