FIA Homologatie van de 123GT
- Tom Steverink
- Platinum lid
Minder
Meer
16-02-2021 08:32 #192574
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
FIA Homologatie van de 123GT is gemaakt door Tom Steverink
Ik vind deze FIA homologatiepapieren uit 1967 via facebook en internet.
Ik zie ze niet in de documentatie, maar vast leuk voor de liefhebber!
Ik zie ze niet in de documentatie, maar vast leuk voor de liefhebber!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 238
16-02-2021 14:04 #192575
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic FIA Homologatie van de 123GT
Dag Tom,
Dit is een mooi homologatie verslag van de 123 GT. Hoe dat het omschreven wordt nodigt uit om het te vergelijken met de specificatie die nu gegeven wordt.
Voorbeeld: start van de serie dd 22-8-66 eindigd dd 28-2-67 serieno. 132 motorblok no 1 De B18B in de 123 GT begon met 60.
Aan het eind van het verslag staat dat de auto die ze gecontroleerd hebben met het typenummer 13234 de productie is gestart dd 14-8-1967 dus modeljaar 68.
Ook mooi zij de tekeningen van de inlaat en uitlaat openingen . Een B18A kop die ik hier heb liggen meet 36 voor de inlaat en 23,5 bij 36,5 MM.
Het nokkenas profiel tekeningetje lijkt op een B nokkenas , maar volgens de maten is het een C nokkenas. Toevallig heb ik nog een B nokkenas liggen en er een foto van gemaakt.
Goed te zien dat het profiel iets ronder is waardoor de klep langer open blijft staan. Misschien dat n.a.v. dit verslag iemand nog aanvullende gegevens heeft , of mij kan corrigeren
als ik ergens wat over het hoofd heb gezien.
Groeten Albert.
Dit is een mooi homologatie verslag van de 123 GT. Hoe dat het omschreven wordt nodigt uit om het te vergelijken met de specificatie die nu gegeven wordt.
Voorbeeld: start van de serie dd 22-8-66 eindigd dd 28-2-67 serieno. 132 motorblok no 1 De B18B in de 123 GT begon met 60.
Aan het eind van het verslag staat dat de auto die ze gecontroleerd hebben met het typenummer 13234 de productie is gestart dd 14-8-1967 dus modeljaar 68.
Ook mooi zij de tekeningen van de inlaat en uitlaat openingen . Een B18A kop die ik hier heb liggen meet 36 voor de inlaat en 23,5 bij 36,5 MM.
Het nokkenas profiel tekeningetje lijkt op een B nokkenas , maar volgens de maten is het een C nokkenas. Toevallig heb ik nog een B nokkenas liggen en er een foto van gemaakt.
Goed te zien dat het profiel iets ronder is waardoor de klep langer open blijft staan. Misschien dat n.a.v. dit verslag iemand nog aanvullende gegevens heeft , of mij kan corrigeren
als ik ergens wat over het hoofd heb gezien.
Groeten Albert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-02-2021 14:46 - 19-02-2021 14:47 #192596
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic FIA Homologatie van de 123GT
Leuk, ik dacht dat ik wel veel van de documentatie van de 123GT had.... zo'n homologatie is belangrijk voor ritten en maakt dat deze accessoires ' mogen'
Toch zijn ze er een paar vergeten, lampjes in de motorruimte en kofferbak, de velg inzetten, het chromen deel op de uitlaat, en ze beelden een gewone M40 af in plaats van de M41 met D-type OD echter deze wordt wel correct beschreven in de tekst.
Het is verbazingwekkend dat er nog nooit een stuk is gevonden waar het geproduceerde aantal 123GT 's met enige zekerheid kan noemen, als je kijkt op de 123GT list kom je tot ca 600 wagens van de 1500 (?) maar hoe veel er in werkelijkheid is blijft een mysterie.... vind ik wel aardig, draagt bij aan het mysterie rondom de 123GT die zelfs onderling voor de verschillende markten verschillen.
Ben hard aan het sleutelen om die van mij in de zomer op de weg te hebben ...
Toch zijn ze er een paar vergeten, lampjes in de motorruimte en kofferbak, de velg inzetten, het chromen deel op de uitlaat, en ze beelden een gewone M40 af in plaats van de M41 met D-type OD echter deze wordt wel correct beschreven in de tekst.
Het is verbazingwekkend dat er nog nooit een stuk is gevonden waar het geproduceerde aantal 123GT 's met enige zekerheid kan noemen, als je kijkt op de 123GT list kom je tot ca 600 wagens van de 1500 (?) maar hoe veel er in werkelijkheid is blijft een mysterie.... vind ik wel aardig, draagt bij aan het mysterie rondom de 123GT die zelfs onderling voor de verschillende markten verschillen.
Ben hard aan het sleutelen om die van mij in de zomer op de weg te hebben ...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 19-02-2021 14:47 door Ed van der Zee. Reden: spelling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-02-2021 16:05 #192598
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic FIA Homologatie van de 123GT
Leuk Ed! Ik had die homologatie ook nog nooit gezien!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-02-2021 16:20 - 19-02-2021 16:21 #192599
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic FIA Homologatie van de 123GT
Je blijkt nog veel meer homologatie papieren te kunnen vinden op
Historisch archief van FIA homologatiepapieren historicdb.fia.com
Ik download op dit ogenblik de homologatie van de 142/144 uit mei 1972.
Historisch archief van FIA homologatiepapieren historicdb.fia.com
Ik download op dit ogenblik de homologatie van de 142/144 uit mei 1972.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 19-02-2021 16:21 door Tom Steverink.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.