Aansluiten dynamo

  • Rik Tuin
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2024 18:20 #1046860 door Rik Tuin
Aansluiten dynamo is gemaakt door Rik Tuin
Ik heb vandaag de nieuwe wisselstroomdynamo thuis gekregen dia ik via ons clubmagazijn had besteld, betreft onderdeelnummer 1510 met interne spanningsregelaar. Ik ga deze op mijn PV544 monteren. Er zit nu een Bosch wisselstroomdynamo op met interne spanningsregelaar. Deze heeft twee aansluitpunten, B+ naar de accu en D+ naar het laadstroomlampje.
De nieuwe heeft er drie, uiteraard de B+. Op de foto kun je zien dat er twee stekkeraansluitingen zijn (kabelschoentje). Volgens de beschrijving is één voor het laadstroomlampje en de ander voor een geschakelde plus. Ik kijk hier wat raar tegenaan. Klopt dit? Ik ben geen elektrotechnicus maar herken niet dat bij een wisselstroomdynamo met interne spanningsregelaar een geschakelde plus aangesloten dient te worden.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-10-2024 00:34 #1046865 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aansluiten dynamo
People also ask
Wat is D+ op dynamo?
Hoe sluit je een dynamo aan?
De aansluiting is heel simpel. De min van de accu sluit je aan op B- wat tegelijk het frame (de behuizing) van de generator is. De plus van de accu sluit je aan op B+, de rood gekleurde moer op de generator. En een 12V lampje sluit je aan tussen de Light en D+.


m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rik Tuin
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-10-2024 20:58 #1046881 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Aansluiten dynamo
Dag Johan, dank maar dat was niet direct mijn vraag. Zoals jij het omschrijft wordt een wisselstroomdynamo met interne spanningsregelaar doorgaans inderdaad aan aangesloten. Zo ook de oude dynamo. Het ging mij er meer om wat de plus via het contact naar de dynamo doet. Dat is dus een extra draad in vergelijking met het door jou geschetste schema.

Heb de dynamo vandaag gemonteerd. Eerst zonder de extra plus, gevolg geen brandend laadstroomlampje op contact. Toen met de extra plus en alles werkt weer zoals het moet. De nieuwe dynamo laadt een keurige 13,8 volt bij. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2024 00:26 #1046883 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aansluiten dynamo
Sorry Rik, maar 13.8 is niet te vet 14.4 zit je goed.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rik Tuin
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2024 12:54 #1046884 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Aansluiten dynamo
Net nog even na een rit gemeten, 14,3 volt, klasse. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD