Bougies zitten erg vast

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
05-03-2015 18:40 #149240 door Arnold de Groot
Bougies zitten erg vast is gemaakt door Arnold de Groot
Hallo,
Ik wil de bougies uit mijn B20E blok halen voor controle, maar ze zitten erg vast. Ik wil niets forceren, ik weet ook niet hoe ze erin gezet zijn in het verleden, droog of met een smeermiddel. Zijn er nog tips, bij een warm blok proberen of zo?
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2015 18:06 #149260 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Bougies zitten erg vast
Hoi Arnold,
Ik zet de bougies er altijd met een heel klein beetje kopervet in, dat maakt het echt veel gemakkelijker als ze er weer uit moeten. Het ontzettend vast zitten heb ik ook eens gehad maar dit kwam omdat de vorige eigenaar er verkeerde bougies in had gezet met een te lange draadschacht. Hierdoor stak een deel in de cilinder dat vervolgens helemaal was vol gekoold. Ik weet niet of dit bij jou het geval kan zijn maar ik raad je aan om de bougie een klein stukje los te draaien wat kruipolie erbij en vervolgens weer vast. Dit herhaal je steeds met een kwartslag meer. Hierdoor maak je het schoefdraad steeds een beetje schoner met een kleinere kans op beschadiging.

Succes
Groeten, Rob

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2015 20:15 #149262 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Bougies zitten erg vast
Hallo Rob,

Voorlopig krijg ik er nog helemaal geen beweging in, zelfs niet met een momentsleutel. Hoewel ik nog niet heel veel kracht heb gezet, ik wil niets forceren.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2015 21:58 #149266 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Bougies zitten erg vast
Ai , je wilt niets forceren.
mogelijk zal je wel moeten , helaas.
er kunnen een paar dingen zijn gebeurd , bougies zitten er veel te lang in en zijn zonder kopervet gemonteerd.
bougies zijn er scheef ingedraaid
verkeerde bougies.

Mogelijk is dus het schroefdraad al beschadigd.
op het moment dat je de bougies zelf heetstookt zet de bougie uit , dit is niet de bedoeling.
je zou dus de kop zelf heet moeten stoken.

je zult toch gepast kracht moeten uitoefenen , ja er zit risico aan.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2015 22:22 #149269 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Bougies zitten erg vast
Ik denk inderdaad ook dat je er gewoon doorheen moet Arnold. Op zich is het allemaal heel sterk en een bougie afbreken zal niet snel gebeuren. Zet er gewoon een dopsleutel op met een lange of verlengde arm, het beste is dan om er flink wat kracht op te zetten met een hand en met de ander hand een flinke tik op te geven in de zelfde richting. Dan laat je hem " schrikken " en dat wilt nog wel eens helpen. Als de bougie dan los komt zou ik voorzichtig zijn met verder los draaien. Als de weerstand toeneemt spuit er dan wat kruipolie op en draai de bougie weer terug totdat de weerstand afneemt. Het is dus een beetje op gevoel werken, het gaat je zeker lukken zolang je het maar met beleid doet.

Groeten, Rob

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-03-2015 08:41 #149275 door Arnold de Groot
Heren,
Bedankt voor de tips, het lijkt mij in ieder geval goed om met een warm blok te starten. En dan voorzichtig de zaak los te draaien
Arnold

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-03-2015 09:48 #149280 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Bougies zitten erg vast
En als die bougies er dan uit zijn, bedenk dan dat er heel goed kleine brokstukje (kool/metaal) in de cylinders kunnen liggen die dodelijk voor jouw motor kunnen zijn. Ik kan mij nog goed de ondergang van een extreem kostbare Maserati-motor herinneren waar de eigenaar met perslucht de bougies had verwijderd (nooit doen!!!!), nieuwe er in zette en zich geconfronteerd zag met een revisie waarvan de kosten ongeveer mijn twintigjaarsbudget beliepen.
Een stukje plastic op een stofzuiger is eigenlijk standaard procedure en nu heb je overal "fibreoptics" die je een mooi (of minder mooi) beeld geven van cylinderwand en zuigertop.

Succes,
Teun

PS neem de tijd en echte kruipolie (Molybdeensulfaat). Het kruipt overal, maar kan duren. Bij verwarmen is gelijkmatigheid essentieel. NOOIT de vlam een paar minuten op één plek

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-03-2015 10:30 #149281 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Bougies zitten erg vast
Hallo Arnold,
Ik heb bij mijn Mercedes Vito het probleem gehad ,dat mijn gloeispiraal kapot was .
Dit is net een bougie, ook deze zat muurvast in de cilinderkop.
Ik heb het volgende gedaan ,een busje koude spray bij de elektronica zaak gehaald daarna een stuk gaan rijden (blok lekker warm) stukje krap passend pvc pijp over de bougie geschoven en dit flink van binnen met koude spray ingespoten.
Daarna kon ik de bougie zonder veel geweld eruit draaien .
Gr Jan.

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-03-2015 12:00 #149283 door Arnold de Groot
Ik heb ze los gekregen, gisteren al kruipolie gespoten. Warm blok en het viel dus mee, alles er heel uit. Misschien ben ik te voorzichtig geweest maar in een moment van onnadenkendheid kun je een hoop verzieken ( weet ik uit ervaring). Vandaar dat ik in beginsel probeer niet te veel geweld te gebruiken. En als je ervan uit gaat dat iets op moment is vastgezet start ik ook om het op moment weer los te halen, met een kleine toegift. De bougies zagen er nog goed uit, speling volgens specs en geen schade of veel carbon. Ik moet nog nieuwe bestellen, voor de zekerheid. Er zitten nu Champion L82YC bougies in. Ik moet nog kijken of dit de juiste zijn. En uit het forum lees ik dat NGK bougies beter zijn?
Mvg
Arnold

• Robert Walstra
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-03-2015 12:30 #149284 door Robert Walstra
Beantwoord door Robert Walstra in topic Bougies zitten erg vast

"Arnold de Groot" schreef:
En uit het forum lees ik dat NGK bougies beter zijn?
Mvg
Arnold

Hoi Arnold,

Ik heb een 3 maanden geleden in eerste instantie, tijdens het zoeken naar de oorzaak van het moeilijk starten volvo1800s.up2dateprojecten.nl/restaurat...-en-kleppen-gesteld/ , ook Champion bougies geplaats.
Mijn gevoel (voor wat het waard is ) was al niet helemaal lekker bij deze Champion bougies. Ook, omdat het starten en lopen op een één of andere manier nog niet helemaal soepel verliep. Dus toch maar uiteindelijk de NGK BP6HS besteld. Starten en lopen lijkt beter te gaan en ben er tot op heden zeer tevreden over.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD