howto: moderne opel corsa 55A dynamo op b20 monteren!
- -WJ- Dijkstra
- Nieuw lid
-
"-WJ- Dijkstra" schreef:
Heb besloten die ouwe volvo troep weg te doen, 35A dynamo met externe regelaar is niet meer van deze tijd.
Dus, bij de sloop voor 30 euro een dynamo opgehaald van een opel corsa 1.4i:
scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3820_n.jpg
Montage gat opgeboord naar 12,5mm en een stuk van de achterkant van de montageflens afgehaald, zodat de pulley op dezelfde afstand van het blok zit als de oude:
scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0830_n.jpg
aan de voorkant van de dynamo de beide verhoginkjes van de montagepunten eraf zagen:
scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4196_n.jpg
de opspanbeugel dient iets aangepast te worden, anders komt hij tegen de ventilator van de dynamo aan (mocht je geen lasapparaat hebben, kun je dit ook heel simpel doen met een stripje metaal en wat boutjes en moertjes, om zo de spanbeugel bij de ventilator weg te spacen):
scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1371_n.jpg
En hoppaa, een 55A dynamo met interne regelaar ipv een 35A dynamo met externe regelaar Kan de volvo de winter weer door!
scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2634_n.jpg
Jammer, forum doet niet aan resizen, is blijkbaar ook nog een oldtimer
Dan zelf maar op de plaatjes klikken mensen!
Hallo mensen,
onze 1973 volvo 145 met B20 motor heeft al tijden een beetje een gek laadlampje (AMP) gehad. Het brandde een beetje zacht, en knipperde soms van uit naar zachtjes aan naar uit etc. Als het lampje uit knippert, schijnen de koplampen ook meteen minder hard...
Nu is het zover dat het lampje met draaiende motor perfect uit is, maar de accu wordt niet meer bijgeladen. Op een redelijk lege accu meet ik 12 volt, met zowel lopende als stilstaande motor.
Is dit gewoon een kwestie van Dynamo stuk? Oftewel andere sloopdynamo monteren en het werkt weer?
Ik wil ergens in de komende maanden een compleet andere motor er in zetten, dus wil eigenlijk geen nieuwe dynamo met ingebouwde regelaar kopen...
tis er zo een trouwens :
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric
- Premium lid
-
Het amp lampje brande een klein beetje en flikkerde af en toe.
Het bleek de spanningsregelaar te zijn, heb een nieuwe gemonteerd (wel zo'n inbouw ding) en nu werkt alles weer perfect.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Het probleem kan inderdaad in de spanningsregelaar zitten. Ik zou in dat geval direct een elektronische spanningsregelaar aanschaffen. Ze zijn ongeveer 1/3 van de prijs tov een nieuw origineel exemplaar.
Bij het VKO vind je hem al voor 23,90euro. Artikelnummer: 81308030
Ik had toevallig exact hetzelfde exemplaar. Bij de mijne bleek de diodebrug defect. Uiteindelijk heb ik hem ingeruild voor een nieuwe revisiedynamo .
- -WJ- Dijkstra
- Nieuw lid
-
Als ik een electronische bestel en monteer en het blijkt het niet te zijn, is natuurlijk ook weer zonde van het geld

Hmmm, ik zie net dat ik em helemaal niet kan bestellen als ik geen lid ben?
Ook heeft mijn huidige spanningsregelaar 6 aansluitingen waar 7 draden naartoe gaan, en de electronische heeft maar 3 aansluitingen?
- Laurens Camfferman
-
- Senior lid
-
Ohja, kijk natuurlijk uit met de draaiende fan als je dichtbij de dynamo aan het meten bent he...
- -WJ- Dijkstra
- Nieuw lid
-
- -WJ- Dijkstra
- Nieuw lid
-
- -WJ- Dijkstra
- Nieuw lid
-
Als ik de dunne rode draad ook nameet die van de dynamo komt, meet ik ook een 13,6 volt ongeveer, en de groene zo rond de 5 volt. Lijkt dus inderdaad op de spanningsregelaar gelukkig!
- -WJ- Dijkstra
- Nieuw lid
-
Dus, bij de sloop voor 30 euro een dynamo opgehaald van een opel corsa 1.4i:
scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3820_n.jpg
Montage gat opgeboord naar 12,5mm en een stuk van de achterkant van de montageflens afgehaald, zodat de pulley op dezelfde afstand van het blok zit als de oude:
scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0830_n.jpg
aan de voorkant van de dynamo de beide verhoginkjes van de montagepunten eraf zagen:
scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4196_n.jpg
de opspanbeugel dient iets aangepast te worden, anders komt hij tegen de ventilator van de dynamo aan (mocht je geen lasapparaat hebben, kun je dit ook heel simpel doen met een stripje metaal en wat boutjes en moertjes, om zo de spanbeugel bij de ventilator weg te spacen):
scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1371_n.jpg
En hoppaa, een 55A dynamo met interne regelaar ipv een 35A dynamo met externe regelaar Kan de volvo de winter weer door!
scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2634_n.jpg
Jammer, forum doet niet aan resizen, is blijkbaar ook nog een oldtimer

Dan zelf maar op de plaatjes klikken mensen!
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"