Weber carburator 32/36 DGV 5A

• Etienne Neckebroeck
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2017 18:26 #166353 door Etienne Neckebroeck
Weber carburator 32/36 DGV 5A is gemaakt door Etienne Neckebroeck
Ik zou mijn SU HS6 carburatoren willen vervangen door een Weber 32/36 DGV carburator.

De weber 32/32DGV werd ondertussen geplaatst op een gereviseerde motor B20 (uitgeboord naar de 1é overmaat - + 0,15 ) met een aangepaste cilinderkop en met 44 mm inlaatkleppen en volledig voorzien van nieuwe zittingen en klepgeleiders enz.).
Dit is nog een proefopstelling (dus niet in een auto).
Ik kan U mededelen dat het een zeer krachtige motor is,maar.... hier heb ik ook mijn problemen :de secundaire kelk (venturi) loopt telkens vol benzine op ralenti,zodat afstellen niet mogelijk is.
De carburator heeft een volledige nieuwe kit gekregen (sproeiers-vlotternaald-power valve en dichtingen zijn vernieuwd).
Weet er iemand (raad) hoe die benzine in de sec.venturi (met gesloten sec. gasklep) komt.Het vlotterniveau is nk. afgsteld zoals de constructeur aangeeft
Gr.
Etienne N.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Etienne Neckebroeck
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2017 20:42 #166384 door Etienne Neckebroeck
Beantwoord door Etienne Neckebroeck in topic Weber carburator 32/36 DGV 5A
Hallo,
Ik heb vandaag wat geprobeerd (geëxperimenteerd) op de proefopstelling van de B20 motor met de Weber 32/36 DGV carburator.
1- Ik heb de mechanische (puls-) benzinepomp vervangen door een elektrische benzinepomp (afkomstig van een MGB ) met een constante opvoerdruk van 2,8 Psi (0,2bar).
2- Ik heb de sproeier van de vermogenklep die onderaan in de vlotterkamer zit gedemonteerd en vastgesteld dat het kleine kamertje eronder vol gruis zat -dus proper gemaakt.
(dit was zowat de enige sproeier die ik nog niet had gedemonteerd ,omdat ik de functie en de werking ervan niet kende).
3- Nogmaals uitgebreid alle sproeiers en kanalen gecontroleerd en doorgeblazen,ook het membraan van de (vernieuwde) vermogenklep heb ik geteste mbv. een mityvac onderdrukmeter.
4- De voorontsteking gecontroleerd en ingesteld op 10° voorontsteking (de stroomverdeler heeft geen vacuumverstelling).

Resultaat :
Hij start bijna onmiddellijk en blijft na opwarming rustig draaien op +/- 900- 950 t/min.
Helaas vond mijn CO-meter nu juist het ogenblik aangebroken om dienst te weigeren.Dus de nauwkeurige afstelling zal later moeten gebeuren.

Voorlopig besluit:

-Deze carburator is zeer afhankelijk van de benzinedruk ,een mechanische benzinepomp moet steeds gebruikt worden met een drukregelaar en afgesteld worden op +/- 3Psi.Een elektrische benzinepomp met lage druk (nooit hoger dan 4 Psi) en hoog volume is ideaal.(Facet pompen zijn dus niet zo goed-teveel druk).
-Die (smerige) vermogensklep heeft dan toch nog een grotere invloed op de werking van de carburator dan ik dacht.
Gr.
Etienne N.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-01-2017 23:11 #166387 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Weber carburator 32/36 DGV 5A
Dat klopt weber val en zijstroom , dellorto , solex werken op +- 30 mb , de mechanische brandstofpomp levert een te hoge en onstabiele druk om deze carburateurs goed te laten werken , een electrische pomp die 20mb levert zal waarschijnlijk ook prima werken.

het probleem is dat er bij een te hoge druk brandstof voorbij de vlotternaald wordt geperst , de combinatie vlotter/vlotternaald is immers gemaakt voor een werkdruk van 30mb.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2017 00:18 #166389 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Weber carburator 32/36 DGV 5A

Rene Brandt schreef : ...de mechanische brandstofpomp levert een te hoge en onstabiele druk om deze carburateurs goed te laten werken

En dat geldt ook voor een Weber 38/38 Outlaw?
Tevens vraag ik mij af of iedereen met een Weber 32/36 carburateur op de B18/B20 de mechanische benzinepomp inderdaad buiten werking heeft moeten stellen...

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2017 12:41 #166390 door Rene Brandt
Nee , dat klopt , het is weer een extra investering , meet de druk van een mechanische pomp maar eens op ,
soms loopt het ook wel zonder verzuipen en overstromen , het loopt echter het beste op de voorgeschreven
Brandstofdruk. .

• Adriaan Nagel
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-01-2017 15:16 #166391 door Adriaan Nagel
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic Weber carburator 32/36 DGV 5A
Ik rijd al jaren in mijn B18D met een 32/36 en maak gebruik van de originele mechanische brandstofpomp. Ik heb nog nooit de problemen gehad die ik hierboven lees.
De Weber staat altijd goed, is zuinig en pakt mooi gelijkmatig op.

122S
C70 Cabrio Soft

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2017 16:07 #166392 door Gert Vegter

Adriaan Nagel schreef : Ik rijd al jaren in mijn B18D met een 32/36 en maak gebruik van de originele mechanische brandstofpomp. Ik heb nog nooit de problemen gehad die ik hierboven lees.

Een dergelijke reactie verbaast mij niet echt. Uit pure nieuwsgierigheid ook eens geïnformeerd naar de ervaringen van Dries Bakkenes. Zijn antwoord: "Werkelijk nog nooit problemen mee gehad. De mechanische pomp kan dat gemakkelijk aan."

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2017 17:39 #166394 door Rene Brandt
www.johnmaherracing.co.uk  (welliswaar VW's) 

Fuel pressure regulator 
The needles and seats in your Weber or Dellorto carbs are not designed to cope with more than 4psi fuel pressure, so when using a high output fuel pump, you'll need one of these to reduce pressure to the desired level. Adjustable between 1.5psi and 5psi. 

Er is op het www meer dan genoeg info over dit onderwerp te vinden , hier even een voorbeeld.

• Etienne Neckebroeck
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2017 18:51 #166396 door Etienne Neckebroeck
Beantwoord door Etienne Neckebroeck in topic Weber carburator 32/36 DGV 5A
Hallo,
Ik ben blij met zoveel aandacht (en technische raadgeving).
In mijn vorig verslag maakte ik ook melding van het vuil onder de klep (sproeier) die in het midden op de bodem van de vlotterkamer zit (dus niet een van de hoofdsproeiers)en bediend wordt door de power valve.
In een bericht van BMW vind ik het volgende terug:
The power valve's open wherever there is NOT enaugh vacuüm to pull the plunjer up to close.There's a tiny passage that meter's vacuüm.If that gets plugged,you have power + main jets open all the time.
Also the diafragme has a real habit of getting stif with age (alleen dat membraan ?????).
Ik heb echter een nieuw membraan gemonteerd en die gekalibreerde orifice (opening) die is bij mij niet aanwezig - het is gewoon een doorlaatopening.
Wel raar dat in de revisiekit deze klep (sproeier ) niet aanwezig is om te vernieuwen.
Ik zal morgen nog eens proberen met de gewone mechanische benzinepomp,misschien lag het probleem enkel bij het vuil (gruis) onder die bewuste klep.
Ik laat iets weten.
Gr.
Etienne N.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2017 19:51 #166398 door Gert Vegter

Rene Brandt schreef : Er is op het www meer dan genoeg info over dit onderwerp te vinden , hier even een voorbeeld.

Dat klopt en ik wil je theorie ook niet tegenspreken, maar er moet een verklaring zijn voor het feit dat in sommige (de meeste?) situaties de originele mechanische pomp geen problemen geeft. Wellicht levert niet iedere mechanische pomp dezelfde druk? Uiterlijk zijn ze iig ook niet allemaal identiek. En je schreef zelf al dat ze geen stabiele druk geven. Mogelijk zit er ook verschil tussen een oude, veel gebruikte pomp en een nieuwe of nog weinig gebruikt exemplaar.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD