CO afstellen bij B200K in een 1988 244

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2024 18:57 - 14-05-2024 18:58 #1045146 door Tom Steverink
CO afstellen bij B200K in een 1988 244 is gemaakt door Tom Steverink
Hallo, ik hoop dat iemand me kan helpen, ik probeer een 244 af te stellen op CO, hij is afgekeurd op net iets te hoge CO..
Er zit een carburateur op die ik heb geîdentificieerd als een Solex-Cisac, een tweetraps carb, maar de CO afstelschroef is al helemaal ingedraaid.
Ik ken deze carburateur helemaal niet, dus ik vraag me af of je simpelweg een naald kunt laten zakken ofzo of iets met een luchtschroef kunt doen?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 14-05-2024 18:58 door Tom Steverink.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
14-05-2024 21:19 #1045148 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic CO afstellen bij B200K in een 1988 244
OP de Volvo-classic-academy ( volvo-academy.com) kun je deze vinden:
www.volvo-academy.com/docman-zoek/models...iemotoren-75-87/file

Staat de Solex-Cisac ook in beschreven. Behalve de afstelling en service instructies (p.73 e.v.) staan er ook (algemenere) troubleshooting en oplossingen vermeld.
Hopelijk lukt het hiermee!


 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2024 10:41 - 15-05-2024 12:45 #1045151 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic CO afstellen bij B200K in een 1988 244
Dank Bart, maar ik had deze al gevonden. Het blijft een zeer ingewikkelde carburateur.
Wat ik niet snap, is dat de CO schroef ook lijkt te worden aangeduid als de Stationaire afstelschroef. De pijltjes lijken naar dezelfde te wijzen??

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 15-05-2024 12:45 door Tom Steverink.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-05-2024 13:59 #1045152 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic CO afstellen bij B200K in een 1988 244
Een carburateur heeft nooit een CO afstelschroef, wel een luchtregelschroef, hiermee regel je een zo arm mogelijk mengsel waarbij de motor meer toeren gaat draaien. Zoek het hoogste toerental op en stel het juiste toerental daarna in met de gaskleppen. Groeten Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2024 14:18 #1045153 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic CO afstellen bij B200K in een 1988 244
Maar op de tekening van de carburateur staat letterlijk: "Afstelschroef CO-gehalte".
Deze staat nu helemaal ingedraaid, als ik hem iets uitdraai, gaat het toerental inderdaad omhoog, maar dat kan ik niet terugstellen, want er staat uitdrukkelijk dat je daar bij deze carburateur nooit aan mag komen, ze zijn ingesteld op een flowbank in de fabriek!
Bovendien gaat de CO waarde hard omhoog als ik de schroef iets uitdraai.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-05-2024 15:08 #1045154 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic CO afstellen bij B200K in een 1988 244
Bij de laatste in gebruik zijnde carburateurs was het inderdaad niet meer mogelijk om als leek ook maar iets aan de carburateur te verstellen. Voor de luchtregel schroef later CO schroef genoemd zat een plug die bij jouw carburateur verwijderd is. Ook bij de gasklep zal geen stationaire stelschroef aanwezig zijn. Omdat de motor wel op de luchtregelschroef reageerd met verhoogd toerental dus een armer mengsel, zul je op een of andere manier het toerental met de gasklep moeten laten zakken. Vermoedelijk trekt het gasklepasje valse lucht. Kun je misschien een testje uitvoeren door de luchtregelschroef iets uit te draaien en aan het gasklepasje beetje dikke olie te spuiten of daarmede het toerental zakt? Groeten Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2024 16:30 #1045156 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic CO afstellen bij B200K in een 1988 244
Dank voor het meedenken Albert, dat ga ik morgenochtend proberen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2024 12:24 - 19-05-2024 12:28 #1045179 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic CO afstellen bij B200K in een 1988 244
Dank allemaal, het is me geloof ik gelukt!
Doordat de tekening van de carburateur tot1984 was, en de carburateur inmiddels blijkbaar iets veranderd is, blijkt de CO schroef nu onder de electrische afsluiter te zitten waardoor ik hem eerst niet zag! De schroef achterop is alleen voor het afstellen van het stationair toerental, ik denk inderdaad lucht dus.!
Ik heb de CO afgesteld en ik denk dat het nu goed is. Toerental is ongeveer 800 toeren bij stationair, dus dat laat ik zo.
Je laat de Gunson eerst op 2% calibreren en dan meten, ik kwam uiteindelijk op 3.8, dus ik neem aan dat dit nu 1.8 is.
De eerste meting kwam hij tot 5.9 voordat ik ging verstellen.
Voor de APK nog maar even langs een garage voor controle CO en het afstellen van de nieuwe koplampen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 19-05-2024 12:28 door Tom Steverink.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2024 15:40 - 19-05-2024 15:41 #1045180 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic CO afstellen bij B200K in een 1988 244
Tom, je maakt helaas een redenatiefout.
Die Gunson meter calibreer je inderdaad  aan de lucht op 2 %. Als je vervolgens gaat meten, dan is de aanwijzing van het display de daadwerkelijke CO waarde. In jouw geval draait die nu dus op 3,8% ( en dus niet 1,8% wat jij veronderstelt)
Overigens is mijn ervaring dat zo'n Gunson meter erg gevoelig is op callibratie, zodra je hem een beetje verplaatst is de calibratie weer verlopen. 
Laatst bewerkt 19-05-2024 15:41 door Han Misdom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2024 18:14 #1045181 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic CO afstellen bij B200K in een 1988 244
Dank je Han, je zag denk ik al dat ik het een beetje als vraag verpakte! Ik sleutel al heel lang aan B18 en B20's maar het afstellen van CO is voor mij heel nieuw terrein!
Maar hoe hij dan 5.9 kan aangeven terwijl de APK meting 4.2 aangaft, dat zette me op het verkeerde been.
Ik ga morgen gewoon verder!! En post hier het resultaat!
 

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD