- Berichten: 237
Snelste nokkenas zonder aanpassingen Kop
- Arco Ruighaver (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
22-09-2016 12:08 #163672
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Snelste nokkenas zonder aanpassingen Kop is gemaakt door Arco Ruighaver (GAST)
Wat is de snelste nokkenas voor een B20, waarbij niet direct aanpassingen aan klepveren etc nodig is.
Tinus Techniek, Volvo-D, Volvo-K, Volvo-F
of buitenlandse alternatieven?
Ik heb nu een TT3, vraag mij af hoe deze zich afweegt tegen de D, K of F assen van Volvo zelf.
Auto zal niet constant 6000rpm rijden, maar gaat wel voorkopen dat hij de red-line raakt. Spirited Street zeg maar.
Gr Arco
Tinus Techniek, Volvo-D, Volvo-K, Volvo-F
of buitenlandse alternatieven?
Ik heb nu een TT3, vraag mij af hoe deze zich afweegt tegen de D, K of F assen van Volvo zelf.
Auto zal niet constant 6000rpm rijden, maar gaat wel voorkopen dat hij de red-line raakt. Spirited Street zeg maar.
Gr Arco
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
23-09-2016 01:16 #163696
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Snelste nokkenas zonder aanpassingen Kop
Beste Arco, zonder aanpassing van de kop denk ik dat TT3 de snelste is.
Bij snellere gaan de kleppen zweven.
success
Johan Geers
Bij snellere gaan de kleppen zweven.
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2145
23-09-2016 22:14 #163721
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Snelste nokkenas zonder aanpassingen Kop
Hoi Johan,
Dat is wel een beetje overdreven. Heb je daar zelf ervaring mee? Ik hoor van meerdere motorbouwers dat tot 6500 rpm de kleppen echt niet gaan zweven.
Daarnaast vraag ik mij af hoe vaak iemand in dit toerengebied zit.
@Arco, ik denk dat een D-nokkenas een prima keuze is, zelf heb ik een TT4 as met 37mm uitlaatkleppen. Dit toert wel erg mooi op naar 6000 rpm met een Weber.
Dat is wel een beetje overdreven. Heb je daar zelf ervaring mee? Ik hoor van meerdere motorbouwers dat tot 6500 rpm de kleppen echt niet gaan zweven.
Daarnaast vraag ik mij af hoe vaak iemand in dit toerengebied zit.
@Arco, ik denk dat een D-nokkenas een prima keuze is, zelf heb ik een TT4 as met 37mm uitlaatkleppen. Dit toert wel erg mooi op naar 6000 rpm met een Weber.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 237
24-09-2016 08:36 - 24-09-2016 08:38 #163725
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Snelste nokkenas zonder aanpassingen Kop
Heren,
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb maandag een afspraak bij het Speedcentre voor een dyno meting/afstelling van de huidige setup. Ik heb de Weber vervangen voor 2x SU HIF en ondertussen is het blok gereviseerd en een 4-1 header geplaatst. Dan heb ik direct een 0-meting voor de ombouw naar de motorfiets carburateurs.
in dat traject wil ik mogelijk ook de nokkenas wat scherper. eigenlijk zonder de kop geheel aan te passen. Vandaar de oriëntatie. TT4 kan natuurlijk ook nog een optie zijn. Wil uiteindelijk zo rond de 150PK uitkomen
Gr Arco
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb maandag een afspraak bij het Speedcentre voor een dyno meting/afstelling van de huidige setup. Ik heb de Weber vervangen voor 2x SU HIF en ondertussen is het blok gereviseerd en een 4-1 header geplaatst. Dan heb ik direct een 0-meting voor de ombouw naar de motorfiets carburateurs.
in dat traject wil ik mogelijk ook de nokkenas wat scherper. eigenlijk zonder de kop geheel aan te passen. Vandaar de oriëntatie. TT4 kan natuurlijk ook nog een optie zijn. Wil uiteindelijk zo rond de 150PK uitkomen
Gr Arco
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Laatst bewerkt 24-09-2016 08:38 door Arco Ruighaver (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2145
24-09-2016 22:21 #163737
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Snelste nokkenas zonder aanpassingen Kop
Ik ben benieuwd waar je met resultaten op uit komt! Ik kwam met een gereviseerde B20E, TT4 en weber 38/38 op 125pk.
In een andere configuratie met TT6, geflowde kop en dubbele webers 140 echte pk's. 150 zal je toch al wel naar een grotere cilinderhoud moeten, tenzij je het vermogen pas boven de 6000 rpm wil hebben...
In een andere configuratie met TT6, geflowde kop en dubbele webers 140 echte pk's. 150 zal je toch al wel naar een grotere cilinderhoud moeten, tenzij je het vermogen pas boven de 6000 rpm wil hebben...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 237
25-09-2016 07:53 #163739
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Snelste nokkenas zonder aanpassingen Kop
Wellicht denk ik er te makkelijk over.... Mijn ervaring is vooral gebaseerd op Saab Turbo motoren qua hardware en software, daar is snel veel winst te behalen)
Met een on-gereviseerd blok en een Weber DCD 36/36 en een TT3 kwam ik op 116PK (4 jaar geleden). Eerst maar eens de 0-meting doen met een gereviseerd blok, SU's en 4-1 header. Dan de Keihin's plaatsen en afstellen en testen.. En dan kijken ik vanaf dat punt verder wat er gedaan moet worden om richting die 150pk te gaan.
Met vermogen boven de 6000 moet er sowieso aan de kop/kleppen geknutseld worden.
Met een on-gereviseerd blok en een Weber DCD 36/36 en een TT3 kwam ik op 116PK (4 jaar geleden). Eerst maar eens de 0-meting doen met een gereviseerd blok, SU's en 4-1 header. Dan de Keihin's plaatsen en afstellen en testen.. En dan kijken ik vanaf dat punt verder wat er gedaan moet worden om richting die 150pk te gaan.
Met vermogen boven de 6000 moet er sowieso aan de kop/kleppen geknutseld worden.
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Moltzer
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 66
25-09-2016 08:35 #163740
door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Snelste nokkenas zonder aanpassingen Kop
Ik zou eens contact opnemen met Ben Flierman (Tinutechniek ) staat ook op de beurs nu, die kan je precies vertellen waar je op uitkomt met verschillende configuraties.
Voor 150 pk zul je echt verder moeten gaan als wat je nu van plan bent, zonder geflowde kop ga je dat sowieso niet halen, uitlaatkant gaat dat niet trekken, grotere uitlaatklep heb je nodig andere klepveren.
Uitlaat dikker ,uitlaatspruitstuk ,hogere compressie.
Voor 150 pk zul je echt verder moeten gaan als wat je nu van plan bent, zonder geflowde kop ga je dat sowieso niet halen, uitlaatkant gaat dat niet trekken, grotere uitlaatklep heb je nodig andere klepveren.
Uitlaat dikker ,uitlaatspruitstuk ,hogere compressie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 237
25-09-2016 08:49 - 25-09-2016 08:58 #163741
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Snelste nokkenas zonder aanpassingen Kop
Ik heb Ben al aangeschreven.
Overigens is het zaakje niet helemaal origineel.
B20 kop met grote kleppen, licht bewerkt en 2mm gevlakt naar 85mm en geharde klepzittingen.
Compressietester geeft icm een TT3 as bijna 14Bar aan. In heb hem niet uitgeliterd, maar verwacht dat ik rond de 10,5:1 zit.
Uitlaat is een Simons met 4-1 Spruitstuk. Er is dus al wel iets gedaan, de vraag is of het de juiste zaken zijn
Overigens is het zaakje niet helemaal origineel.
B20 kop met grote kleppen, licht bewerkt en 2mm gevlakt naar 85mm en geharde klepzittingen.
Compressietester geeft icm een TT3 as bijna 14Bar aan. In heb hem niet uitgeliterd, maar verwacht dat ik rond de 10,5:1 zit.
Uitlaat is een Simons met 4-1 Spruitstuk. Er is dus al wel iets gedaan, de vraag is of het de juiste zaken zijn
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Laatst bewerkt 25-09-2016 08:58 door Arco Ruighaver (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.