Benzine/ temperatuur sensor Volvo 164
- Rutger Hage
- Senior lid
Minder
Meer
06-06-2024 06:28 - 06-06-2024 06:33 #1045343
door Rutger Hage
Benzine/ temperatuur sensor Volvo 164 is gemaakt door Rutger Hage
Beste allan,
Het volgende euvel speelt afgelopen tijd in mijn Volvo 164.
De benzine meter en temp meter geven andere waarden aan, zo geeft de benzine meter redelijkerwijs de juiste waarde aan, echter blijft de temp meter links in de hoek staan.
Soms wanneer ik de lichten aan doe, schieten beide meters rechts in de hoek waarna na enkele minuten de meter weer terugvallen. Temp links in de hoek, benzine meter enigzins de juiste waarde.
Wat heb ik tot nu toe gedaan?
Nwe temp sensor
Andere weerstand (werking onbekend)
gefriemeld aan de draden achter op de dashboard en de contactpuntjes lichtjes opgeschuurd
draad temp doorgemeten van draad naar massa, hier kwamen bijzondere waardes uit van 0 volt naar 2, 4, 6 ,8 tot 44,97 volt wisselend in enkele seconde
Wat kan het zijn?
Draadbreuk in temp draad naar blok toe?
Breuk in circuit van de teller?
Weerstand toch kapot? (gek want benzine meter geeft wel enigzins de juiste waarde aan)
Temp Metertje kapot? ( rechtstreeks aan massa slaat hij wel uit!)
* Ik kan niet achterhalen middels de beschikbare schema waar de temparatuur draad binnenkomt op de teller, via welke stekker verloopt dat? met die kennis kan ik iig een draadbreuk uitsluiten.
Hebben jullie nog ideeen wat ik kan testen/ fixen?
Ik hoor het graag!
Het volgende euvel speelt afgelopen tijd in mijn Volvo 164.
De benzine meter en temp meter geven andere waarden aan, zo geeft de benzine meter redelijkerwijs de juiste waarde aan, echter blijft de temp meter links in de hoek staan.
Soms wanneer ik de lichten aan doe, schieten beide meters rechts in de hoek waarna na enkele minuten de meter weer terugvallen. Temp links in de hoek, benzine meter enigzins de juiste waarde.
Wat heb ik tot nu toe gedaan?
Nwe temp sensor
Andere weerstand (werking onbekend)
gefriemeld aan de draden achter op de dashboard en de contactpuntjes lichtjes opgeschuurd
draad temp doorgemeten van draad naar massa, hier kwamen bijzondere waardes uit van 0 volt naar 2, 4, 6 ,8 tot 44,97 volt wisselend in enkele seconde
Wat kan het zijn?
Draadbreuk in temp draad naar blok toe?
Breuk in circuit van de teller?
Weerstand toch kapot? (gek want benzine meter geeft wel enigzins de juiste waarde aan)
Temp Metertje kapot? ( rechtstreeks aan massa slaat hij wel uit!)
* Ik kan niet achterhalen middels de beschikbare schema waar de temparatuur draad binnenkomt op de teller, via welke stekker verloopt dat? met die kennis kan ik iig een draadbreuk uitsluiten.
Hebben jullie nog ideeen wat ik kan testen/ fixen?
Ik hoor het graag!
Laatst bewerkt 06-06-2024 06:33 door Rutger Hage. Reden: tekst
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
06-06-2024 21:48 #1045353
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Benzine/ temperatuur sensor Volvo 164
Ik weet niet hoe het bij de 164 zit, maar bij mijn 245 (1976) zit achetrop de klokkenwinkel een spanningsstabilisator. Deze moet van de variable boordsapnning (12V bij volle accu, 14 V bij draaiende motor, iets ertussen als de lampen aan zijn etc) een stabiel deel doorlaten. Iest van 10V, meen ik. Als ie stuk is krijgen de meters veen variabele spanning voor de kiezen, en daardoor ook wisselende signaalwaarden.
164 heeft er ook een, al lijken er meerdere versies, mogelijk afhankleijk van bouwjaar? Oa nr
Zie bv ook dit topic:https://www.volvokv.nl/forum/elektrische-installatie/32102-spanningsstabilisator waar een reparatiehandleiding is beschreen. Ze zijn ook te koop, niet goedkoop en soms onder ruil....
Succes!
164 heeft er ook een, al lijken er meerdere versies, mogelijk afhankleijk van bouwjaar? Oa nr
Zie bv ook dit topic:https://www.volvokv.nl/forum/elektrische-installatie/32102-spanningsstabilisator waar een reparatiehandleiding is beschreen. Ze zijn ook te koop, niet goedkoop en soms onder ruil....
Succes!
- Rutger Hage
- Senior lid
Minder
Meer
09-06-2024 20:09 #1045400
door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Benzine/ temperatuur sensor Volvo 164
Tellerbak verwisseld met een andere die ik had ligen (ook toevallig 1970 model) andere weestand. Temp en benzine meter zijn weer tot leven gekomen echter pulseren ze lichtelijk.
Verdenk toch de weerstand, deze ga ik vervangen en kijken wat de uitkomst bied
Wel weer ton minder op de teller, gelukkig is dat nooit vastgelegd door de RDW bij deze auto.
Verdenk toch de weerstand, deze ga ik vervangen en kijken wat de uitkomst bied
Wel weer ton minder op de teller, gelukkig is dat nooit vastgelegd door de RDW bij deze auto.