Bij draaiende motor 11,8 volt maar amp lampje brandt niet
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-11-2014 20:41 #145160
door Jeroen Visser (GAST)
Bij draaiende motor 11,8 volt maar amp lampje brandt niet is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Van de week even geneusd waarom de achterlichten vd combi niet branden. Van alles nagelopen, schoongemaakt etc en ze doen het weer.
Normaal gesproken brandt mijn amp lampje erg zwakjes als ik de lampen aan heb en/of meerdere gebruikers tegelijk. Tevens als ik de auto start brandt het lampje fel totdat ik even gasgeef en dan gaat hij pas uit.
Maar nu brandt hij helemaal niet en meet ik toch maar 11,8 volt bij draaiende motor op de accupolen. Ook als ik gas geef stijgt het voltage amper. Het lijkt me dat ik veel meer moet meten, en waarom zou het la pje niet branden bij een lage waarde als deze?
Alvast dank.
Groet Jeroen
Normaal gesproken brandt mijn amp lampje erg zwakjes als ik de lampen aan heb en/of meerdere gebruikers tegelijk. Tevens als ik de auto start brandt het lampje fel totdat ik even gasgeef en dan gaat hij pas uit.
Maar nu brandt hij helemaal niet en meet ik toch maar 11,8 volt bij draaiende motor op de accupolen. Ook als ik gas geef stijgt het voltage amper. Het lijkt me dat ik veel meer moet meten, en waarom zou het la pje niet branden bij een lage waarde als deze?
Alvast dank.
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-11-2014 21:19 #145161
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Bij draaiende motor 11,8 volt maar amp lampje brandt niet
Het laadstroomlampje gaat branden als het spanningsverschil tussen dynamo en accu 4 Volt of meer is.
Dus als je bij draaiende motor 11.8 Volt meet op je accu, en je dynamo geeft op dat moment ook ca. 11.8 Volt, dan zal het laadstroomlampje inderdaad uit blijven.
Heb je een gelijkstroom of wisselstroomdynamo?
Je schrijft dat de accuspanning oploopt als je gas geeft. Tot welke waarde stijgt je spanning?
Zou ergens tussen de 13.6 en 14.3 Volt moeten zijn.
Dus als je bij draaiende motor 11.8 Volt meet op je accu, en je dynamo geeft op dat moment ook ca. 11.8 Volt, dan zal het laadstroomlampje inderdaad uit blijven.
Heb je een gelijkstroom of wisselstroomdynamo?
Je schrijft dat de accuspanning oploopt als je gas geeft. Tot welke waarde stijgt je spanning?
Zou ergens tussen de 13.6 en 14.3 Volt moeten zijn.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-11-2014 21:58 #145162
door 05703-dummy
Om je wisselstroomdynamo overigens goed te laten werken heeft deze het kleine stroompje door het Amp-lampje nodig, als het lampje kapot is verklaart dat gelijk de lage laadspanning.
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Bij draaiende motor 11,8 volt maar amp lampje brandt niet
Brandt hij nog wel gewoon als je je contact aan zet? Als hij dat ook niet doet dan kan het lampje natuurlijk gewoon kapot zijn."Jeroen Visser" schreef:
Maar nu brandt hij helemaal niet...
Om je wisselstroomdynamo overigens goed te laten werken heeft deze het kleine stroompje door het Amp-lampje nodig, als het lampje kapot is verklaart dat gelijk de lage laadspanning.
Groet, Hans
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-11-2014 06:34 #145166
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Bij draaiende motor 11,8 volt maar amp lampje brandt niet
Heren dank.
Ik heb morgen weer tijd om er mee verder te gaan. Maar het staat me bij dat idd het lampje ook niet brande toen ik hem op contact zette. Zou wel toevallig zijn dat dit lampje stuk is gegaan terwijl ik aan het zoeken was...
Maar goed je weet maar nooit, morgen even verder kijken.
Ik heb morgen weer tijd om er mee verder te gaan. Maar het staat me bij dat idd het lampje ook niet brande toen ik hem op contact zette. Zou wel toevallig zijn dat dit lampje stuk is gegaan terwijl ik aan het zoeken was...
Maar goed je weet maar nooit, morgen even verder kijken.
06-11-2014 16:54 #145175
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Bij draaiende motor 11,8 volt maar amp lampje brandt niet
Ook de dynamo en/of de accu kunnen de boosdoeners zijn. De vraag is of de dynamo voldoende laadstroom levert en of de accu de laadstroom kan vasthouden.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-11-2014 12:08 #145244
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Bij draaiende motor 11,8 volt maar amp lampje brandt niet
Het blijkt toch de accu te zijn. Ik had nog een goede oude liggen. Deze geolaatst en nu meet ik 12,9 stationair. Lijkt mij prima.
Allen dank!
Allen dank!
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-11-2014 13:18 #145245
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Bij draaiende motor 11,8 volt maar amp lampje brandt niet
He jeroen, ik zou toch de spanning meten als je rond de 2000toeren zit, hij moet dan wel rond de 13,8-14,0 Volt zitten, zegt nog niets over je laadstroom in Amperes, maar geeft wel een indicatie.
Hans
Hans
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-11-2014 08:11 #145478
Hmmmm het gaat toch niet goed, ik denk dat de vers geladen accu eventjes genoeg power had maar ben toch weer terug bij af.
Amp lampje brandt wel weer inmiddels, maar hij brandt erg fel in het begin. Eerst vijf minuten brandt deze vol om vervolgens lafjes te blijven branden.
Stroomverbruikers hebben hier geen invloed op.
Tevens merk ik dat met enige regelmaat het knipperlicht relais klikt? Uit zich zelf. Begin een beetje bang te worden dat er meer aan de hand is.
Is een dynamo overigens zelf na te zien en eventueel te reviseren?
Wederom dank!
Amp lampje brandt wel weer inmiddels, maar hij brandt erg fel in het begin. Eerst vijf minuten brandt deze vol om vervolgens lafjes te blijven branden.
Stroomverbruikers hebben hier geen invloed op.
Tevens merk ik dat met enige regelmaat het knipperlicht relais klikt? Uit zich zelf. Begin een beetje bang te worden dat er meer aan de hand is.
Is een dynamo overigens zelf na te zien en eventueel te reviseren?
Wederom dank!
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-11-2014 09:06 #145479
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Bij draaiende motor 11,8 volt maar amp lampje brandt niet
Jeroen, dynamo is prima zelf na te kijken. controleer eerst alle verbindingen/aansluitingen, het kan zijn dat door bijvoorbeeld het kantelen van je motor op tijd van duur er een draadbreuk zit. of een stekkerverbinding kapot is. Als dat het niet is, accu kabels los, en de dynamo er af schroeven, stelbout los en de grote bout aan de onderkant los. je pakt dan de dynamo eraf.
door de poelie met de hand te draaien kun je de lagers controleren. moeten soepel en geruisloos lopen. zo niet, dan zijn de lagers versleten. (kosten 6-10 euro per stuk, zitten er twee van in). vanaf de achterkant zit de spanningsregelaar er op geschroefd. vaak met twee M4 boutjes/schroefjes. grote kans dat het daar in zit. als de dynamo nog op de auto zit kun je hem misschien ook los krijgen, maar dat gaat niet zo makkelijk.
Als je deze twee schroefjes/boutjes eraf hebt kun je voorzichtig de hele regelaar eraf pakken. meestal zijn de koolborstels versleten. deze moeten X.. mm uit de regelaar steken, goed kunnen bewegen (zit een veertje achter die de koolborstels op de koperen collectors/de rotor duwt).
Waar de koolborstels de rotor raken moet het goed schoon zijn, evt schoon te maken met een heel fijn schuurpapiertje)(koperkleurig) en niet ingelopen (ingesleten). de borstels kun je los solderen en apart vervangen.
succes!
door de poelie met de hand te draaien kun je de lagers controleren. moeten soepel en geruisloos lopen. zo niet, dan zijn de lagers versleten. (kosten 6-10 euro per stuk, zitten er twee van in). vanaf de achterkant zit de spanningsregelaar er op geschroefd. vaak met twee M4 boutjes/schroefjes. grote kans dat het daar in zit. als de dynamo nog op de auto zit kun je hem misschien ook los krijgen, maar dat gaat niet zo makkelijk.
Als je deze twee schroefjes/boutjes eraf hebt kun je voorzichtig de hele regelaar eraf pakken. meestal zijn de koolborstels versleten. deze moeten X.. mm uit de regelaar steken, goed kunnen bewegen (zit een veertje achter die de koolborstels op de koperen collectors/de rotor duwt).
Waar de koolborstels de rotor raken moet het goed schoon zijn, evt schoon te maken met een heel fijn schuurpapiertje)(koperkleurig) en niet ingelopen (ingesleten). de borstels kun je los solderen en apart vervangen.
succes!
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-11-2014 09:10 #145480
Thanks! Hopelijk morgen droog dan vis ik hem er even uit.