- Berichten: 2
Van octaan 95 naar octaan 98
- Kees Ringelberg
- Nieuw lid
Minder
Meer
31-05-2019 21:59 - 31-05-2019 22:51 #183639
door Kees Ringelberg
Van octaan 95 naar octaan 98 is gemaakt door Kees Ringelberg
Met mijn Volvo PV444 heb ik op aanraden van velen onlangs BP Ultimate getankt. Dit ipv euro super.
Dus van octaan 95 naar octaan 98 (zonder ethanol)
Met deze benzine liep de motor echter niet meer mooi stationair en viel de motor stil als ik het gaspedaal los liet.
Nadat ik de stationair schroef enkele slagen had ingedraaid leek dit euvel verholpen.
Kan iemand me vertellen wat er in feite gebeurt als ik aan de stationair schroef draai, ik merk natuurlijk wel het gevolg als ik er aan draai.
Verder lees ik ook over een te arm of te rijk mengsel. Hoe kom ik daar achter ? Moet ik behalve aan de stationair instelschroef nog iets instellen en zo ja aan elke "schroef" moet ik dan draaien ?
Dus van octaan 95 naar octaan 98 (zonder ethanol)
Met deze benzine liep de motor echter niet meer mooi stationair en viel de motor stil als ik het gaspedaal los liet.
Nadat ik de stationair schroef enkele slagen had ingedraaid leek dit euvel verholpen.
Kan iemand me vertellen wat er in feite gebeurt als ik aan de stationair schroef draai, ik merk natuurlijk wel het gevolg als ik er aan draai.
Verder lees ik ook over een te arm of te rijk mengsel. Hoe kom ik daar achter ? Moet ik behalve aan de stationair instelschroef nog iets instellen en zo ja aan elke "schroef" moet ik dan draaien ?
Laatst bewerkt 31-05-2019 22:51 door Kees Ringelberg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
31-05-2019 23:25 #183640
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Van octaan 95 naar octaan 98
Beste Kees, ik zie het probleem niet met 95 en ethanol.
Ik rijdt hier in de Filipijnen al negen jaar op 95 met ethanol een B20E motor met carburators.
Die motoren moeten eigenlijk een min octaan hebben van 98 maar ja hier is niet anders te krijgen dan 95.
Is de Ehtanol slecht voor de rubbers? Of wat doet de Ethanol nu verkeerd?
Ethanol is voor wat ik weet ook een octaanbooster.
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik rijdt hier in de Filipijnen al negen jaar op 95 met ethanol een B20E motor met carburators.
Die motoren moeten eigenlijk een min octaan hebben van 98 maar ja hier is niet anders te krijgen dan 95.
Is de Ehtanol slecht voor de rubbers? Of wat doet de Ethanol nu verkeerd?
Ethanol is voor wat ik weet ook een octaanbooster.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Ringelberg
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 2
01-06-2019 00:10 #183643
door Kees Ringelberg
Beantwoord door Kees Ringelberg in topic Van octaan 95 naar octaan 98
Beste Johan,
Ik rijd nu 1 jaar met mijn oldtimer en hij lijkt het goed te doen op ethanolhoudende euro.
Maar als ik telkens hoor en lees dat ik ethanol moet vermijden om problemen te voorkomen dan ben ik als beginnende oldtimer rijder geneigd dit te geloven.
Ik probeer nu over te stappen op premium benzine, maar kreeg dus te maken met een afstellingsprobleem.
Bedankt voor je reactie.
Ik rijd nu 1 jaar met mijn oldtimer en hij lijkt het goed te doen op ethanolhoudende euro.
Maar als ik telkens hoor en lees dat ik ethanol moet vermijden om problemen te voorkomen dan ben ik als beginnende oldtimer rijder geneigd dit te geloven.
Ik probeer nu over te stappen op premium benzine, maar kreeg dus te maken met een afstellingsprobleem.
Bedankt voor je reactie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Meier (GAST)
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 103
03-06-2019 07:29 #183663
door Rob Meier (GAST)
Beantwoord door Rob Meier (GAST) in topic Van octaan 95 naar octaan 98
er is al het e.e.a. over ethanol op deze site geschreven . Kun je gewoon mee rijden. Na vele jaren kan het zijn dat je rubbers moet vervangen, m.n. ook onderdelebn (vlotter) in carburateur), door ethanolresistente.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.