Afstellen van de drukregelaar op de injectie rail van de D Jet

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-09-2024 21:25 - 14-09-2024 21:27 #1046654 door Tom Steverink
Ik wil de druk op de injectierail van de D Jet injectie controleren en daartoe eindelijk een geschikte manometer gekocht, maar in de manuals die ik vindt, wordt gezegd dat je de injectors moet losmaken. (Ik heb de motor van de 1800ES nu eindelijk redelijk lopen maar het moet nog beter kunnen..)

Ik vraag me af of ik niet gewoon bij lopende motor de druk kan meten tussen de slang die naar de koude startinjector loopt?
Omdat de rail in een rondje loopt en de drukregelaar aan de onderkant de retour regelt, lijkt het me logisch dat op de hele rail dezelfde druk staat, en dus ook op de slang naar de koude start injector.

Foto:: 1 = de rail, 2=de aanvoer vanaf de pomp, 3=de slang naar de koude start injector, 4=de drukregelaar De retourslang is niet te zien, die komt dus van onder de drukregelaar en loopt onder de aanvoerslang terug naar de tank.
 

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 14-09-2024 21:27 door Tom Steverink.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2024 01:21 #1046655 door Johan Geers
Beste Tom, ik heb aangehechte file van de B20E misschien dat dat je verder kan helpen.

succes

Johan Geers
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2024 10:30 #1046656 door Tom Steverink
Hoi Johan, dank je.
Maar ik heb een 1973 auto, met een gereviseerde B20E en daar begint het probleem. Ik weet niet van welk jaar deze motor de specificaties heeft.
De 1974 heeft kennelijk een druk nodig van 3.3 bar, de 1973 slechts 2.1 bar.
Wat ik dus wil weten is of ik bij lopende motor gewoon de manometer op de rail kan aansluiten, bijvoorbeeld op de slang naar de koude start injector.
Dan kan ik via testen zien wat deze motor wil.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-09-2024 11:30 #1046657 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Afstellen van de drukregelaar op de injectie rail van de D Jet
Hoi Tom, je kunt de manometer op de koudstart aanvoerslang zetten. Op de foto's kun je zien hoe ik mijn manometer heb voorzien van een pijpje. Afstellen op 2 bar, jij schrijft 2.1 bar kan natuurlijk ook. Omdat ik geen geijkte manometer heb houd ik 2 bar aan en dat voldoet goed. Met hogere drukken wordt het 50 jaar oude systeem onnodig hoger belast en kwetsbaarder. Met de drukregelaar heb ik even een probleem gehad omdat het in het begin niet reageerde( dat is denkbaar na 35 jaar stilstand) na wat draaien in en uit heb ik de druk goed in kunnen stellen. Kijk ook even naar de auxiliary valt, ik zie bij die bij jou de slang niet geheel op de tule geschoven is. Valse lucht is een probleem met de D jettronic. Om te laten zien hoe de werking is heb ik de slang bovenop verwijderd. Je ziet een opening bij koude motor, bij warme motor moet mag je geen opening meer zien, zie je nog een opening dan kun je dat vergelijken met valse lucht. Om die 2 slangen goed af te dichten heb ik tyrapjes gebruikt. Groeten Albert
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2024 12:01 #1046658 door Tom Steverink
Ha, kijk, daar zocht ik naar, dank je wel Albert! Ik zet met een extra slangetje een T-stuk in de slang naar de koude start injector. Dat moet makkelijk zijn.
En die auxiliary valve ga ik ook controleren.
Langzamerhand begin ik uit de wirwar van technische documentatie het licht te zien geloof ik!
Ik laat weten hoe het uitkomt als ik de boel heb gedaan!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-09-2024 00:22 #1046667 door Johan Geers
Beste Tom, bijde staan vermeld op die pagina 1973 en 1974.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-09-2024 11:32 #1046669 door Tom Steverink
Ja, had ik gezien Johan, dank!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Emo van Halsema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-09-2024 17:08 #1046768 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic Afstellen van de drukregelaar op de injectie rail van de D Jet
De D jetronic werd in 1970 geïntroduceerd in de 1800E. In 1971 volgde de 142GL/E en 144GL/E uitvoeringen).  De 1974 140 had niet meer de D jetronic, maar de K jetronic. Dit verklaart dus de afwijkende benzinedruk voor de 1974 uitvoering. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-09-2024 17:58 #1046769 door Tom Steverink
Zo, ik heb hem afgesteld op 2.1 Bar.
Hij stond op 1.6 bar, dus allen bedankt voor de goede raad!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
29-09-2024 11:02 #1046775 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Afstellen van de drukregelaar op de injectie rail van de D Jet
Waar hebben jullie / jij de manometer gekocht?
Je kunt zelf een hoop controleren maar voor de druk moet je ern betrouwbare manometer/druksensor hebben.
 

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD