- Berichten: 831
Omvl r90e fine tunen, how to?
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
Ik heb volgens een handleiding (van vogels gas) de verdamper afgesteld. Bijpass schroef slag open, regelschroef (in slang) half open en met de idle schroef de boel op een atf (air to fuel) van ongeveer 15/16 gezet. Motor naar 3000 rpm gebracht en met de regelschroef weer de boel op 15/16 gezet. So far so good.
Nu gebeurt er het volgende bij lage toeren loopt hij nu veel te arm rond de twintig..... Op snelheid 3000 rpm en hoger geen probleem.
Heeft iemand ervaring met het zodanig afstellen (verhoudingen tussen bypass en idle) zodat ook bij lage toerentallen ik een mooie atf waarde kan krijgen?
Alvast dank!
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
- Berichten: 880
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
"Kevin de Leuw" schreef:
Dat is het probleem van een g1 gasinstallatie enkel met vacuumkleppen of elektronische installatie ga je dat goed krijgen.
thanks Kevin.
Niet iedereen met een g1 rijdt toch hortend en stotend door het leven neem ik aan Tenminste mijn combi rijdt lekker "lui" met dezelfde verdamper. Alleen wat minder gekieteld.
Maar wat bedoel je met vacuum kleppen? Is dit iets wat ik erbij kan plaatsen zodat het geheel wat soepeler loopt in lage toeren?
groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Dit hoort eigenlijk onder 'LPG' thuis.
Ik heb geen ervaring met de OMVL r90e, maar natuurlijk moet het mogelijk zijn om hem goed af te stellen.
De afstelprocedure die ik ooit bij Vogel gevonden had is een klein beetje anders dan jij beschrijft, zie : www.vogelsautogas.nl/documenten/Techniek...er-2010%20versie.pdf
Hoe dan ook, het is meestal een iteratief proces : als je de afstelling bij 3000 rpm wijzigt, heeft dat ook (kleinere) gevolgen voor de stationair afstelling, en moet je dus weer van voor af aan beginnen en net zo lang doorgaan totdat zowel bij stationair als bij 3000 rpm geen aanpassingen meer nodig zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
- Berichten: 880
Ik denk dat je teveel naar je afr meter kijkt, wat mij altijd geleerd is: +-2000rpm mengschroef lpg indraaien tot hij begint in te houden dan een klein stukje terrug.
Er bestaan vacuumkleppen die inplaats van je mengschroef komen als je meer gas geef opent hij deze klep en krijgt de motor ook meer lpg een beetje zoals een carburateur, ik heb er echter maar 1x zo een gezien.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
- Berichten: 1146
dit is in de praktijk het knijpen van de luchtinlaat zodat er meer onderdruk ontstaat in het inlaattraject zodat er meer gas wordt aangetrokken.
hij zal dan stationair beter lopen , bij 3000 tpm zal hij dan bijgesteld moeten worden , armer dus.
het blijft atmosferisch en afhankelijk van temperatuur e.d.
idd de tekortkoming van een g1 installatie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wat me opviel in jouw verhaal is dat je schrijft "Bijpass schroef slag open". Echter volgens de beschijvingen die ik heb gevonden, moet je deze (vrijwel) helemaal rechtsom, dus helemaal dicht draaien. Wellicht dat daar het probleem met je stationair afstelling zit?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In het laatste VKM staat een artikel over Twan en Loek, die naast de electrische km teller aandrijving, ook een e-LPG klep maken. Maar dan nog moet de basis eerst goed zijn.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Charles Kerstens (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 22
Volvo 245 GLT 1984, Volvo V70R AWD 1999, Porsche 964 cabrio 1991
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
- Berichten: 1214
***************************************************************
Afstelprocedure OMVL R90E----2010 versie
1. Uitgangspositie LPG-afstelling :
a Motor moet op bedrijfstemperatuur zijn.
b De by-pass Ageheel rechtsom draaien en dan ½ tot 1 slag open.
c De vlakke kant van de idle regelschroef ca 3 mm onder de rand van de verdamper.
d Regelschroef tussen verdamper en mengstuk half open.
****************************************************************************************
Onder 1C: De "idle schroef"is schroef B op de foto
Onder 1D: Hier wordt de stelschroef bedoeld die in de slang zit tussen je verdamper en gasmengstuk op de carburateur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.