Dynamo doormeten --> stuk?

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-12-2006 14:08 #51648 door 11236-dummy
Dynamo doormeten --> stuk? is gemaakt door 11236-dummy
<p>Vanmiddag na een snelwegritje begon het amperelampje van mijn Amazon uit '67 fel te branden. En ging niet meer uit... Een paar weken geleden had ik hetzelfde, maar toen ging het lampje wel weer uit. Ik heb overigens een gelijkstroom dynamo.</p><p> Thuisgekomen (<-- uiteraard, het is immers een Volvo ;-) de hele boel eens doorgemeten met stationair draaiende motor.</p><p> - Accu = 12 Volt</p><p>- Spanningsregelaar = <strong>minus </strong>12 Volt.</p><p>- Dynamo = 0,08 Volt.</p><p> Ik denk: dynamo stuk. Koolborstels vervangen misschien? Ik herinner mij een paar maanden geleden een brandlucht te hebben geroken in de buurt van de dynamo en daarvoor maakte de dynamo al eens een gillend geluid. Dat laatste had als oorzaak dat de dynamo niet mooi in lijn stond met de v-snaar. Kan de brandlucht verband houden met het nu geconstateerde euvel? </p><p> Dank voor de reacties!!</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Henry van Leusden
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-12-2006 14:48 #83358 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Dynamo doormeten --> stuk?
Lijkt inderdaad versleten koolborstels te zijn. Meestal kondigt een dergelijke slijtage zich aan door een laadstroomlampje dat langer blijft branden bij het (koud) wegrijden. Dynamo is eenvoudig verwijderbaar zoals je wel zal weten. Borstels zijn dan gemakkelijk te bereiken na de zwarte metalen band verwijderd te hebben. (komt er nu hopelijk weer een vervolg op jouw web?)

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-12-2006 14:58 #83357 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Dynamo doormeten --> stuk?
<p>De boel draait meestal kapot door de lagers. Revisie is meer dan koolborstels: nieuwe lagers (als ze niet zijn "uitgelubberd"), collector afdraaien en dan pas koolborstels.</p><p>Een ruildynamo of ombouwen naar alternator?</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-12-2006 16:22 #83356 door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic Dynamo doormeten --> stuk?
<p>Ik zal eerst eens de koolborstel vervangen. Nog nooit gedaan, maar is geloof ik niet zo'n moeilijke (en prijzige) klus. Gezien het lawaai en de brandlucht verdenk ik ook de lagers... Als de koolborstels dus niet werken, zit er niets anders op dan een ruildynamo. Misschien wel een wisselstroom...</p><p> </p><p>@ Henry: uiteraard zal mijn web-log dan ook weer een update krijgen. Er valt immers weer iets te melden ; -)</p>

• Mike Willems (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2006 18:59 #83355 door Mike Willems (GAST)
Beantwoord door Mike Willems (GAST) in topic Dynamo doormeten --> stuk?
Bas, ik heb nog wel een gelijkstroom dynamo liggen, mocht je uit de brand geholpen moeten worden. Voor een six pack leffe blond mag je hem hebben. Woon overigens in giesbeek bij Arnhem.

• 09664-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-12-2006 11:24 #83354 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic Dynamo doormeten --> stuk?
<p>Gezien de brandlucht , die volgens jouw uit de dynamo komt, zou ik bij het vervangen van de dynamo, toch ook even een wantouwende blik werpen op de spanningsregelaar. Deze zou de oorzaak kunnen zijn van de problemen met de dynamo. De volgende dynamo zou dan eveneens het slachtoffer kunnen worden. Wanneer je een andere dynamo zoudt willen aanschaffen, ik heb nog een gerevideerde liggen. Nieuwe lagers, nieuwe bostels en afgedraaid anker.</p><p> </p>

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-12-2006 12:30 #83353 door 11236-dummy
<p>@Mike: bedankt voor je aanbod Mike! Giesbeek is echter niet echt in de buurt (de Amazon staat in Woerden...).</p><p> </p><p>@ Herman: de brand-/schroeilucht was maar even en daarna heb ik gewoon nog een paar honderd kilometer kunnen rijden.. Ik ga morgen (misschien vanmiddag nog, als het eens ophoudt met regenen...) de dynamo eruit sleutelen en de koolborstels eens bekijken. In ieder geval bedankt voor je aanbod!</p>

• Mike Willems (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-12-2006 17:03 #83352 door Mike Willems (GAST)
Beantwoord door Mike Willems (GAST) in topic Dynamo doormeten --> stuk?
<p>Bas, ik werk in Mijdrecht en daarmee vlak bij woerden, dus mocht je nog interesse hebben dan kunnen we wel wat afspreken. Succes met het sleutelen,</p>

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-12-2006 10:19 #83351 door 11236-dummy
<p>Ik heb gisteren de dynamo uit de Volvo gehaald en de koolborstels ge&iuml;nspecteerd. Deze zien er echter nog goed uit. Althans, als ik ze vergelijk met de foto op de site van Scandcar, denk ik dat ze ongeveer voor de helft versleten zijn. Is dit toch te veel? De veer drukt ze nog wel tegen de collector aan volgens mij. </p><p> </p><p>Kortom: wanneer zijn koolborstels versleten? Ik kan wel nieuwe kopen en het hele spul weer inbouwen, maar als dan blijkt dat het toch iets anders is... Misschien toch de spanningsregelaar? Of het anker? Hoe test ik die laatste twee?</p><p> </p><p>@ Mike: Wellicht binnenkort eens afspreken dan. Een extra dynamo als reserve is nooit weg... ;-) </p><p> </p><p> </p>

• Henry van Leusden
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-12-2006 12:42 #83350 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Dynamo doormeten --> stuk?
Als de koolborstels nog voldoende contact maken met de collector, dan mag je er van uit gaan dat ze nog lang genoeg zijn. Je kan de werking van de dynamo zelf eenvoudig testen: verbind de massa(= min pool) van een accu met het huis van de dynamo &eacute;n met een draadje aan de "DF". De plus pool van de dynamo daarna verbinden met de "D+". Dan moet de dynamo als een elektromotor gaan draaien en zit de storing dus ergens anders.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD