ontluchting P1800 S
- Sytse v.d. Meer
- Junior lid
Minder
Meer
06-06-2018 22:38 #177179
door Sytse v.d. Meer
ontluchting P1800 S is gemaakt door Sytse v.d. Meer
Clubleden. Ik ben een groene P1800 S bouwjaar 1969 aan het restaureren. Ben nu in de opbouwfase. Heb de benzinetank geplaatst, nieuw rubber van vuller naar tank, nieuwe tankvlotter en vanaf tank een o0ntluchtingsslang naar de vulopening. Deze slang komt daar aan een pijpje die in de vulpijp uitkomt. Alles nieuw. Tevens het benzine afsluitklepje voorzien van een nieuw rubber. Dit zit als volgt bevestigd; aan klep zit een stangetje (soort lange spijker) waar een veer omheen komt. Daar komt het ronde metalen dekseltje tegen aan en vervolgens het rubber. Voor het rubber komt een ringetje waarna het geheel wordt geborgd door een splitpennetje. Vanaf de tank loopt een nieuwe benzineleiding naar voren naar de benzinepomp.
Gistermiddag heb ik via de vulopening benzine in de tank gedaan. Vervolgens heb ik de benzineklep gesloten. Benzineleiding voor was toen nog niet aangesloten aan de benzinepomp. Wilde daar een filtertje tussen zetten. Nadat ik deze uit de stelling had gepakt, hoorde ik iets dat leek op lekkage. Terug bij de 1800 zag ik, dat er allemaal benzine uit de benzineleiding spoot, dus thv de benzinepomp. Normaal gebeurd dat niet en ik had dat ook nog nooit mee gemaakt bij mijn Amazone. Hierop het benzineklepje weer ontgrendeld en geopend. Hoorde een sissend geluid van lucht dat uit de tank kwam. Spuiten van benzine was ook gelijk over. Het was gisteren een warme dag, dus benzine zal opgewarmd zijn. Normaal gesproken, gaat de druk dan weg via een klein gaatje welke de tank ontlucht. Ik weet dat dit bij mijn Amazone in de tankdop zit. Vervolgens gezocht bij de P1800, maar geen ontluchtingsgaatje kunnen vinden. In het nieuwe rubber zit geen gaatje en ook in het ronde metalen plaatje zit geen gaatje. Wie weet hoe de 1800 S zijn ontluchting heeft. Heb nu het benzineklepje maar open laten staan om niet weer druk in de tank te krijgen.
Sytse van der Meer
0615047931
s.vandermeer@kpnmail.nl
Gistermiddag heb ik via de vulopening benzine in de tank gedaan. Vervolgens heb ik de benzineklep gesloten. Benzineleiding voor was toen nog niet aangesloten aan de benzinepomp. Wilde daar een filtertje tussen zetten. Nadat ik deze uit de stelling had gepakt, hoorde ik iets dat leek op lekkage. Terug bij de 1800 zag ik, dat er allemaal benzine uit de benzineleiding spoot, dus thv de benzinepomp. Normaal gebeurd dat niet en ik had dat ook nog nooit mee gemaakt bij mijn Amazone. Hierop het benzineklepje weer ontgrendeld en geopend. Hoorde een sissend geluid van lucht dat uit de tank kwam. Spuiten van benzine was ook gelijk over. Het was gisteren een warme dag, dus benzine zal opgewarmd zijn. Normaal gesproken, gaat de druk dan weg via een klein gaatje welke de tank ontlucht. Ik weet dat dit bij mijn Amazone in de tankdop zit. Vervolgens gezocht bij de P1800, maar geen ontluchtingsgaatje kunnen vinden. In het nieuwe rubber zit geen gaatje en ook in het ronde metalen plaatje zit geen gaatje. Wie weet hoe de 1800 S zijn ontluchting heeft. Heb nu het benzineklepje maar open laten staan om niet weer druk in de tank te krijgen.
Sytse van der Meer
0615047931
s.vandermeer@kpnmail.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-06-2018 13:23 #177191
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic ontluchting P1800 S
Ja, bij de E van een jaar later is er een nippel Links aan de zijkant van de tank die als ontluchting en retourleiding naar voren functioneert (voor de USA modellen)
Voor de S is er geen ontluchting, het zijn inderdaad extreme temperaturen, het nieuwe rubber dicht dus goed af...
Zou ergens een gaatje maken, wellicht centraal in het ronde rubber, dient toch vooral om lekkage te voorkomen.
Of bovenin de tankleiding omhoog
Voor de S is er geen ontluchting, het zijn inderdaad extreme temperaturen, het nieuwe rubber dicht dus goed af...
Zou ergens een gaatje maken, wellicht centraal in het ronde rubber, dient toch vooral om lekkage te voorkomen.
Of bovenin de tankleiding omhoog
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Rudi de Groot
- Senior lid
Minder
Meer
08-06-2018 12:33 #177207
door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic ontluchting P1800 S
Sietse,
Dit klinkt bekend voor mij.
Heeft het ronde afsluitrubber van de tankdop wel een gaatje?
Voor de S hoort daar een gat te zitten of alleen een rubber ring als afsluiting.
Op dit moment worden er nieuwe gesloten rubbers verkocht. Waarschijnlijk ook toepasbaar voor de E uitvoeringen die een ander ontluchting systeem hebben.
Nog een aandachtspunt (eigen ervaring): Als je een nieuwe (taiwanese) tank hebt moet de niet gebruikte aansluiting rechtsboven goed afgesloten worden met dop/slang met klem.
succes Rudi
Dit klinkt bekend voor mij.
Heeft het ronde afsluitrubber van de tankdop wel een gaatje?
Voor de S hoort daar een gat te zitten of alleen een rubber ring als afsluiting.
Op dit moment worden er nieuwe gesloten rubbers verkocht. Waarschijnlijk ook toepasbaar voor de E uitvoeringen die een ander ontluchting systeem hebben.
Nog een aandachtspunt (eigen ervaring): Als je een nieuwe (taiwanese) tank hebt moet de niet gebruikte aansluiting rechtsboven goed afgesloten worden met dop/slang met klem.
succes Rudi
- Sytse v.d. Meer
- Junior lid
Minder
Meer
08-06-2018 20:37 - 23-03-2019 20:13 #177213
door Sytse v.d. Meer
Beantwoord door Sytse v.d. Meer in topic ontluchting P1800 S
Clubgenoten. Allen bedankt voor de reactie. Ook via mail en telefonisch. Heb het rubber nu omgekeerd geplaatst, dus met bolling de vulbuis in. In het midden van het rubber een rond gaatje en het gaatje van het klepje heb ik opgeboord tot 7 mm. Nu zit rondom de bevestig stift van klepje iets ruimte en kan hij ontluchten. Zojuist weer even gecontroleert, geen druk meer.
Kan slotje op
Kan slotje op
Laatst bewerkt 23-03-2019 20:13 door Sytse v.d. Meer.