nog meer ethanol

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-08-2017 07:56 #171128 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic nog meer ethanol
Zullen we hier niet veellast van hebben, roots zijn DAF...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-08-2017 13:25 #171136 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic nog meer ethanol
Iedere benzine auto loopt op E10, ook de S40/V40. Als je op vakantie bent en je kunt niets anders krijgen, tank je gewoon E10. Na terugkomst in NL tank je dan weer 'gewone' euro 95 of 98, wat je gewend bent. Niets aan de hand.

Heb voor de gein nog even die e10check site geraadpleegd voor mijn Niva4x4 - resultaat : "Van dit merk is geen informatie beschikbaar, raadpleeg je Lada dealer of autobedrijf". Zoals ik al eerder zei " logisch, want Russen drinken alcohol liever zelf op dan het in de tank van hun auto te doen". Mijn Niva is er dol op.

Wat electrische auto's betreft : is ongetwijfeld de toekomst, maar voorlopig heeft Saskia volkomen gelijk. Hier in FR hebben we gelukkig meer dan 50 kerncentrales, dus genoeg electra. Wat wel zorgeloijk is, is het distributie netwerk : draden op veelal houten palen. Daar dondert nog wel eens een boom op, en dan zit je een tijdje zonder ....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-08-2017 09:35 - 13-08-2017 09:37 #171148 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic nog meer ethanol
Ik heb ervaring met E85 in Saabs, hier werd ook mysterieus gedaan over het wel/niet kunnen ivm brandstofleidingen, injectorseals ect. Conclusies is dat er na 100.000km geen vuiltje aan de lucht was, niets stuk ging.
En er eigenlijk (buiten een hoger verbruik na) alleen maar voordelen waren. Hogere Octaangetal van 104 (dus vroeger ontsteken), lagere EGT. Enige aanpassingen die we daar deden (buiten de ECU software om) was grotere injectoren en een Brandstofpomp met meer volume)

Mijn Saab 9-3 uit 2003 kan op zowel Euro 95 als E85 lopen, in elke gewenste verhouding. Het vermogen Interpoleert dan automatisch tussen de 310PK/450nm op E85 en 280PK/420NM op Euro95.

In dat zelfde traject eens ene 1500km op E85 in mijn Amazon gereden. Enige wat daar aangepast moest worden was een grotere sproeier in mijn Carburateur. Brandstofpomp was geen probleem, brandstofslangen (wel moderen Gates slangen) was geen probleem. Moet er wel bij zeggen dat dit een Weber DCD36 betrof (met messing vlotter en verder geen rubberen delen in de carburateur.

Als 1500KM op E85 goed gaat, dan zal het op 95-E10 helemaal wel los lopen.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Laatst bewerkt 13-08-2017 09:37 door Arco Ruighaver (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD