ter info over 123LPG kraan

• Jan Houtveen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2012 15:41 #115073 door Jan Houtveen (GAST)
ter info over 123LPG kraan is gemaakt door Jan Houtveen (GAST)
Ik had laatst een mailuitwisseling met Albert van Albertronix, de fabrikant van de 123LPG kraan. Sommige informatie is handig voor mensen die deze kraan gebruiken. Vandaar dat ik (met toestemming) dit hier plaats. Ik zelf gebruik hem op een B20A. Ikzelf had het probleem dat ie op mijn B20A perfect werkte onder de 3000 toeren, maar daarboven (alleen in closed-loop trouwens) continu resets uitvoerde, waarbij de kraan steeds even helemaal dicht ging en het toerental helemaal inzakte. Met andere woorden, vanaf 3000 toeren (80 km in de 4) haperde de motor continu. Wanneer je de computer aansloot zag je dat alle meters daarbij steeds naar 0 gingen. Het is dus niet dat ie uit closed-loop ging (dan blijft de kraan gewoon open in de default stand), maar het systeem resette zichzelf steeds waarbij de kraan steeds even helemaal dichtging.

Mijn mail aan Albert:
Gelukkig mailde scandcar (hele slimme jongens daar) mij diezelfde dag de gouden oplossing: het vacuüm limiet iets vergoten in de settings. Deze staat default op -0.7, en blijkbaar is het vacuüm van mijn motor (bij relatief kleine belasting boven de 2500 toeren) net iets groter; ik heb 'm op -0.75 gezet en daarmee was het probleem over. Ik snap inmiddels de functie van deze setting (staat helaas niets over in het boekje), mooi om extra gas te besparen maar ook deze instelling zul je proefondervindelijk tijdens het rijden moeten uitvogelen. Alleen bij heuvel af schakelt ie hem nu uit.
Wat geweldig zou zijn is als jullie op internet een soort addendum bij de gebruiksaanwijzing maken waar o.a. de info over de vacuum instelling in staat. Ik heb de oplossing voor mijn probleem trouwens alvast in het forum gezet.

Ik heb trouwens nog een tip; veel mensen rapporteren startproblemen (heb ik zelf ook). Nou staat ie als het goed is bij starten in de default stand, dus dat zou goed moeten gaan. Wanneer je 'm aanzet doet ie (denk ik) een calibratieprocedure waarbij ie even dicht gaat en dan weer naar de default stand. Ik heb het gevoel dat ie bij mij bij het starten door de spanningsval tgv de piekstroom die de startmotor trekt denkt dat ie uit-aan gezet wordt, en dus een opstart calibratieprocedure uitvoert, en dus even dicht gaat. De oplossing is heel eenvoudig. Ik heb een aparte aan-uit knop voor de 123LPG gemaakt op mijn dashboard. Bij starten laat ik 'm nog even uit en pas als de motor loopt zet ik m aan. Je hoort dan inderdaad dat ie even geen gas krijgt, maar de motor slaat met een beetje gas geven niet af. Hiermee zijn de startproblemen helemaal verholpen.

Tot slot nog een vraag, ik krijg 'm niet in closed-loop stationair. De lambda waarde blijft stationair op 0.7; pas als ik een klein beetje gas geef begint ie te regelen. Zou dit wel moeten en hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Mail van Albert:
je hebt gelijk dat NA de gebruiks-aanwijzing er nog diverse verbeteringen zijn doorgevoerd, en die staan inderdaad niet vermeld. ( is een punt van aandacht )

Bedankt voor je tip, dat er gedurende het starten iets mis gaat, waardoor de 123\LPG waarschijnlijk herhaaldelijk in een calibratie-slag gaat....ik hoop de tijd te krijgen om ook daarnaar te kijken.

Closed-loop stationair : wij hebben dat in een eerdere versie gehad, maar werden door een tunings-bedrijf gewezen op twee zaken.
1. Sommige klassieke moteren willen niet lekker draaien op een mengsel met lambda is één. Misschien dat dat met warme motor nog wel lukt, maar bij koude-start lukt dat dan niet, met asl gevolg dat de 123\LPG voor DIE motoren onbruikbaar is.
2. Twee kapiteins op één schip is altijd lastig, maar hier heb je bij stationair zo'n geval. Als de stationair-regel-schroef op de verdamper wordt ingesteld op een te rijk mengsel, dan zou de123\LPG daarop reageren door de kraan helemaal naar MIN te draaien. Zet je de regelschroef op een te arm mengsel, draait de 123\LPG daarentegen de kraan helemaal naar MAX. Op zich hoeft dat nog niet zo'n probleem te zijn, maar er zijn toch klachten geweest, van mensen wiens motor niet lekker opppakte.
Om die redenen is er dus besloten om niet naar lambda=1 te regelen bij stationair

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2012 18:04 #115080 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic ter info over 123LPG kraan
Mooi om te horen dat ik het goed had :D
Het is toch altijd lastig te zien over de mail haha, je staat er immers niet naast.
Stationair doet hij niet regelen dit mede om startproblemen te voorkomen.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2012 18:12 #115083 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic ter info over 123LPG kraan
Mijn 123LPG, op een injectiemotor, heb ik goed kunnen instellen door eerst de LPG toevoer van de verdamper nadrukkelijk te ruim te zetten. Zodat de 123LPG dus wat te regelen heeft. Daarna heb ik de verdamper geknepen, net zolang het gedrag van de klep goed bleef.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Jan Houtveen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2012 13:20 #115132 door Jan Houtveen (GAST)
Beantwoord door Jan Houtveen (GAST) in topic ter info over 123LPG kraan
Zoals ik het nu begrepen heb bestaat er een oude en een nieuwe versie van de 123kraan. De oude versie regelt (closed-loop)ook bij lage toeren (stationair) en dan heeft het dus zin om de verdamper wat ruim te zetten zodat er wat te regelen valt. De nieuwe versie (die ik heb) houdt gewoon bij een laag toerental op in closed-loop te regelen, en dan zul je dus de stationairknop van de verdamper moeten gebruiken. Wel kun je dan de lambda waarde gebruiken van de 123LPG (alhoewel een echte CO meting in de uitlaat vast veel beter is).
Wat bij mij opvalt is de enorme invloed die de stationairinstelling op de verdamper heeft op de closed-loop kraanopening bij het rijden. Als ik 'm stationair wat aan de arme kant zet dan opent ie de kraan tijdens closed-loop rijden wel tot 60%. Bij wat te rijk dan zakt deze waarde tot wel 30%. Dus eerst goed stationair zetten, en dan pas op zoek naar de default, minimum en maximum waarde.

• Davy Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-06-2012 11:30 #115168 door Davy Rutten
Beantwoord door Davy Rutten in topic ter info over 123LPG kraan
Ik heb ook een 123/lpg gekocht, de eerste 2 weken ging alles goed, maar nu heb ik een probleem en ik krijg het maar niet gevonden.
Als hij koud is werkt hij goed, maar als hij warm wordt, de ene moment duurt het langer dan de andere,
Gaat de kraan naar zijn maximum stand, hij blijft er dan vervolgens staan tot je de gas loslaat.
Als men dan verder rijdt, gaat hij terug naar zijn max stand...
Aan een men dan moet stoppen aan een rood licht, is het wel altijd problematisch omdat hij dan van zijn stationaire stand meteen naar zijn max stand gaat.
Als men hem dan stillegt en terug start gaat het weer goed voor een paar kilometers.
Op het moment dat hij op zijn max waarde vast zit, duid de lambda sensor aan dat het mengsel te arm is. Dit wordt ook bevestigt door de CO-meter (onbelast gemeten).
Dus ik dacht dat mijn max waarde te laag was. Maar ik heb het al verhoogt tot 75% en het probleem blijft.

Wie weet raad?
Op welke instellingen staan jullie 123/lpg's?
Als ik 90km/u rijd staat de klep ong 42% open, maar dit stijgt dan na verloop van tijd gradueel tot zijn max.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-06-2012 12:14 #115169 door Rob Spoon
Bij koude start staat de kraan op de default waarde.
Als hij daarna steeds naar max gaat, is er dus meer gas nodig. Je verdamper staat te krap, daardoor is de labdawaarde te laag, te arm dus.
Eerst zorgen dat de kraan wat te regelen heeft, verdamper verder open dus.

Die van Arno hebben we ingeregeld, zijn B20A wil graag 65% als default en 75% als max. Hogere max is niet zinnig, dan wordt de mix te rijk. Bij een hoge max. instelling duurt het ook langer totdat de klep teruggeregeld is naar de benodigde waarde! Als die tijd is je mengsel te rijk.
Maar die waardes zijn sterk afhankelijk van de verdamperinstelling, het is immers een percentage van het toevoergas!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Davy Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-06-2012 14:08 #115171 door Davy Rutten
Welke verdamper heeft u?
Ik heb een OMVL verdamper, ik dacht dat de twee kleine schroefjes daarop alleen bedoelt waren voor het stationair mengsel.
Hij staat nu stationair net iets te rijk.
Ik dacht al dat mijn settings hoog waren, maar die van u zijn dat blijkbaar ook.
Ik heb trouwens ook een B20A motor.
Een hoge setting is volgens mij niet ideaal omdat hij vlak na het schakelen meestal op zijn max waarde begint en vooralleerhij dan teruggeregelt heeft, is het al terug tijd om te schakelen.
Maar ik vind het raar dat hij bij constante snelheid, van 42% naar 75% gaat, en dat hij dan nog te arm is

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-06-2012 14:21 #115172 door Rob Spoon
u, uche...

Ik weet niet welke verdamper Arno op zijn B20A heeft.
Algemeen geldt, zoals aangegeven, dat als de verdamper te arm staat, de LPG klep opengestuurd wordt tot max, in een wanhopige poging LPG toegevoerd te krijgen. Die situatie treedt bij jou op, blijkbaar.
Op de OMVL doet de bovenste geloof ik vooral stationair, de onderste is tbv. vollast. Manuals hierover zijn te downloaden.

Als je de LPG toevoer op de verdamper verder open kan zetten, kan je de max. van de 123LPG klep verder terugzetten. Dat werkt inderdaad beter.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Jan Houtveen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2012 09:04 #115195 door Jan Houtveen (GAST)
Beantwoord door Jan Houtveen (GAST) in topic ter info over 123LPG kraan
Davy, wel raar dat ie het de eerste 2 weken wel deed. Zit de sensor nog wel goed? Zit er niet een lek rond de sensor? Wordt ie wel warm genoeg (meet het verwarmingselement ook even door). Test ook even of ie wel goede waardes geeft op benzine (hij kan ook kapot zijn). Verder zag ik op het forum van 123 ook een bericht van iemand die meer gaatjes had gemaakt in het gasstuk bij de luchtinlaat (waar het gas de carburateur ingaat); daarmee kun je ook een rijker mengel (minder weerstand) creeren wanneer de verdamper te weinig gas kan leveren. Lijkt me echter allemaal niet nodig als ie het eerst wel goed deed. Zet inderdaad eerst de stationairknop op de verdamper maar eens wat verder open.

• Davy Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-06-2012 22:01 #115230 door Davy Rutten
ik heb de lambda sensor er ook al eens terug uitgedraait en alles eens goed nagekeken, maar ik zie er niks aan...
Het zou sterk zijn als hij nu al stuk zou zijn... De aanduidingen stemmen toch overeen met wat de CO meter meet.

Ik heb al gedacht dat hij ergens valse lucht trekt voor de lambda sensor, en zo in feite de lambda sensor een verkeerd beeld kriijgt van het mengsel...
Maar allebei de spruitstukpakkingen zijn vervangen.

Ik ga dit weekend eens proberen om de verdamper wat rijker te zetten. Volgens de installatievoorschriften van de verdamper zijn de 2 schroefjes op de verdamper een stationaire omloopstelschroef en de andere een stationaire hoofdstelschroef...
Ik was vergeten dat je door aan de verdamper te draaien, je het mengsel (stationair en/of op toeren?) inderdaad kan verrijken, maar dat je dit kan compenseren daar de 123 kraan wat minder open te zetten (default waarde) en dan moet de klep misschien ook over een kleiner bereik regelen...

Waar ik geen verklaring voor heb is dat hij de eerste 10km perfect kan werken, en dan ineens tegen zijn max regelt. (normaal zou je bij een koude motor toch een rijker mengsel moeten hebben...) En dat als je de motor dan stillegt en terug start, hij terug een paar kilometer terug normaal werkt... Wat kan er verandert zijn door opnieuw te starten??

Ik hou jullie op de hoogte wat de wijzigingen aan de verdamper doen aan mijn probleem.
Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD