- Berichten: 293
Ultieme overdrive schakeling en welk relais dan?
- Thom Fransen
-
- Elite lid
-
Omdat ik toch een nieuwe kabelboom aan het maken ben wil ik dit beter oplossen met een schakeling waarbij de overdrive alleen in de 4 werkt en ook niet ingeschakeld kan worden (en uitschakelt) als de achteruit gekozen wordt.
Ik heb heel wat gelezen in verschillende fora over verschillende schakelingen maar als ik het goed begrijp is de schakeling die in een late 240 (245) gebruikt wordt de meest idioot veilige.
Mijn vragen dan ook:
-Zo veel mensen zo veel meningen maar klopt het dat deze schakeling de overdrive "beschermt" of zie ik iets over het hoofd?
-Heeft iemand voor mij een schema van deze schakeling van de 240 of 245?
-Er wordt blijkbaar een speciaal relais gebruikt, met "Rosmalen" in het verschiet, wat is het nummer van dit relais?
Bedankt alvast!
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Volgens mij hoeft een J-type niet perse met een relais, maar kan wel en is denk ik ook wel beter voor je schakelaar.
In dit topic www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...slutschema-overdrive staat wel wat inspiratie.
Hoe ziet een schakeling bij een late 240 eruit?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
-
- Elite lid
-
- Berichten: 293
De schakelaar zit in de deksel en als ik mijn multimeter mag geloven werkt ie ook (maakt wel of niet contact).Lars Rengersen schreef : Belangrijkste is dat je een schakelaar in je bak deksel hebt die detecteert of de bak in z'n vier staat.
Volgens mij hoeft een J-type niet perse met een relais, maar kan wel en is denk ik ook wel beter voor je schakelaar.
In dit topic www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...slutschema-overdrive staat wel wat inspiratie.
Hoe ziet een schakeling bij een late 240 eruit?
De 240 schakeling heb ik alleen bijgevoegd schema (uit het internet ooit opgeslagen)
en die schijnt het beste te werken, het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk waarom vandaar ook mijn vraag.
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat kan niet i.c.m. de originele Amazon overdrive schakelaar.
Bij de originele Amazon gaat de overdrive er wel af als te uit z'n vier gaat. De schakeling blijft echter op aan staan (uitschakelen is dan door schakelaar op bak). Als je dan echter vanuit bijvoorbeeld z'n drie naar vier gaat komt de overdrive ook direct weer in en ga je dus van 3 naar 5. Bij die schakeling uit de 240 gaat bij uitschakelen uit z'n vier ook daadwerkelijk de schakeling uit.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
-
- Elite lid
-
- Berichten: 293
bedankt voor je antwoord.
Als ik je goed begrijp is de schakelaar van een Amazon een "Maak schakelaar", d.w.z. dat hij bij bediening verbinding maakt en die vast houdt (het circuit blijft gesloten tot je de schakelaar weer bedient).
De schakelaar van de 240 is dan waarschijnlijk een "puls schakelaar" die alleen kort (als je de schakelaar bedient) contact maakt en dan weer loslaat. De puls stuurt het relais aan.
Bestaan er klassieke "stengels" voor aan de stuurkolom die alleen een puls geven? Ik ken ze wel voor het aansturen van een tripmaster maar die zien er veel te modern uit.
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Je zou kunnen kijken of je een richtingaanwijzer schakelaar kunt gebruiken. Passend maken aan de rechterkant onder het kapje kan nog een uitdaging zijn. Verder lijkt me het een mooie puls schakelaar als je een versleten exemplaar neemt die niet meer goed in de uiterste standen blijft hangen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 338
ik heb de beschreven afvalschakeling al vele jaren in mijn Ama Combi. Deze werkt perfect en vergissen is uitgesloten. Op mijn zoektocht naar een pulsschakelaar die ik kan vermommen als org OD schakelaar ben ik uitgekomen bij een schakelaar uit de 2cv wereld. In Duitsland heeft een auto verplicht een pulsschakelaar om met groot licht te kunnen seinen, daar is een zgn Duitse schakelaar uitgekomen.Deze schakelaar kost in vergelijking met een org OD schakelaar "geen drol" en kan door toevoeging van een zgn "vleugeltje" vermomd worden zodat je het verschil niet ziet en het gemak wel hebt.
Deze schakelaar kun je HIER kopen voor 6,50. (Je krijgt de schakelaar die je ziet op de foto in mijn auto en niet die op de afbeelding van de webshop staat, Om zeker te zijn kun je een voudig even bellen met de webshop) Het benodigde relais heb ik destijds gekocht bij de Volvo dealer. De aansluiting heb ik gedaan volgens het schema dat jij hebt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 430
Ik heb een knipperlicht schakelaar aan de andere kant van de stuurkolom geplaast..., gewoon met wat afstandsbusjes, nu kan je met de seinfunctie een puls geven om de overdrive in te schakelen, die overigens alleen bekracghtigd kan worden als de vierde versnelling is ingeschakeld (+ van de versnellingsbakschakelaar) en de stuurschakelaar maakt massa, dus deze kunnen samen een relais bekrachtigen indien aan beide voorwaarden voldaan wordt... Ik heb het schema nu ff niet in de buurt maar als je in dit forum zoekt op afvalschakeling overdrive kom je mijn schema vast wel tegen. Het kost geen drol (2 relais en wat draad) en het is bulletproof, idiotproof of hoe je het ook wil noemen...
Succes met je keuze en je manier van inbouwen.
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Edit:
Deze heb ik een tijd geleden ooit eens getekend
www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/13912-...rive?start=40#148930
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.