Hoe test ik de druksensor 1800es

  • Kees Herour
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2016 12:22 #162201 door Kees Herour
Hoe test ik de druksensor 1800es is gemaakt door Kees Herour
Hallo volvo-experts,
Ik heb al geruime tijd problemen met mijn 1800es. Als de motor warm is blijft hij stationair draaien op 2000 toeren. Hij rijdt vol gas prima, als je de gaspedaal maar flink gebruikt. Heb inmiddels al een sensor in blok/koelvloeistof vervangen, helpt niet. Onlangs spoot tijdens het starten de benzine langs de rubbers/klemmen op de ring boven de injectoren. Heb daarna de stelschroef op de drukregelaar er bijna helemaal uit moeten draaien om dit te stoppen. Loopt nu wel weer stationair rond de 1000 toeren, maar de motor dieselt enorm en schudt. Je ruikt ook slecht verbrande brandstof uit de uitlaat, hij stinkt. Ik vermoed dat de druksensor niet (goed) werkt, of dat de benzinepomp te veel druk levert (kan dat?). Hoe test ik dit: druksensor gewoon loskoppelen en zien wat er gebeurt. Ideeen? Alles is welkom.
Alvast bedankt.
Kees Herour

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-07-2016 15:15 - 30-07-2016 15:18 #162206 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Hoe test ik de druksensor 1800es
Je hebt de brandstofdrukregelaar lager gezet om de lekkage op te lossen? dat is geen goede oplossing, de juiste is om de slangen en rubbers van de injectoren te vervangen, waarschijnlijk lekt hij daar oo zoveel valse lucht dat hij 2000rpm loopt.
Werkt je luchtomloopklep nog naar behoren dat kan ook het probleem geven.
Brandstofdrukregelaar terrug zetten op standaard waardes en stap voor stap op een correcte manier onderdelen doormeten en vervangen, niet zomaar aan iets gaan draaien omdat een ander onderdeel kapot is en dat hiermee te verhelpen.
Brandstofdrukken meet je met en brandstofdrukmeter welke je in de slang plaatst:


Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Bijlagen:
Laatst bewerkt 30-07-2016 15:18 door Kevin de Leuw.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-07-2016 16:55 #162208 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Hoe test ik de druksensor 1800es
Houd de activiteiten van het P1800 register in de gaten. Elk jaar is er een injectie-afsteldag. Verder staat er in de documentatie een brochure 'Fuel Injection For Dummies' (of iets dergelijks). Heel duidelijk wordt hier aangegeven waar je zou moeten beginnen met controleren.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-07-2016 17:05 #162209 door roland klinkenberg

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-08-2016 10:32 #162241 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe test ik de druksensor 1800es
Inderdaad, nieuwe rubberslangetjes en draai ze niet te strak.
Nattuurlijk wel zodanig dat er geen brandstof lek is, jaarlijks nalopen en bij geringste twijfel vervangener. Er zijn er - helaas- al aardig wat in de fik gegaan.
Overigens er is voldoende boeken en tech tips op de site 1800pittures, die Roland je adviseerde

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Herour
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2016 15:02 #162573 door Kees Herour
Beantwoord door Kees Herour in topic Hoe test ik de druksensor 1800es
Bedankt voor alle adviezen.
Ik heb inmiddels alle rubbers en slangetjes en klemmen van m'n injectiesyseem vervangen, drukregelaar teruggezet naar oorspronklelijke stand en de auto rijdt weer als een raket maar het stationairprobleem, 2000 toeren als hij eenmaal warm is, is nog hetzelfde. De luchtomloopklep zou nog van invloed kunnen zijn. Hoe weet ik of deze defect is, hoe meet ik dat? Is zo'n ding schoon te maken en zelf eventueel te repareren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Emo van Halsema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-09-2016 20:45 #163505 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic Hoe test ik de druksensor 1800es
bij koude motor laat de luchtomloopklep lucht door, en bij warme motor sluit hij (als het goed is) af. Als je dus bij warme motor een veel te hoog toerental hebt zou dat zeker aan de luchtomloop kunnen liggen.
Bij warme motor, sluit de omloopslang af of haal de slang los bij de omloopklep en houd je duim op het slangeind. Daalt het toerental? dan sluit de omloopklep niet. Revisie schijnt mogelijk te zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2016 21:12 #163507 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Hoe test ik de druksensor 1800es
Gereviseerde luchtomloopklep (AAV) is voor circa 75 euro te koop bij Tinustuning.
Zie onderaan op www.tinustuning.nl/1-onderdelen-carburatie.html
Zelf reviseren is lastig omdat je een was-element nodig hebt om hem weer goed te krijgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Emo van Halsema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-09-2016 21:23 #163509 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic Hoe test ik de druksensor 1800es
omdat ik de b20E in mijn 142 ga verwennen met een modern injectiesysteem met triggerwheel en lambda sonde, zou ik ook de omloopklep kunnen vervangen door een elektrisch aangestuurd exemplaar. ben wel benieuwd hoe dat gaat werken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-09-2016 13:10 #163528 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Hoe test ik de druksensor 1800es

Emo van Halsema schreef : omdat ik de b20E in mijn 142 ga verwennen met een modern injectiesysteem met triggerwheel en lambda sonde, zou ik ook de omloopklep kunnen vervangen door een elektrisch aangestuurd exemplaar. ben wel benieuwd hoe dat gaat werken.


Dat werkt echt heel mooi, Emo! Zo had ik het eerst ook met een stappenmotor. Naar mate de motortemperatuur warmer werd, daalde het stationair toerental. Als de motor gestart werd, werd automatisch de eerste 15 seconden het toerental weer iets hoger gehouden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD