howto: moderne opel corsa 55A dynamo op b20 monteren!

• -WJ- Dijkstra
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2013 00:23 - 21-09-2013 08:45 #132054 door -WJ- Dijkstra
Mijn vraag is inmiddels opgelost door zelf na te denken, en dit is er uiteindelijk uit gekomen:

"-WJ- Dijkstra" schreef:
Heb besloten die ouwe volvo troep weg te doen, 35A dynamo met externe regelaar is niet meer van deze tijd.

Dus, bij de sloop voor 30 euro een dynamo opgehaald van een opel corsa 1.4i:

scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3820_n.jpg

Montage gat opgeboord naar 12,5mm en een stuk van de achterkant van de montageflens afgehaald, zodat de pulley op dezelfde afstand van het blok zit als de oude:

scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0830_n.jpg

aan de voorkant van de dynamo de beide verhoginkjes van de montagepunten eraf zagen:

scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4196_n.jpg

de opspanbeugel dient iets aangepast te worden, anders komt hij tegen de ventilator van de dynamo aan (mocht je geen lasapparaat hebben, kun je dit ook heel simpel doen met een stripje metaal en wat boutjes en moertjes, om zo de spanbeugel bij de ventilator weg te spacen):

scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1371_n.jpg

En hoppaa, een 55A dynamo met interne regelaar ipv een 35A dynamo met externe regelaar Kan de volvo de winter weer door!

scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2634_n.jpg

Jammer, forum doet niet aan resizen, is blijkbaar ook nog een oldtimer ;)
Dan zelf maar op de plaatjes klikken mensen!

Hallo mensen,

onze 1973 volvo 145 met B20 motor heeft al tijden een beetje een gek laadlampje (AMP) gehad. Het brandde een beetje zacht, en knipperde soms van uit naar zachtjes aan naar uit etc. Als het lampje uit knippert, schijnen de koplampen ook meteen minder hard...

Nu is het zover dat het lampje met draaiende motor perfect uit is, maar de accu wordt niet meer bijgeladen. Op een redelijk lege accu meet ik 12 volt, met zowel lopende als stilstaande motor.

Is dit gewoon een kwestie van Dynamo stuk? Oftewel andere sloopdynamo monteren en het werkt weer?

Ik wil ergens in de komende maanden een compleet andere motor er in zetten, dus wil eigenlijk geen nieuwe dynamo met ingebouwde regelaar kopen...

tis er zo een trouwens :

Laatst bewerkt 21-09-2013 08:45 door -WJ- Dijkstra.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eric
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-09-2013 13:41 #132072 door Eric
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad.
Het amp lampje brande een klein beetje en flikkerde af en toe.
Het bleek de spanningsregelaar te zijn, heb een nieuwe gemonteerd (wel zo'n inbouw ding) en nu werkt alles weer perfect.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-09-2013 13:45 #132073 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic howto: moderne opel corsa 55A dynamo op b20 monteren!
Beste WJ,

Het probleem kan inderdaad in de spanningsregelaar zitten. Ik zou in dat geval direct een elektronische spanningsregelaar aanschaffen. Ze zijn ongeveer 1/3 van de prijs tov een nieuw origineel exemplaar.

Bij het VKO vind je hem al voor 23,90euro. Artikelnummer: 81308030

Ik had toevallig exact hetzelfde exemplaar. Bij de mijne bleek de diodebrug defect. Uiteindelijk heb ik hem ingeruild voor een nieuwe revisiedynamo .

• -WJ- Dijkstra
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2013 14:28 #132076 door -WJ- Dijkstra
Beantwoord door -WJ- Dijkstra in topic howto: moderne opel corsa 55A dynamo op b20 monteren!
is er ook een manier om te testen of het de spanningsregelaar of de dynamo is?

Als ik een electronische bestel en monteer en het blijkt het niet te zijn, is natuurlijk ook weer zonde van het geld ;)

Hmmm, ik zie net dat ik em helemaal niet kan bestellen als ik geen lid ben?
Ook heeft mijn huidige spanningsregelaar 6 aansluitingen waar 7 draden naartoe gaan, en de electronische heeft maar 3 aansluitingen?

• Laurens Camfferman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-09-2013 15:29 #132144 door Laurens Camfferman
Beantwoord door Laurens Camfferman in topic howto: moderne opel corsa 55A dynamo op b20 monteren!
Je kunt bij draaiende motor toch spanning over uitgang van de dynamo vergelijken met spanning over de accu? Maar hoe werkte dat ook alweer (heb 2 jaar geleden zelfde probleem gehad, met spanningsregelaar was het opgelost)? Ik weet iig zeker dat het antwoord hier ergens op het forum moet staan, dus dat wordt ff spitten door oude posts.

Ohja, kijk natuurlijk uit met de draaiende fan als je dichtbij de dynamo aan het meten bent he...

• -WJ- Dijkstra
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2013 10:18 #132171 door -WJ- Dijkstra
Beantwoord door -WJ- Dijkstra in topic howto: moderne opel corsa 55A dynamo op b20 monteren!
tja, de dynamo is een wisselstroomdynamo, en er komen 4 draden vanaf, ik weet zo even niet wat ik dan moet meten!

• -WJ- Dijkstra
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2013 10:23 #132172 door -WJ- Dijkstra
en dan zit ik nog steeds met de vraag, mocht de regelaar stuk zijn, hoe sluit ik zo'n nieuwe aan met maar 3 aansluitingen, terwijl mijn oude 6 aansluitingen heeft (met 7 draden er naar toe!)?

• -WJ- Dijkstra
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2013 11:57 #132209 door -WJ- Dijkstra
wat ik dacht wat de spanningsregelaar was, was dus iets heel anders. Ik keek naar een zilveren kastje wat op het linker binnenscherm zat ipv 1 die op het rechterbinnenscherm zat. Hier gaan gelukkig maar 2 draden naartoe.

Als ik de dunne rode draad ook nameet die van de dynamo komt, meet ik ook een 13,6 volt ongeveer, en de groene zo rond de 5 volt. Lijkt dus inderdaad op de spanningsregelaar gelukkig!

• -WJ- Dijkstra
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2013 18:34 - 21-09-2013 08:57 #132222 door -WJ- Dijkstra
Heb besloten die ouwe volvo troep weg te doen, 35A dynamo met externe regelaar is niet meer van deze tijd.

Dus, bij de sloop voor 30 euro een dynamo opgehaald van een opel corsa 1.4i:

scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3820_n.jpg

Montage gat opgeboord naar 12,5mm en een stuk van de achterkant van de montageflens afgehaald, zodat de pulley op dezelfde afstand van het blok zit als de oude:

scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0830_n.jpg

aan de voorkant van de dynamo de beide verhoginkjes van de montagepunten eraf zagen:

scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4196_n.jpg

de opspanbeugel dient iets aangepast te worden, anders komt hij tegen de ventilator van de dynamo aan (mocht je geen lasapparaat hebben, kun je dit ook heel simpel doen met een stripje metaal en wat boutjes en moertjes, om zo de spanbeugel bij de ventilator weg te spacen):

scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1371_n.jpg

En hoppaa, een 55A dynamo met interne regelaar ipv een 35A dynamo met externe regelaar Kan de volvo de winter weer door!

scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2634_n.jpg

Jammer, forum doet niet aan resizen, is blijkbaar ook nog een oldtimer ;)
Dan zelf maar op de plaatjes klikken mensen!
Laatst bewerkt 21-09-2013 08:57 door -WJ- Dijkstra.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2013 00:06 #132226 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic howto: moderne opel corsa 55A dynamo op b20 monteren!
Alhoewel de woorden "kut" en "Opel" zeker bij elkaar horen zou ik willen voorstellen om ze op dit forum niet meer te gebruiken.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD