Ultieme overdrive schakeling en welk relais dan?

• Thom Fransen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-09-2016 09:35 #163225 door Thom Fransen
Mijn 65er Duett was bij aanschaf al voorzien van een M41 versnellingsbak met schakelaar voor achteruitrij lamp en met overdrive ((J type). De aansturing van de overdrive was nogal "basic" opgelost. De overdrive was dan ook in alle versnellingen in te schakelen etc.
Omdat ik toch een nieuwe kabelboom aan het maken ben wil ik dit beter oplossen met een schakeling waarbij de overdrive alleen in de 4 werkt en ook niet ingeschakeld kan worden (en uitschakelt) als de achteruit gekozen wordt.
Ik heb heel wat gelezen in verschillende fora over verschillende schakelingen maar als ik het goed begrijp is de schakeling die in een late 240 (245) gebruikt wordt de meest idioot veilige.
Mijn vragen dan ook:
-Zo veel mensen zo veel meningen maar klopt het dat deze schakeling de overdrive "beschermt" of zie ik iets over het hoofd?
-Heeft iemand voor mij een schema van deze schakeling van de 240 of 245?
-Er wordt blijkbaar een speciaal relais gebruikt, met "Rosmalen" in het verschiet, wat is het nummer van dit relais?

Bedankt alvast!

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2016 10:45 #163227 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ultieme overdrive schakeling en welk relais dan?
Belangrijkste is dat je een schakelaar in je bak deksel hebt die detecteert of de bak in z'n vier staat.
Volgens mij hoeft een J-type niet perse met een relais, maar kan wel en is denk ik ook wel beter voor je schakelaar.
In dit topic www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...slutschema-overdrive staat wel wat inspiratie.
Hoe ziet een schakeling bij een late 240 eruit?

• Thom Fransen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-09-2016 11:11 #163228 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Ultieme overdrive schakeling en welk relais dan?

Lars Rengersen schreef : Belangrijkste is dat je een schakelaar in je bak deksel hebt die detecteert of de bak in z'n vier staat.
Volgens mij hoeft een J-type niet perse met een relais, maar kan wel en is denk ik ook wel beter voor je schakelaar.
In dit topic www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...slutschema-overdrive staat wel wat inspiratie.
Hoe ziet een schakeling bij een late 240 eruit?

De schakelaar zit in de deksel en als ik mijn multimeter mag geloven werkt ie ook (maakt wel of niet contact).
De 240 schakeling heb ik alleen bijgevoegd schema (uit het internet ooit opgeslagen)
en die schijnt het beste te werken, het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk waarom vandaar ook mijn vraag.

Thom

Bijlagen:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2016 12:01 #163229 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ultieme overdrive schakeling en welk relais dan?
Dat is volgens mij een afvalschakeling. Hierbij wordt de overdrive uitgezet op het moment dat je de bak uit z'n vier haalt.
Dat kan niet i.c.m. de originele Amazon overdrive schakelaar.
Bij de originele Amazon gaat de overdrive er wel af als te uit z'n vier gaat. De schakeling blijft echter op aan staan (uitschakelen is dan door schakelaar op bak). Als je dan echter vanuit bijvoorbeeld z'n drie naar vier gaat komt de overdrive ook direct weer in en ga je dus van 3 naar 5. Bij die schakeling uit de 240 gaat bij uitschakelen uit z'n vier ook daadwerkelijk de schakeling uit.

• Thom Fransen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-09-2016 12:08 #163230 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Ultieme overdrive schakeling en welk relais dan?
Hoi Lars,
bedankt voor je antwoord.
Als ik je goed begrijp is de schakelaar van een Amazon een "Maak schakelaar", d.w.z. dat hij bij bediening verbinding maakt en die vast houdt (het circuit blijft gesloten tot je de schakelaar weer bedient).
De schakelaar van de 240 is dan waarschijnlijk een "puls schakelaar" die alleen kort (als je de schakelaar bedient) contact maakt en dan weer loslaat. De puls stuurt het relais aan.

Bestaan er klassieke "stengels" voor aan de stuurkolom die alleen een puls geven? Ik ken ze wel voor het aansturen van een tripmaster maar die zien er veel te modern uit.

Thom

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2016 13:01 #163232 door Lars Rengersen
Mooie samenvatting.
Je zou kunnen kijken of je een richtingaanwijzer schakelaar kunt gebruiken. Passend maken aan de rechterkant onder het kapje kan nog een uitdaging zijn. Verder lijkt me het een mooie puls schakelaar als je een versleten exemplaar neemt die niet meer goed in de uiterste standen blijft hangen.

• 11019-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2016 13:37 - 06-09-2016 13:41 #163233 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Ultieme overdrive schakeling en welk relais dan?
Thom,

ik heb de beschreven afvalschakeling al vele jaren in mijn Ama Combi. Deze werkt perfect en vergissen is uitgesloten. Op mijn zoektocht naar een pulsschakelaar die ik kan vermommen als org OD schakelaar ben ik uitgekomen bij een schakelaar uit de 2cv wereld. In Duitsland heeft een auto verplicht een pulsschakelaar om met groot licht te kunnen seinen, daar is een zgn Duitse schakelaar uitgekomen.Deze schakelaar kost in vergelijking met een org OD schakelaar "geen drol" en kan door toevoeging van een zgn "vleugeltje" vermomd worden zodat je het verschil niet ziet en het gemak wel hebt.
Deze schakelaar kun je HIER kopen voor 6,50. (Je krijgt de schakelaar die je ziet op de foto in mijn auto en niet die op de afbeelding van de webshop staat, Om zeker te zijn kun je een voudig even bellen met de webshop) Het benodigde relais heb ik destijds gekocht bij de Volvo dealer. De aansluiting heb ik gedaan volgens het schema dat jij hebt.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 06-09-2016 13:41 door 11019-dummy.

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2016 18:29 - 06-09-2016 18:30 #163236 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Ultieme overdrive schakeling en welk relais dan?
Hi,

Ik heb een knipperlicht schakelaar aan de andere kant van de stuurkolom geplaast..., gewoon met wat afstandsbusjes, nu kan je met de seinfunctie een puls geven om de overdrive in te schakelen, die overigens alleen bekracghtigd kan worden als de vierde versnelling is ingeschakeld (+ van de versnellingsbakschakelaar) en de stuurschakelaar maakt massa, dus deze kunnen samen een relais bekrachtigen indien aan beide voorwaarden voldaan wordt... Ik heb het schema nu ff niet in de buurt maar als je in dit forum zoekt op afvalschakeling overdrive kom je mijn schema vast wel tegen. Het kost geen drol (2 relais en wat draad) en het is bulletproof, idiotproof of hoe je het ook wil noemen...

Succes met je keuze en je manier van inbouwen.
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...
Laatst bewerkt 06-09-2016 18:30 door Ruud Klok (GAST). Reden: spelvoutjes

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2016 19:32 - 06-09-2016 19:38 #163239 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Ultieme overdrive schakeling en welk relais dan?
Heb je toevallig een foto, hoe je dat hebt opgelost met de stuurkap?

Edit:

Deze heb ik een tijd geleden ooit eens getekend
www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/13912-...rive?start=40#148930
Laatst bewerkt 06-09-2016 19:38 door Ronald Damme (GAST).

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD