LPG afsluiters

Meer
08-07-2024 20:16 #1045787 door John Lemmers
LPG afsluiters is gemaakt door John Lemmers
Hallo,

Ik heb op mijn OMVL verdamper, naast de afsluiter op de lpg-tank uiteraard, een afsluiter bovenop de verdamper zitten en een afsluiter onder de verdamper die geplaatst is op de ingaande leiding naar de verdamper. De eerste zou een “spoel” zijn? Kan iemand misschien uitleggen wat de functies zijn van beide onderdelen?

Ik vraag dit omdat de bedrading opnieuw aan het leggen ben nadat ik het al een tijdje geleden gedeeltelijk een hoop draadgerommel had verwijderd en het AEB 552 relais goed wil aansluiten i.c.m. de gas/benzine schakelaar bij het dashboard.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet,
John

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09-07-2024 12:33 - 09-07-2024 12:42 #1045797 door Bart van de Guchte
Beantwoord door Bart van de Guchte in topic LPG afsluiters
Hoi John,
Sinds zondag heb ik een p210 op lpg en ik heb net als jij de warboel aan bedrading verwijderd en ben opnieuw begonnen.
Inmiddels wat onderzoek gedaan.

Er zit een afsluiter op de tank en één in de leiding naar de verdamper. Deze worden opengezet door het veiligheids relais, dat op zijn beurt aangestuurd word door de gas/benzine schakelaar. het relais moet ook een puls van je ontsteking krijgen. Dit kan d.m.v. een spoel om de bougiekabel of door een draad op de - aansluiting van de bobine.

Deze twee afsluiters zorgen ervoor dat het gas afgesloten wordt bij het omschakelen naar benzine en als de motor stil gezet wordt.

Ik weet niet welke verdamper ik heb. Auto staat niet hier kan dus niet kijken.

Bij mij zit er in het midden van de verdamper een klep. Zover ik begrepen heb is dit om te starten (een soort choke). op de draad van mijn contactslot naar het startrelais zit bij mijn een aftakking. Ik neem aan dat aangesloten hoort te zitten op de verdamper, zodat de startklep tijdens het starten opent en extra gas naar de carburateur stuurt.

Schema van het beveiligings relais heb ik toegevoegd. De startklep staat hier niet bij.
Ik zie net dat je een ander relais gebruikt dan ik.
Volgens mij:
1 puls van de bobine.
2 massa
3 naar de 2 afsluiters
4 draad van de gas/benzine schakelaar
Hopelijk heb ik je hiermee op weg geholpen.

Zelf heb ik ook nog problemen om het werkend te krijgen dit in een latere post.

Groeten Bart

PV544 B18A 1964 -- P210 B18D LPG 1966
Bijlagen:
Laatst bewerkt 09-07-2024 12:42 door Bart van de Guchte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09-07-2024 20:36 #1045804 door John Lemmers
Beantwoord door John Lemmers in topic LPG afsluiters
Dankjewel Bart. Ik heb een andere B/G schakelaar zonder niveaumeter. Maar uit het schema is dat goed te isoleren. Het is wat duidelijker geworden. Dankjewel en veel plezier met jouw P210.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09-07-2024 21:28 #1045805 door Bart van de Guchte
Beantwoord door Bart van de Guchte in topic LPG afsluiters
Zoals ik in mijn eerdere post schreef heb ik het zelf nog niet goed werkend.
Omdat ik hier mijn eigen kennis al gedeeld heb en omdat mijn probleem verband houd tot de orginele post, stel ik mijn vraag hier i.p.v. een nieuw onderwerp te starten.

Om te testen heb ik tijdelijk het veiligheids relais niet gebruikt en de tankklep en de klep in de leiding vast op de geschakelde plus aangesloten.
De startklep heb ik tijdelijk via een drukknop op de plus aan gesloten.
Dus als ik op de drukknop druk staan alle drie de kleppen open en zou ik moeten kunnen starten. Helaas hij start niet.
Vreemd genoeg start hij wel als ik de draad van de tankklep los haal. Als ik daarna de draad van de tankklep weer aansluit blijft hij lopen.

Het is mij totaal onduidelijk waarom  hij niet start wanneer de tankklep open staat en wel wanneer ik hem sluit.

Zie ik iets over het hoofd, of klopt mijn hele redenatie niet?

Wie heeft er een idee?

John laat je even weten wanneer en hoe jij het voor elkaar krijgt?

Alvast bedankt.
 

PV544 B18A 1964 -- P210 B18D LPG 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Offline
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
09-07-2024 23:47 #1045809 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic LPG afsluiters
Dit is een bekend probleem en heeft alles met de afstelling van de verdamper te maken. Staat mogelijk veel te rijk bij starten, sommige starten dan met de gasschakelaar op o en zetten hem bij aanslaan weer op gas. Meet het co maar stationair, gas inbouwers houden 2 % aan. Experimenteer maar eens met de instelling op de verdamper.

succes, gr. Cor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10-07-2024 01:03 #1045810 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic LPG afsluiters
Die dubbelle afsluiters een voor de verdamper en een op de verdamper ik denk dat het een wettelijk vereiste is dat de verdamper met een externe afsluiter afgesloten moet worden.
Op de OMVL verdamper zitten twee koperen schroefjes aan de zijkant.
De kleine is voor het instellen van de choke de grote voor het instellen van het stationair.
De kleine moet je een klein beetje open schroeven totdat je een korte tijd gas hoort lopen na het op contact zetten van de auto.
Het instellen van de choke doe je met kleine stapjes totdat de auto goed start.
Met de grote stel je het stationair in.
Kleine en grote schroef hebben invloed op elkaar dus het is zaak dat je dit een paar maal doet.
De restrictie in de slang draai je zover dicht totdat de motor slecht reageert op gasgeven vanaf dat punt een halve slag open en de auto gaan proberen.

succes

Johan Geers .. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10-07-2024 01:43 #1045811 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic LPG afsluiters
Beste Bart, misschien dat deze  www.oldtimerautosite.nl/auto_schema_inbouw_handleiding_e.htm website je verder kan helpen.
En deze  lpg-handboek.rdw.nl/lpg-inbouweisen/bran...ktrische-installatie als het op de RDW aankomt.

nogmaals 

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD