Bougies zitten erg vast
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Ik wil de bougies uit mijn B20E blok halen voor controle, maar ze zitten erg vast. Ik wil niets forceren, ik weet ook niet hoe ze erin gezet zijn in het verleden, droog of met een smeermiddel. Zijn er nog tips, bij een warm blok proberen of zo?
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Ik zet de bougies er altijd met een heel klein beetje kopervet in, dat maakt het echt veel gemakkelijker als ze er weer uit moeten. Het ontzettend vast zitten heb ik ook eens gehad maar dit kwam omdat de vorige eigenaar er verkeerde bougies in had gezet met een te lange draadschacht. Hierdoor stak een deel in de cilinder dat vervolgens helemaal was vol gekoold. Ik weet niet of dit bij jou het geval kan zijn maar ik raad je aan om de bougie een klein stukje los te draaien wat kruipolie erbij en vervolgens weer vast. Dit herhaal je steeds met een kwartslag meer. Hierdoor maak je het schoefdraad steeds een beetje schoner met een kleinere kans op beschadiging.
Succes
Groeten, Rob
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
Voorlopig krijg ik er nog helemaal geen beweging in, zelfs niet met een momentsleutel. Hoewel ik nog niet heel veel kracht heb gezet, ik wil niets forceren.
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
mogelijk zal je wel moeten , helaas.
er kunnen een paar dingen zijn gebeurd , bougies zitten er veel te lang in en zijn zonder kopervet gemonteerd.
bougies zijn er scheef ingedraaid
verkeerde bougies.
Mogelijk is dus het schroefdraad al beschadigd.
op het moment dat je de bougies zelf heetstookt zet de bougie uit , dit is niet de bedoeling.
je zou dus de kop zelf heet moeten stoken.
je zult toch gepast kracht moeten uitoefenen , ja er zit risico aan.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Groeten, Rob
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
Bedankt voor de tips, het lijkt mij in ieder geval goed om met een warm blok te starten. En dan voorzichtig de zaak los te draaien
Arnold
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Een stukje plastic op een stofzuiger is eigenlijk standaard procedure en nu heb je overal "fibreoptics" die je een mooi (of minder mooi) beeld geven van cylinderwand en zuigertop.
Succes,
Teun
PS neem de tijd en echte kruipolie (Molybdeensulfaat). Het kruipt overal, maar kan duren. Bij verwarmen is gelijkmatigheid essentieel. NOOIT de vlam een paar minuten op één plek
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Ik heb bij mijn Mercedes Vito het probleem gehad ,dat mijn gloeispiraal kapot was .
Dit is net een bougie, ook deze zat muurvast in de cilinderkop.
Ik heb het volgende gedaan ,een busje koude spray bij de elektronica zaak gehaald daarna een stuk gaan rijden (blok lekker warm) stukje krap passend pvc pijp over de bougie geschoven en dit flink van binnen met koude spray ingespoten.
Daarna kon ik de bougie zonder veel geweld eruit draaien .
Gr Jan.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
Mvg
Arnold
"Arnold de Groot" schreef:
En uit het forum lees ik dat NGK bougies beter zijn?
Mvg
Arnold
Hoi Arnold,
Ik heb een 3 maanden geleden in eerste instantie, tijdens het zoeken naar de oorzaak van het moeilijk starten volvo1800s.up2dateprojecten.nl/restaurat...-en-kleppen-gesteld/ , ook Champion bougies geplaats.
Mijn gevoel (voor wat het waard is ) was al niet helemaal lekker bij deze Champion bougies. Ook, omdat het starten en lopen op een één of andere manier nog niet helemaal soepel verliep. Dus toch maar uiteindelijk de NGK BP6HS besteld. Starten en lopen lijkt beter te gaan en ben er tot op heden zeer tevreden over.
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.