- Berichten: 5
Valse lucht B20A
- Pieter Trouwborst
- Nieuw lid
Minder
Meer
18-11-2024 22:59 #1047238
door Pieter Trouwborst
Valse lucht B20A is gemaakt door Pieter Trouwborst
Al enige tijd heb ik last van een motor die schokker loopt, het gaat hierbij om een B20a blok die enkel op LPG loopt. Laatst nieuwe pakkingen in de carb gezet (stromberg 175 CD-2). Toch bleef hij na installeren nog wel lekken. Hierbij viel me ook op dat het vaporlock pakking een beetje krom stond, en heb ik deze ook nieuw besteld. Ook het Hitteschild bleek al zen beste tijd gehad te hebben. Bij het loshalen van het hitteschild viel me op dat er ook geen pakking geplaatst is tussen het inlaatspruitstuk en het hitteschild. Moet deze er wel zitten? En is dit een speciale dan die tegen hitte kan. Ook de pakking tussen het hitteschild en de vaporlock pakking bleek aan vervanging toe. Is dit dan ook een pakking die hittebestendig moet zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3470
18-11-2024 23:59 #1047239
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Valse lucht B20A
Beste Pieter, zie bijgevoegde pdf file.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1349
19-11-2024 08:21 #1047241
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Valse lucht B20A
Johan dat is wel een bijzondere tekening, ik doe er altijd drie papieren pakkingen tussen dus ook tussen het hitte schild en de dikke "bakelieten" pakking en naar de carburateur toe. Anders heb je gegarandeerd lekkage.
En dat kunnen prima de originele pakkingen zijn. Die zijn van speciaal pakkingpapier en kunnen prima de warmte die daar voor komt hebben.
Succes, Hans
En dat kunnen prima de originele pakkingen zijn. Die zijn van speciaal pakkingpapier en kunnen prima de warmte die daar voor komt hebben.
Succes, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1349
19-11-2024 08:25 #1047242
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Valse lucht B20A
Wat maakt dat je het zoekt in valse lucht als de motor schokkerig loopt op LPG?
Als je de pakking hebt vervangen kun je goed het hele inlaatsysteem controleren door bijvoorbeeld met remmenreiniger bij de gasklepas van de carburateur iets te spuiten of bij het inlaatspruitstuk op de controleren of de motor valse lucht trekt. over deze methode is al veel geschreven op dit forum en ergens anders op het internet. Uiteraard voorzichtig doen!!
Met een plantenspuitje met water kun je ook op de bougiekabels en de verdeelkap spuiten om te kijken of daar geen kabels zitten of een verdelerkap die bijvoorbeeld doorslaat. Schokkerig lopen op LPG lijkt mij namelijk vaker te zitten in het ontstekingsysteem dan aan de inlaat of brandstof kant.
Als je de pakking hebt vervangen kun je goed het hele inlaatsysteem controleren door bijvoorbeeld met remmenreiniger bij de gasklepas van de carburateur iets te spuiten of bij het inlaatspruitstuk op de controleren of de motor valse lucht trekt. over deze methode is al veel geschreven op dit forum en ergens anders op het internet. Uiteraard voorzichtig doen!!
Met een plantenspuitje met water kun je ook op de bougiekabels en de verdeelkap spuiten om te kijken of daar geen kabels zitten of een verdelerkap die bijvoorbeeld doorslaat. Schokkerig lopen op LPG lijkt mij namelijk vaker te zitten in het ontstekingsysteem dan aan de inlaat of brandstof kant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3470
19-11-2024 23:34 #1047253
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Valse lucht B20A
Beste HansW, ik doe ook pakkingen tussen het isolatie blok en de carburators. (maar ja je ziet wat Volvo doet)
Mijn werkwijze is als volgt;
Spruitstukpakking ik zorg dat het spruitstukvlak goed vlak is monter de pakking.
Dan de carburators kijk of de zaak goed vlak is en monteer de carbuartor(s).
Laat de motor warm lopen en laat deze weer afkoelen trek dan alle moeren weer een keer aan (spruitstuk en carburator(s)
Dan na 500 a 1000km trek ik alles weer een keer na.
Ik weet voor de moeren onder het spruitstuk moet je om er goed bij te komen de dynamo en accu verwijderen maar het is de moeite waard.
Ik heb tot nu geen problemen met lekke pakkingen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Mijn werkwijze is als volgt;
Spruitstukpakking ik zorg dat het spruitstukvlak goed vlak is monter de pakking.
Dan de carburators kijk of de zaak goed vlak is en monteer de carbuartor(s).
Laat de motor warm lopen en laat deze weer afkoelen trek dan alle moeren weer een keer aan (spruitstuk en carburator(s)
Dan na 500 a 1000km trek ik alles weer een keer na.
Ik weet voor de moeren onder het spruitstuk moet je om er goed bij te komen de dynamo en accu verwijderen maar het is de moeite waard.
Ik heb tot nu geen problemen met lekke pakkingen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.