Lampen feller bij meer gas...?
- Bezoeker
-
29-12-2006 21:19 #51616
door
Lampen feller bij meer gas...? is gemaakt door
<p>Onlangs stond ik met mijn 144 voor het verkeerslicht te wachten. Voor mij stond een auto te wachten en het schijnsel van mijn koplampen weerspiegelde in diens achterkant. Ik was wat ongeduldig en zat wat met het gas te spelen
Als ik gas gaf, werd het schijnsel van mijn koplampen feller! Ook ging mijn richtingaanwijzer sneller knipperen en ging de ventilatie harder blazen...</p><p>Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Wat kan dit zijn?</p><p>Groeten</p><p>Sander</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 06871-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-12-2006 22:39 #83501
door 06871-dummy
Beantwoord door 06871-dummy in topic Lampen feller bij meer gas...?
<p>Beste Sander. </p><p>De accuspanning is plm 12,4 V</p><p>Bij een draaiende moter stojgt de boordspanning van 12,4 naar 14 V. </p><p>Eigenlijk hebben we dus een 14 V installatie aan boord.</p><p>Jouw waarneming wordt hiermee verklaard.</p><p>Volvo groet, </p><p>Johan de Dreu</p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-12-2006 10:37 #83500
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Lampen feller bij meer gas...?
<p>de situatie die Johan beschrijft is de normale situatie, en bij deze doet
Sander's verschijnsel zich (bij alle andere AMs en 140s) niet voor. Ik denk
dus dat:</p><p> </p><p>1) ofwel Sander's accu zijn beste tijd heeft gehad, en deze niet meer in
staat is de nodige amperes te leveren. Dit reflecteert zich dan in een ongelijkmatige
werking van de stroomverbruikers (en mogelijks in een spanningsval (naar
bvb. 10 Volt)), zoals (kop)lichten, richtingaanwijzers, etc.</p><p> </p><p>2) ofwel is de accu nog OK, maar is de stroomafname om 1 of andere reden
(ergens een lek,?) veel hoger dan de accu aankan (echter nog binnen de
grenzen van de smeltveiligheden). </p><p> </p><p>3) ofwel is de accu OK, maar kan deze omwille van loszittende kabels aan bvb. de accu-klemmen, of onvoldoende massa verbinding tussen motor en chassis, de vereiste Amperes niet leveren.</p><p> </p><p>Mijn gok is dat 1) of 3) zich voordoen -> ik stel voor dat Sander eens
vriendelijk aan Bas vraagt zijn accu uit diens AM te mogen lenen, en zien
of dit een verschil uitmaakt... (goede 50Ah moet voldoende zijn). Hopelijk is 3) het geval.</p>
Sander's verschijnsel zich (bij alle andere AMs en 140s) niet voor. Ik denk
dus dat:</p><p> </p><p>1) ofwel Sander's accu zijn beste tijd heeft gehad, en deze niet meer in
staat is de nodige amperes te leveren. Dit reflecteert zich dan in een ongelijkmatige
werking van de stroomverbruikers (en mogelijks in een spanningsval (naar
bvb. 10 Volt)), zoals (kop)lichten, richtingaanwijzers, etc.</p><p> </p><p>2) ofwel is de accu nog OK, maar is de stroomafname om 1 of andere reden
(ergens een lek,?) veel hoger dan de accu aankan (echter nog binnen de
grenzen van de smeltveiligheden). </p><p> </p><p>3) ofwel is de accu OK, maar kan deze omwille van loszittende kabels aan bvb. de accu-klemmen, of onvoldoende massa verbinding tussen motor en chassis, de vereiste Amperes niet leveren.</p><p> </p><p>Mijn gok is dat 1) of 3) zich voordoen -> ik stel voor dat Sander eens
vriendelijk aan Bas vraagt zijn accu uit diens AM te mogen lenen, en zien
of dit een verschil uitmaakt... (goede 50Ah moet voldoende zijn). Hopelijk is 3) het geval.</p>
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-12-2006 12:25 #83499
door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic Lampen feller bij meer gas...?
Jaja, en dan mijn accu slopen zeker! Haha! Maar is wel het proberen waard. Ik heb een 60 Ah in de Amazon zitten, dus dat komt wel goed.
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-12-2006 14:04 #83498
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Lampen feller bij meer gas...?
<p>Dat de lampen feller gaan branden bij meer toeren betekent dat ook de dynamo meer of minder stroom/spanning op gaat wekken. De spanningsregelaar zou dit op moeten vangen. Als de spanning achter de spanningregelaar afhankelijk is van het toerental, kan dat betekenen dat of die regelaar stuk is, of dat de contacten van de connector wat gecorrodeerd zijn.</p><p>Maak even de connector schoon van de spanningsregelaar. En evt even de spanningsregelaar vervangen (plm 15,- bij VOD).</p><p>suc7 en fijne jaarwisseling!</p>
- 09664-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-01-2007 16:48 #83497
door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic Lampen feller bij meer gas...?
<p>Uit je verhaal kan ik niet opmaken of je een gelijkstroom ( bosch) of een wisselstroom dynamo op je volvo hebt zitten. Volgens mij kan dit allebij mogelijk zijn, afhankelijk o.a. van bouwjaar.</p><p>In de reacties tot nu toe, heb ik de indruk dat de meeste mensen er van uit gaan dat het een wisselstroom dynamo is. </p><p>In het geval van een gelijkstroom dynamo is het bij terugvallen naar stat. toerental heel normaal dat de spanning bij in werking van de grote verlichting terugvalt, naar +/- 12 V.Kan zelfs na een korte tijd wel wat verder terugvallen, en dan gaat het rode lampje op je dashboard branden. Bij gasgeven is het gewoon dat de spanning oploopt tot +/- 13,8 V. Dus kan bij gas geven de verlichting behoorlijk feller worden.</p><p>Bij wisselstroom doet zich dit verschijnsel veel minder voor, behalve wanneer het toerental stationair erg laag staat. Dan wil er ook nog al eens een behoorlijk spanningsveschil optreden.</p><p>Dus zou ik eerst maar eens kijken wat voor dynamo er op zit en dan de spannings verschillen meten bij verlichting aan en bij verlichting uit.</p>
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
02-01-2007 17:55 #83496
door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic Lampen feller bij meer gas...?
Het gaat om een wisselstroomdynamo. A.s. weekend (Sander?) gaan we eerst eens een andere accu proberen en ook eens alles doormeten met de multimeter. In ieder geval bedankt voor de tips tot zo ver! Als we meer weten, zetten we het hier neer!
- Bezoeker
-
03-01-2007 00:31 #83495
door
Beantwoord door in topic Lampen feller bij meer gas...?
<p>Het is inderdaad een wisselstroom dynamo... </p><p>Het toerental is stationair niet bepaald laag ofzo, eerder een beetje te hoog, dus daar kan het niet aan liggen.</p><p>Maar goed, zaterdag maar eens even Bas zn accu proberen en alles een beetje schoonmaken.</p><p>In ieder geval bedankt voor de tips!</p><p>Groet,</p><p>Sander</p>
- C. Bronwasser (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-02-2007 23:56 #83494
door C. Bronwasser (GAST)
Beantwoord door C. Bronwasser (GAST) in topic Lampen feller bij meer gas...?
Ik weet niet of het er op lijkt, maar en tijd geleden ging onderweg af en toe de verlichting harder en zachter branden en had de accu het erg zwaar (te hoge spanning -> koken)ANWB erbij en die kwam tot de coclusie dat de spanningsregelaar stuk was, corosie.Mompelend liep de meneer van de ANWB naar zijn moderne wagen, rommelde wat in de lades en kwam terug met exact dezelfde regelaar!"Zit al zeker 25 jaar in m'n wagen." Zei hij."Hier neem maar, ik moet nog één jaar en dan ga ik er uit.Mijn opvolger is vast veel te jong om te weten wat hij er mee moet doen."En voor ik het wist was hij al weer weg...Daarna was de verlichting weer helemaal in orde.Ben benieuwd naar je bevindingen.
- Edwin de Vreugt (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-03-2007 16:23 #83493
door Edwin de Vreugt (GAST)
Beantwoord door Edwin de Vreugt (GAST) in topic Lampen feller bij meer gas...?
<p>Ik heb denk ik hetzelfde probleem met mijn AMAZON B18D 66 als Bronwasser beschreef. Na soort van kortsluiting van de accu reageert de verlichting ook heel erg als de Ama een beetje toeren maakt. Voorheen was dit niet. Als ik bv de blower aan zet wordt het iets minder. Ik neem aan dat ik in mijn geval de Bosch verdeler moet controleren.</p><p>Hoe kan ik meten of de spanningsregelaar defect is? Klopt het dat dit ding ongeveer €100 kost, anders dan de wissel regelaars die vaak bij de dynamo zitten?</p><p>Gr,</p><p>Edwin</p>