Benzine te warm gas vorming als gevolg

  • Arno Kuiter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-05-2017 21:59 #168752 door Arno Kuiter
Benzine te warm gas vorming als gevolg is gemaakt door Arno Kuiter
Hallo Volvo liefhebbers,

Ook dit jaar weer een stukje rijden met de Amazon combi naar warmere oorden.
Gezien de B20 op gas prima rijdt met een oud eitje uit 69, schakel ik regelmatig over naar benzine wanneer de wegen wat heuveliger worden.
Wat ik na een korte stop regelmatig heb meegemaakt is dat de benzine te warm wordt waardoor er gasvorming ontstaat en de motor lastig aanslaat.
Maar ook tijdens pittig klimmen wil hij zich dan wel eens verslikken of in het ergste geval stilvallen. Nu heb ik de benzine slang ruim langs het blok geleid waardoor opwarming minder kans heeft. Het enige contactpunt is de benzinepomp
die netjes met het bakelieten tussenplaatje tegen het blok aanzit. Ik vermoedt
dat dit toch de meeste warmte doorgeeft gezien ik dan in het bezinefilter voor de
pomp geen benzine meer zie maar meer een mengsel van borrelende
benzine/gas. Om dit euvel te verhelpen dacht ik aan het plaatsen van een elektrische benzinepomp. Of hebben jullie andere tips of ervaringen....???
Hoor graag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • S.P.H Simon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-05-2017 23:46 #168757 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Benzine te warm gas vorming als gevolg
Hoe zit het bij de carburateur? daar hoort een hitteschildje te zitten en tussen spruitstuk en carburateur een kunststof plaatje.
Het lijkt mij sterk dat bij de pomp te veel warmte word overgedragen.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Kuiter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-05-2017 10:02 #168765 door Arno Kuiter
Beantwoord door Arno Kuiter in topic Benzine te warm gas vorming als gevolg
Goede morgen Simon,

Bedankt voor je reactie. Het schildje en het kunstof plaatje zitten er beiden tussen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-05-2017 02:05 #168785 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Benzine te warm gas vorming als gevolg
Beste Arno, ik ben bang dat je pomp niet genoeg druk meer geeft, moet minimaal 0,1 bar zijn.
Jouw pomp staat constant door zijn overdrukventiel te pompen en dat kan mettertijd wel eens lam zijn geworden.
Een electriesche pomp vanachter bij de tank werkt beter heb ik ook en minder kans op vaporlock.(ik woon in een warm land dus kans op vaporlock is bij mij meer aanwezig)
De pomp alleen inschakelen als je op benzine rijdt.
Maar een nieuwe orginele mocht de druk te laag zijn gaat ook lang mee. dus je kunt twee kanten op mocht de pomp slecht zijn.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Kuiter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-05-2017 10:16 #168791 door Arno Kuiter
Beantwoord door Arno Kuiter in topic Benzine te warm gas vorming als gevolg
Hallo Johan,

Fijn je reactie te lezen! Dit ligt inderdaad wel voor de hand. De pomp staat continu zichzelf over te storten. Ik rijd zeker 95 % van het jaar op gas.
Ik ga maar eens beginnen met het vervangen van de pomp.Zou je eventueel nog een type elektrische pomp weten? Het is niet standaard voor een amazon combi
Bedankt voor je tip!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-05-2017 01:37 #168799 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Benzine te warm gas vorming als gevolg
Beste Arno, ik heb er zelf eentje lokaal van hier wel Japans, maar je zou deze site eens kunnen proberen.
www.kramp.com/do/action/ProductDisplay?c...F0%2FBrandstofpompen

wel de pomp zo dicht mogelijk bij de tank plaatsen

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Kuiter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-05-2017 18:47 #168825 door Arno Kuiter
Beantwoord door Arno Kuiter in topic Benzine te warm gas vorming als gevolg
Wederom dank voor je reactie Johan,

Inmiddels heb ik de benzine slang nog wat verlegd en een stukje koper toegepast wat ruim voor het blok loopt. Ook is de pomp vervangen voor een nieuwe.
Ik hoop dat het op deze manier beter gaat! Zo niet dan ga ik voor de elektrische pomp! Volgend jaar naar Peking dus dan moet het experimenteren afgerond zijn!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
08-05-2017 21:34 - 08-05-2017 21:35 #168829 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Benzine te warm gas vorming als gevolg
Arno, als je weinig op benzine rijdt kan het zijn dat fijne vuildeeltjes in de oude benzine voor problemen zorgen. Ik had dit zelfde met mijn combi en na het plaatsen van een benzine filter voor de pomp, waren de problemen opgelost. En...ik stond er versteld van hoe veel vuil het filter wegfilterde.
Maak voor de zekerheid na het plaatsen van het filter, het zeefje in de vlotternaald van je carburateur schoon.(indien aanwezig)
Gr. Cor.
Laatst bewerkt 08-05-2017 21:35 door Cor Kraaijeveld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Kuiter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-05-2017 21:21 #168940 door Arno Kuiter
Beantwoord door Arno Kuiter in topic Benzine te warm gas vorming als gevolg
Hallo Cor, bedankt voor het meedenken!
Ik heb een filter voor de pomp. Deze spoel ik eens in de zoveel tijd.
Opzich valt de vervuiling mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2017 07:52 - 13-05-2017 07:53 #168944 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Benzine te warm gas vorming als gevolg

Wat ik na een korte stop regelmatig heb meegemaakt is dat de benzine te warm wordt waardoor er gasvorming ontstaat en de motor lastig aanslaat.


Ik vraag mij af of dat het probleem is.

Ik heb zelf alleen LPG (geen benzine meer - mijn Stromberg carburateur heb ik zo aangepast dat ie alleen nog maar als gasklephuis fungeert, en de choke dient alleen om het toerental na koude start wat te verhogen), en dan heb je precies hetzelfde : als je met warme motor wilt starten moet je gewoon het gaspedaal flink intrappen, anders start ie gewoon niet.

Met een Zenith/Stromberg carburateur heb ik het nooit anders meegemaakt, niet op LPG en ook niet op benzine, toen ik vroeger nog benzine en LPG had.

Ik verwacht dus niet dat een electrische benzinepomp dit verschijnsel zal doen verdwijnen. Zo'n electrische benzinepomp heeft natuurlijk wel het voordeel van een constant debiet en hij kan tevens de benzineafsluiter vervangen als je op LPG overschakelt ....
Laatst bewerkt 13-05-2017 07:53 door Rob Vijgenboom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD