- Berichten: 4
Twee verschillende strombergs op een Penta B18
- B Bart (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
07-09-2016 13:49 #163255
door B Bart (GAST)
Twee verschillende strombergs op een Penta B18 is gemaakt door B Bart (GAST)
Hallo,
Ik heb een Volvo Penta B18 boot motor uit 1968 (120pk) met dubelle stromberg carburateurs en electronische ontsteking. Op zich deed alles het, maar aangezien ik verder weinig ervaring heb met motoren, heb ik er een monteur naar laten kijken. De monteur vond direct dat ie niet helemaal lekker liep en heeft alles ter plekke nagelopen, waaronder het op tijd zetten van de ontsteking.
Boot deed het daarna even prima, maar toen diende zich een nieuw probleem op: het toerental blijft hangen en daalt maar heel langzaam in toeren. Na een herstart draait de motor wel weer stationair. De monteur raadde mij aan om naar de carburateurs te kijken en dat heb ik gedaan. En tot mijn verbazing kom ik erachter dat er twee verschillende carburateurs op zitten:
-Stromberg 175 cd2s, met typenummer 3098
-Stromberg 175 cd2, met typenummer 3079 (waaruit blijkt dat het ook een cd2s is, alleen staat dat niet op het dekseltje)
Na lang speuren heb ik het volgende gevonden:
- de 3098 hoort op een penta b18
- de 3079 hoort op een volvo 121,131 of 144
Op het oog zie ik aan de buitenkant kleine verschillen tussen beide. Ze lijken identiek, maar de 3079 lijkt ook een paar mm breder.
Het liefst vind ik ergens nog een 3098, of een set van 2, maar dat valt niet mee.
Mijn vraag is nu, kan ik door een paar onderdelen te vervangen (bv naald) de 3079 hetzelfde laten werken als de 3098?
Of heeft iemand nog andere tips, suggesties?
Bvd
Ik heb een Volvo Penta B18 boot motor uit 1968 (120pk) met dubelle stromberg carburateurs en electronische ontsteking. Op zich deed alles het, maar aangezien ik verder weinig ervaring heb met motoren, heb ik er een monteur naar laten kijken. De monteur vond direct dat ie niet helemaal lekker liep en heeft alles ter plekke nagelopen, waaronder het op tijd zetten van de ontsteking.
Boot deed het daarna even prima, maar toen diende zich een nieuw probleem op: het toerental blijft hangen en daalt maar heel langzaam in toeren. Na een herstart draait de motor wel weer stationair. De monteur raadde mij aan om naar de carburateurs te kijken en dat heb ik gedaan. En tot mijn verbazing kom ik erachter dat er twee verschillende carburateurs op zitten:
-Stromberg 175 cd2s, met typenummer 3098
-Stromberg 175 cd2, met typenummer 3079 (waaruit blijkt dat het ook een cd2s is, alleen staat dat niet op het dekseltje)
Na lang speuren heb ik het volgende gevonden:
- de 3098 hoort op een penta b18
- de 3079 hoort op een volvo 121,131 of 144
Op het oog zie ik aan de buitenkant kleine verschillen tussen beide. Ze lijken identiek, maar de 3079 lijkt ook een paar mm breder.
Het liefst vind ik ergens nog een 3098, of een set van 2, maar dat valt niet mee.
Mijn vraag is nu, kan ik door een paar onderdelen te vervangen (bv naald) de 3079 hetzelfde laten werken als de 3098?
Of heeft iemand nog andere tips, suggesties?
Bvd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
07-09-2016 14:26 #163257
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Twee verschillende strombergs op een Penta B18
Als er 2 gelijke naalden en sproeiers zijn gemonteerd moet het lukken , hoe zit het met de vlotterventielen en speling op de gasklepas??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- B Bart (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-09-2016 14:32 - 07-09-2016 14:32 #163258
door B Bart (GAST)
Beantwoord door B Bart (GAST) in topic Twee verschillende strombergs op een Penta B18
Ik denk dat ik ze eerst volledig moet demonteren om antwoord te geven op jouw vragen. Maar als het blijft bij naalden en sproeiers vervangen en voor de rest de carburateurs nalopen, ben ik al blij.
Overigens heb ik gisteren in beide carbs wat olie gedaan en het in toeren dalen ging al iets beter.
Overigens heb ik gisteren in beide carbs wat olie gedaan en het in toeren dalen ging al iets beter.
Laatst bewerkt 07-09-2016 14:32 door B Bart (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
07-09-2016 18:15 #163261
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Twee verschillende strombergs op een Penta B18
Ik zou me niet zo druk maken om de carburateurs.
deze zijn redelijk eenvoudig en in de diverse webshops zijn revisiesets te koop , ik zou wel even overleggen wat betreft sproeiers en naalden omdat het een b18 penta betreft.
kun je een beetje sleutelen en nog belangrijker geduld dan moet het zelf te doen zijn.
deze zijn redelijk eenvoudig en in de diverse webshops zijn revisiesets te koop , ik zou wel even overleggen wat betreft sproeiers en naalden omdat het een b18 penta betreft.
kun je een beetje sleutelen en nog belangrijker geduld dan moet het zelf te doen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- B Bart (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
21-09-2016 12:02 #163641
door B Bart (GAST)
Beantwoord door B Bart (GAST) in topic Twee verschillende strombergs op een Penta B18
Dank voor je reactie.
Ik ben wat aan het zoeken geweest. De naald die erin hoort is een b17645. Vooralsnog kan ik maar één winkel vinden die er ook maar één op voorraad heeft. Dat geeft niet veel vertrouwen voor de toekomst. Ik vraag me af of ik de carburateurs niet meteen beter kan vervangen met andere. Of twee andere 175cd2s, of eventueel een conversie naar andere carburateurs. Ik heb gezien dat er conversies zijn naar weber (38dges) of su (hif44) carburateurs.
Ik ben wat aan het zoeken geweest. De naald die erin hoort is een b17645. Vooralsnog kan ik maar één winkel vinden die er ook maar één op voorraad heeft. Dat geeft niet veel vertrouwen voor de toekomst. Ik vraag me af of ik de carburateurs niet meteen beter kan vervangen met andere. Of twee andere 175cd2s, of eventueel een conversie naar andere carburateurs. Ik heb gezien dat er conversies zijn naar weber (38dges) of su (hif44) carburateurs.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
23-09-2016 09:54 #163701
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Twee verschillende strombergs op een Penta B18
Beste Bart, ik heb een beetje zitten googlen maar kon geen karakterestiek of wat dan ook over deze naald vinden.
Dus vergelijking met andere naalden van Zenith wordt dan moeilijk.
Ik zou overgaan naar SU daar is meer informatie over.
Normaal gaat er bij een SU met B18 een KD naald in maar voor een boot weet ik het niet.
Onderstaande links zouden je verder kunnen helpen met kiezen van de juiste karakterestiek als het om SU gaat.
www.mintylamb.co.uk/suneedle/
teglerizer.com/suneedledb/090needlesortjava2.htm
success
Johan Geers
Dus vergelijking met andere naalden van Zenith wordt dan moeilijk.
Ik zou overgaan naar SU daar is meer informatie over.
Normaal gaat er bij een SU met B18 een KD naald in maar voor een boot weet ik het niet.
Onderstaande links zouden je verder kunnen helpen met kiezen van de juiste karakterestiek als het om SU gaat.
www.mintylamb.co.uk/suneedle/
teglerizer.com/suneedledb/090needlesortjava2.htm
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- B Bart (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
23-09-2016 11:31 #163705
door B Bart (GAST)
Beantwoord door B Bart (GAST) in topic Twee verschillende strombergs op een Penta B18
Johan, dank voor de moeite.
Ik heb ook al naar 2xsu gekeken als optie, maar volgens mij ben ik dan uiteindelijk net zo duur (of iig niet zo veel goedkoper) uit als een nieuwe weber 38/38 setup specifiek voor penta motoren. Een setje gereviseerde su's gaat al snel richting de €500 (gebaseerd op inruil) en dan moeten er nog luchtfilters en verbindingsstukken bij. Zo'n weber set gaat me ongeveer €750 (met electrische choke) kosten inclusief luchfilter en nieuw inlaatspruitstuk. Misschien lukt het voor iets minder als ik de weber bestel met handmatige choke.
Ik heb ook al naar 2xsu gekeken als optie, maar volgens mij ben ik dan uiteindelijk net zo duur (of iig niet zo veel goedkoper) uit als een nieuwe weber 38/38 setup specifiek voor penta motoren. Een setje gereviseerde su's gaat al snel richting de €500 (gebaseerd op inruil) en dan moeten er nog luchtfilters en verbindingsstukken bij. Zo'n weber set gaat me ongeveer €750 (met electrische choke) kosten inclusief luchfilter en nieuw inlaatspruitstuk. Misschien lukt het voor iets minder als ik de weber bestel met handmatige choke.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.