nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten .
- Jack Eland
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
15-10-2016 20:34 #164226
door Jack Eland
nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten . is gemaakt door Jack Eland
hallo ,goedenavond
heb een volvo p1800 s 1966 heb hiervoor een nieuwe wisselstroomdynamo gekocht met ingebouwde spanningsregelaar , ik moet hem nu aansluiten als ik de schemas van de p1800 goed bekijk gaat de bruin/gele draad naar het
oude laadspannings relay ( heb ik laten zitten ) en door naar het laadlampje in de auto .
Bij het oude laadspanningss relais wil ik de 2 bruin/gele draden losnemen en deze door verbinden .
de bruin/ gele draad bij de nieuwe dyamo wil ik aansluiten op de D+ aansluiting .
De B+ sluit ik aan via een dikke draad aan de accu . de zwarte draad bij de dynamo sluit ik aan op het huis van de
dynamo .
Volgens mij moet het zo goed gaan , kan iemand dit bevestigen of ik op de goede weg zit
??.
alvast bedankt voor de reakties
groet Jack Eland
heb een volvo p1800 s 1966 heb hiervoor een nieuwe wisselstroomdynamo gekocht met ingebouwde spanningsregelaar , ik moet hem nu aansluiten als ik de schemas van de p1800 goed bekijk gaat de bruin/gele draad naar het
oude laadspannings relay ( heb ik laten zitten ) en door naar het laadlampje in de auto .
Bij het oude laadspanningss relais wil ik de 2 bruin/gele draden losnemen en deze door verbinden .
de bruin/ gele draad bij de nieuwe dyamo wil ik aansluiten op de D+ aansluiting .
De B+ sluit ik aan via een dikke draad aan de accu . de zwarte draad bij de dynamo sluit ik aan op het huis van de
dynamo .
Volgens mij moet het zo goed gaan , kan iemand dit bevestigen of ik op de goede weg zit

alvast bedankt voor de reakties
groet Jack Eland
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-10-2016 16:20 #164329
door Henry van Leusden
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Beantwoord door Henry van Leusden in topic nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten .
Dag Jack,
Ik lees je bericht nu pas. Ben je er al uit? Anders kijk ik het vanavond thuis wel even na voor ja.
Gr., Henry
Ik lees je bericht nu pas. Ben je er al uit? Anders kijk ik het vanavond thuis wel even na voor ja.
Gr., Henry
- Jack Eland
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-10-2016 20:55 #164349
door Jack Eland
Beantwoord door Jack Eland in topic nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten .
kan je me helpen henry .
groet jack
groet jack
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-10-2016 09:27 #164358
door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten .
Dag Jack,
Ik kreeg bij een dergelijke dynamo het volgende aansluitschema:
verwijder de oude spanningsregelaar en de bedrading. Dan blijven er 2 draden over: een dikke zwarte ( gaat door de draadboom naar de startmotor en van de accukabel naar de accu). Deze draad aansluiten op de B+ van de dynamo. Het dunne rode draadje ( voor het controlelampje) dat over is gebleven dmv een schuifstekkertje aansluiten op de D+ van de dynamo.
Dat is alles. Bij mij werkt het prima.
vr. groetend: Henry van Leusden
Ik kreeg bij een dergelijke dynamo het volgende aansluitschema:
verwijder de oude spanningsregelaar en de bedrading. Dan blijven er 2 draden over: een dikke zwarte ( gaat door de draadboom naar de startmotor en van de accukabel naar de accu). Deze draad aansluiten op de B+ van de dynamo. Het dunne rode draadje ( voor het controlelampje) dat over is gebleven dmv een schuifstekkertje aansluiten op de D+ van de dynamo.
Dat is alles. Bij mij werkt het prima.
vr. groetend: Henry van Leusden
- Rudi de Groot
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
21-10-2016 09:34 #164359
door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten .
Hallo Jack,
Bij mijn 1800S is de dynamo ook vervangen door een wisselstroom dynamo met ingebouwde regelaar.
Hij is als volgt aangesloten.
Plaats van oude spanningsregelaar:
- regelaar is verwijderd.
- de dikke bruine en de dikke bruin/gele draad doorverbonden. (plus 12V van dynamo naar zekeringen)
- de dunne bruin/gele draad en dunne bruin/groen zijn doorverbonden. (laadstroom lampje)
Bij dynamo:
- dikke bruin/gele draad aan B+
- dunne bruin/groen aan +61 of D+ (afhankelijk van merk dynamo)
- dikke zwarte aan massa dynamo
Als de dynamo nog een sensor aansluiting heeft kan deze met een korte draad aan de B+ gezet worden of als extra sensor draad door trekken naar zekeringkast en op de dikke bruine aansluiting. Met de laatste optie compenseer je het spanningsverlies in de + verbinding dynamo naar zekeringkast.
succes Rudi
Bij mijn 1800S is de dynamo ook vervangen door een wisselstroom dynamo met ingebouwde regelaar.
Hij is als volgt aangesloten.
Plaats van oude spanningsregelaar:
- regelaar is verwijderd.
- de dikke bruine en de dikke bruin/gele draad doorverbonden. (plus 12V van dynamo naar zekeringen)
- de dunne bruin/gele draad en dunne bruin/groen zijn doorverbonden. (laadstroom lampje)
Bij dynamo:
- dikke bruin/gele draad aan B+
- dunne bruin/groen aan +61 of D+ (afhankelijk van merk dynamo)
- dikke zwarte aan massa dynamo
Als de dynamo nog een sensor aansluiting heeft kan deze met een korte draad aan de B+ gezet worden of als extra sensor draad door trekken naar zekeringkast en op de dikke bruine aansluiting. Met de laatste optie compenseer je het spanningsverlies in de + verbinding dynamo naar zekeringkast.
succes Rudi
- Jack Eland
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
24-10-2016 21:39 #164441
door Jack Eland
Beantwoord door Jack Eland in topic nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten .
Rudi ,Henry hartelijk dank voor jullie uitleg .
Ik had een twee draad systeem .
De dynamo doet het , oude relais laten zitten .2x geelbruin los genomen en doorverbonden bij relais .
Bij de dynamo zelf groen/bruin dunne draad niet aangesloten ,zwarte draad dynamo aan behuizing dynamo .
De dikke geel/ bruin bij de dynamo op de D+ , De B+ via een dikke rode draad naar de startmotor .waar
hij samen komt met de plus accupool .
Na starten auto 14V gemeten op de Accu ,
groeten Jack
Ik had een twee draad systeem .
De dynamo doet het , oude relais laten zitten .2x geelbruin los genomen en doorverbonden bij relais .
Bij de dynamo zelf groen/bruin dunne draad niet aangesloten ,zwarte draad dynamo aan behuizing dynamo .
De dikke geel/ bruin bij de dynamo op de D+ , De B+ via een dikke rode draad naar de startmotor .waar
hij samen komt met de plus accupool .
Na starten auto 14V gemeten op de Accu ,
groeten Jack