startkabelbrandje
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2006 18:32 #52255
door
startkabelbrandje is gemaakt door
Beste volvokenners,
Net geprobeerd mijn 142 te starten. HAd een maandje stilgestaan. MEestal kan de nieuwe accu dit wel aan. Dit keer niet omdat het licht nog aan stond. Helemaal leeg dus. 245 er naast gezet , laten lopen, startkabels aangesloten en gaan starten. Lukt niet, maar na 30 sec. starten begint de zaak wel vrolijk te roken. De alternator ( heet dat zo?) bleek in de brand te staan. Gelukkig kon ik het uitblazen.
Hoe kan dit? en wat doe ik er aan? Electriciteit is voor mij altijd een raadsel gebleven. Wie lost dit raadsel op?
Net geprobeerd mijn 142 te starten. HAd een maandje stilgestaan. MEestal kan de nieuwe accu dit wel aan. Dit keer niet omdat het licht nog aan stond. Helemaal leeg dus. 245 er naast gezet , laten lopen, startkabels aangesloten en gaan starten. Lukt niet, maar na 30 sec. starten begint de zaak wel vrolijk te roken. De alternator ( heet dat zo?) bleek in de brand te staan. Gelukkig kon ik het uitblazen.
Hoe kan dit? en wat doe ik er aan? Electriciteit is voor mij altijd een raadsel gebleven. Wie lost dit raadsel op?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2006 19:05 #80547
door
Beantwoord door in topic startkabelbrandje
Polen verkeerd gezet? Je moet + aan +, en - aan - koppelen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2006 20:38 #80546
door
Doordat het pas na 30 seconden optrad zou ik gokken dat de polen wel goed hebben gezeten. Anders vonkt hij meteen, toch?
Mijn inschatting zou zijn dat het vermogen van de accu van de 245 en daarmee waarschijnlijk ook de maximaal te leveren stroom veel meer is dan de standaardaccu van de Amazon. (Zeker als de 245 een diesel is.)
Het zou kunnen dat de startmotor dan een hogere stroom trekt dan de bekabeling van een Amazon leuk vindt. Normaalgesproken zou deze maximale stroom beperkt worden voor de maximum te leveren stroompiek van de standaard accu en geen problemen opleveren.
Zomaar een redernatie....
Iemand argumenten voor/tegen of andere ideeen?
Mijn inschatting zou zijn dat het vermogen van de accu van de 245 en daarmee waarschijnlijk ook de maximaal te leveren stroom veel meer is dan de standaardaccu van de Amazon. (Zeker als de 245 een diesel is.)
Het zou kunnen dat de startmotor dan een hogere stroom trekt dan de bekabeling van een Amazon leuk vindt. Normaalgesproken zou deze maximale stroom beperkt worden voor de maximum te leveren stroompiek van de standaard accu en geen problemen opleveren.
Zomaar een redernatie....
Iemand argumenten voor/tegen of andere ideeen?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2006 20:40 #80545
door
Bij verkeerd aansluiten van de startkabels hoeg je niet direct vonken te krijgen. Ik heb toevallig een hele handige broer (...) die dit ook eens gedaan heeft. Het resultaat was eveneens een gefrituurde dynamo en gedeeltelijk gesmolten startkabels...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2006 21:35 #80544
door
De alternator ( heet dat zo?)
waar heb je die zitten? en in welke auto
Als je accu al 30 dagen leeg staat dan mag je eerst wel zeker 5 minuten wachten met starten om dat je lege accu dan zo leeg is en dan gigantische stromen vraagt.
Had je in de 142 het brandje dan vrees ik ook dat je de polen omgedraait hebt.(en dan de eventuele spanningregelaar/diodes van je dynamo opgeblazen hebt)
waar heb je die zitten? en in welke auto

Als je accu al 30 dagen leeg staat dan mag je eerst wel zeker 5 minuten wachten met starten om dat je lege accu dan zo leeg is en dan gigantische stromen vraagt.
Had je in de 142 het brandje dan vrees ik ook dat je de polen omgedraait hebt.(en dan de eventuele spanningregelaar/diodes van je dynamo opgeblazen hebt)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2006 07:55 #80543
door
In tijdje geleden heb ik ook ondervonden dat mijn startkabels wel erg heet werden nadat ik gedurende een lange tijd (en 30 sec. is lang) met behulp van een 2de voertuig mijn motorfiets wilde starten. Ook hier was de accu van de motor helemaal leeg. Mijn ama diende als voeder. Ik gebruikte startkabels van goedkope kwaliteit en deze begonnen ook te smeulen na een tijdje doorstarten van de motorfiets. Ik denk dat dit komt omdat er gedurende een lange periode veel stroom wordt gevraagd (ook je startmotor wordt loeiheet als je lang doorstart en ook dat is slecht). Verder is het uiteindelijk wel gelukt om de motorfiets te starten met wat afkoelingspauzes ertussen. Als ik je verhaal zo lees denk ik niet dat er wat stuk is (behalve misschien je startkabels). Kortom, gewoon een enorme warmte ontwikkeling bij je starttkabel door een enorme toevoer van stroom.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2006 11:06 #80542
door
Jongens te dunne startkabels, waarschijnlijk Halfords kwaliteit. koop startkabels met voldoende diameter, dan heeft de dynamo het een stuk makelijker.
Kees Vos Bennekom
Kees Vos Bennekom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2006 09:16 #80541
door
Kees heeft gelijk. Dikkere kabels (betere kwaliteit) zullen het beter trekken...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2006 20:49 #80540
door
Als een volledig lege accu net verkeerd om wordt aangesloten bestaat zelfs de mogelijkheid dat deze wordt omgepoold. Waardoor de dynamodiodes doorbranden. Inderdaad lijkt het erop dat er verkeerd gepoold is. Als wegenwachter maak ik dagelijks mee dat de gebruikte startkabels niet de voldoende capaciteit hebben. Het vele koper maakt een goede startkabelset errug duur. En ja, ik heb mij ooit ook wel eens vergist. Dat kostte de anwb een nieuwe dynamo. Wij zijn ook maar mensen....
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2006 22:02 #80539
door
Laat ook je accu even nakijken bij een accubedrijf laat hem meteen helemaal bijladen anders loop je de kans dat hij niet lang meer mee gaat.