Volvo tuning B18/B20
- Marijn de Koning
- Elite lid
Minder
Meer
16-09-2015 19:33 #154172
door Marijn de Koning
Volvo tuning B18/B20 is gemaakt door Marijn de Koning
Op onderstaande site staat (in het Duits) veel over onze Volvo's terug te vinden.
Ik vond in het bijzonder het stuk over het tunen van B18/B20's erg handig, omdat ik daar tot nu toe nog niet zo'n overzicht van had gevonden. De verschillende opties en aan/afraders staan genoemd per motortype, inclusief de te verwachten pk's.
Ik ken de schrijver niet, maar hij lijkt er zeker verstand van te hebben. Ook aanbevelingen voor de te gebruiken ontsteking komen in het verhaal terug (daar was ik in eerste instantie naar op zoek).
Het is een vrij uitgebreid verhaal, dus als je zoals ik niet zo vlot bent in het Duits dan kan je er wel even een half uurtje voor uittrekken!
www.networksvolvoniacs.org/index.php/Motortuning_B18_/_B20
Wat vinden jullie er van?
Opvallende zaken?
Nieuwe inzichten?
Ergens mee oneens?
Ik vond in het bijzonder het stuk over het tunen van B18/B20's erg handig, omdat ik daar tot nu toe nog niet zo'n overzicht van had gevonden. De verschillende opties en aan/afraders staan genoemd per motortype, inclusief de te verwachten pk's.
Ik ken de schrijver niet, maar hij lijkt er zeker verstand van te hebben. Ook aanbevelingen voor de te gebruiken ontsteking komen in het verhaal terug (daar was ik in eerste instantie naar op zoek).
Het is een vrij uitgebreid verhaal, dus als je zoals ik niet zo vlot bent in het Duits dan kan je er wel even een half uurtje voor uittrekken!
www.networksvolvoniacs.org/index.php/Motortuning_B18_/_B20
Wat vinden jullie er van?
Opvallende zaken?
Nieuwe inzichten?
Ergens mee oneens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1725
16-09-2015 20:31 #154173
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Volvo tuning B18/B20
Boeiend leesvoer....moet ik een paar keer door gaan lezen..
Deze was alvast leuk:
Kindergartentuning
Deze was alvast leuk:
Kindergartentuning
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
16-09-2015 21:23 #154174
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo tuning B18/B20
Lijkt een serieus verhaal te zijn! Uitgebreide tips met do's en don'ts.
Maar of t allemaal waar is wat er staat... :roll:
Welke (tunings)deskundige schiet er op?
Maar of t allemaal waar is wat er staat... :roll:
Welke (tunings)deskundige schiet er op?
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1725
16-09-2015 21:39 #154176
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Volvo tuning B18/B20
Ik zou zeggen Ben F
En ik kan alleen uit eigen ervaring spreken
En ik kan alleen uit eigen ervaring spreken
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-09-2015 23:31 #154179
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Volvo tuning B18/B20
Interessant verhaal, maar nieuwe inzichten ontbreken. Zo is de schrijver blijkbaar niet bekend met de TT-nokkenassen. Daarmee krijg je waarschijnlijk toch wat andere vermogensresultaten dan met de oorspronkelijke tuning-nokkenassen van Volvo, die zo'n vijftig jaar geleden werden ontworpen. Ook de 123-ontstekingen mis ik in het epistel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-09-2015 14:14 #154187
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Volvo tuning B18/B20
Wat mij opvalt bij het lezen:
- enkel een 2 traps carburateur (bijv. weber DGV) ipv een Stromberg levert weinig op. Lastiger afstellen van de sproeiers en geen geschikte ontsteking?
- de Weber DGMS (38/38 synchroon) wordt helaas niet besproken
- het 4-1 spagetti spruitstuk geeft onderin meer koppel, het 4-2-1 juist bovenin? (ik dacht dat het andersom was)
- oliekoeler wordt aangeraden vanaf ongeveer 100 pk
- bij een aangepaste A motor kan de originele ontsteking gehandhaaft blijven en 2 graden verlaat worden
- Overdrive met 4,1:1 achteras geeft samen een te lage overbrenging van 3,28:1? Dan is 4,3:1 beter, echter met een B20 vanaf 130 kp komt het wel goed?
- E kop monteren heeft alleen zin als je ook een ander inlaatspruitstuk gebruikt
- enkel een 2 traps carburateur (bijv. weber DGV) ipv een Stromberg levert weinig op. Lastiger afstellen van de sproeiers en geen geschikte ontsteking?
- de Weber DGMS (38/38 synchroon) wordt helaas niet besproken
- het 4-1 spagetti spruitstuk geeft onderin meer koppel, het 4-2-1 juist bovenin? (ik dacht dat het andersom was)
- oliekoeler wordt aangeraden vanaf ongeveer 100 pk
- bij een aangepaste A motor kan de originele ontsteking gehandhaaft blijven en 2 graden verlaat worden
- Overdrive met 4,1:1 achteras geeft samen een te lage overbrenging van 3,28:1? Dan is 4,3:1 beter, echter met een B20 vanaf 130 kp komt het wel goed?
- E kop monteren heeft alleen zin als je ook een ander inlaatspruitstuk gebruikt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.