Aansluiten dynamo

  • Rik Tuin
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2024 18:20 #1046860 door Rik Tuin
Aansluiten dynamo is gemaakt door Rik Tuin
Ik heb vandaag de nieuwe wisselstroomdynamo thuis gekregen dia ik via ons clubmagazijn had besteld, betreft onderdeelnummer 1510 met interne spanningsregelaar. Ik ga deze op mijn PV544 monteren. Er zit nu een Bosch wisselstroomdynamo op met interne spanningsregelaar. Deze heeft twee aansluitpunten, B+ naar de accu en D+ naar het laadstroomlampje.
De nieuwe heeft er drie, uiteraard de B+. Op de foto kun je zien dat er twee stekkeraansluitingen zijn (kabelschoentje). Volgens de beschrijving is één voor het laadstroomlampje en de ander voor een geschakelde plus. Ik kijk hier wat raar tegenaan. Klopt dit? Ik ben geen elektrotechnicus maar herken niet dat bij een wisselstroomdynamo met interne spanningsregelaar een geschakelde plus aangesloten dient te worden.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-10-2024 00:34 #1046865 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aansluiten dynamo
People also ask
Wat is D+ op dynamo?
Hoe sluit je een dynamo aan?
De aansluiting is heel simpel. De min van de accu sluit je aan op B- wat tegelijk het frame (de behuizing) van de generator is. De plus van de accu sluit je aan op B+, de rood gekleurde moer op de generator. En een 12V lampje sluit je aan tussen de Light en D+.


m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rik Tuin
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-10-2024 20:58 #1046881 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Aansluiten dynamo