pingelen op oude benzine

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-04-2017 20:04 - 08-04-2017 20:05 #168041 door Ruud Reniers
pingelen op oude benzine is gemaakt door Ruud Reniers
Dat de benzine van tegenwoordig niet meer is als vroeger bleek vandaag maar weer. Mijn 122S uit '63 rijdt voornamelijk op LPG, maar soms mogen er wat benzine dampen door de uitlaat. De afgelopen tijd was het vooral pingelen en moest ik met een fluwelen voetje het gaspedaal beroeren. Vandaag de SU's maar eens goed gecontroleerd en de vlotterkamers schoon gemaakt. Helaas met onvoldoende resultaat: er werd nog steeds gepingeld.
Laatste grote afstand (met SMV erachter!) op benzine was vorig jaar en toen waren er geen problemen. Of er ondertussen nog een keer nieuwe benzine in is gegaan weet ik niet meer.
Ontstekingstijdstip, kleppen e.d. waren al gecontroleerd. Laatste wat overbleef was beroerde brandstof aangezien er op LPG geen vuiltje aan de lucht.
Even op en neer naar Essen voor een volle tank 98 en na een paar kilometer was het effect al merkbaar. Pingelen werd steeds minder en toen we eenmaal op de snelweg zaten was te vroeg schakelen met volgas geen enkel probleem meer!

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Laatst bewerkt 08-04-2017 20:05 door Ruud Reniers.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Edwin Jongejan
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-04-2017 07:47 - 10-04-2017 07:49 #168057 door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic pingelen op oude benzine
Bij ons op de hoek in Velsen-Zuid hebben we tegenwoordig een Firezone pomp.
Die schenken 102 octaan (en zonder ethanol).
Vindt ie heerlijk...

competition102.com/
Laatst bewerkt 10-04-2017 07:49 door Edwin Jongejan.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2017 20:28 - 10-04-2017 20:30 #168081 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic pingelen op oude benzine
Wees voorzichtig ,met het rijden op oude benzine, ik heb al bij drie Volvo blokken problemen gezien.
Er ontstaat een zwarte drab om de klep, die uiteindelijk ervoor zorgt dat hij niet meer dicht kan en dus lopen op 3 poten en nul compressie in de betreffende cilinder.
Hele kop is dan vervuild en moet er af en schoongemaakt.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Laatst bewerkt 10-04-2017 20:30 door Ed van der Zee. Reden: spelfout

• Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
10-04-2017 22:22 #168092 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic pingelen op oude benzine
Zo vervuild heb ik het nog niet gezien Ed, wat een smurrie. Als ik mijn motor voor de winter stalde. draaide ik altijd de carburateurs leeg. Deed je dat niet, vond je stopverf in de carburateurs en waren ze bijna niet schoon te krijgen. ik ben blij dat mijn meeste oldtimers op het schone LPG rijden!

gr. Cor.

• Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-04-2017 14:28 #168111 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic pingelen op oude benzine
Beste Edwin, als een motor geschikt is voor b.v. en octaan van 95 is het beter deze ook te tanken.
Hoe hoger het octaangehalte hoe trager de verbranding dus eem hoog octaan gehalte in een motor die geschikt is voor een lager octaan gehalte is geld ovver de balk gooien en vermogen verlies.
Ik rijdt hier, Filippijnen met een B20E met twee carburators op een octaan van 95 en dat gaat met een scherpe afstelling prima.
Officieel staat 97 voorgeschreven.
Kijk een naar LPG heeft een octaangehaltte van 120 zover ik weet, geeft altijd vermogen verlies.

Dat is een beetje wat ik weet van octaangehaltes in relatie met compressieverhouding.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-04-2017 16:53 - 11-04-2017 17:02 #168115 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic pingelen op oude benzine

... LPG heeft een octaangehalte van 120 zover ik weet ....

LPG is een mengsel van vnl propaan en butaan, samenstelling kan iets varieren ('s winters meer propaan dan 's zomers ivm lager vriespunt van propaan tov butaan). Daarmee zal het octaal gehalte ook iets varieren.

De getallen die je hiervoor kunt vinden varieren dus ook, maar 120 is wel erg enthousiast. Ga uit van 104-108.

Om op het openings topic van Ruud terug te komen : gewoon systematisch de LPG tank helemaal leeg rijden, vervolgens 20-30 km op benzine naar het volgende pompstation. Dan moet je automatisch af en toe ook benzine tanken en doet het probleem zich niet voor. (tenminste zo deed ik het altijd en heb nooit dit probleem gehad).
Laatst bewerkt 11-04-2017 17:02 door Rob Vijgenboom.

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-04-2017 17:37 #168117 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic pingelen op oude benzine

Rob Vijgenboom schreef :

... LPG heeft een octaangehalte van 120 zover ik weet ....

Om op het openings topic van Ruud terug te komen : gewoon systematisch de LPG tank helemaal leeg rijden, vervolgens 20-30 km op benzine naar het volgende pompstation. Dan moet je automatisch af en toe ook benzine tanken en doet het probleem zich niet voor. (tenminste zo deed ik het altijd en heb nooit dit probleem gehad).

Mooiste zou zijn lpg bijna leeg rijden en dan over op benzine... dat is nou net het soort discipline wat me net niet lukt... het stukje snelweg is te druk om veilig in snelheid, tijdens het volpompen van de 'bekers', terug te kunnen vallen. Binnen de bebouwde kom eigenlijk hetzelfde probleem en de kont van mijn Amazon is me erg lief.
Een optie is om een paar keer kort over te schakelen op benzine en zo de bekers vol te laten lopen zodat het overschakelen vloeiend verloopt. Het risico op verzuipen is dan wel aanwezig...

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-04-2017 13:42 #168159 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic pingelen op oude benzine
Beste Johan,
U spreekt over het octaangehalte maar U bedoeld het octaangetal wat de klopvastheid aangeeft.
Ron aan de pomp betekend Research Octane Number.U heeft gelijk dat je met een B20E motor blok
gerust een lager nummer kan tanken.Als het blok niet pingeld, wat duidelijk hoorbaar is ,zal er
ook geen schade optreden.Bij een moderne auto met pingelsensor wordt bij tanken van een lager
Ron nummer dan voorgeschreven in het instructieboek de ontsteking automatisch versteld waardoor
de eficientie van het motorblok teniet wordt gedaan.

Vriendelijke Groeten.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD