Gaskleppen/smoorkleppen in het spruitstuk.
- Niels Brugman
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-01-2011 15:48 #99278
door Niels Brugman
Gaskleppen/smoorkleppen in het spruitstuk. is gemaakt door Niels Brugman
Op marktplaats zag ik een spruitstuk voor een b18b of b20b met gas-/ smoorkleppen in het inlaatspruitstuk. Nu ben ik (nog) niet van plan over te stappen op dubbele carburateurs, maar ik vroeg me gewoon af wat het nut hiervan is. Als ik de onderdelenboeken er op nasla zijn de (latere?) b18b en de b20b motoren volgens mij met dit type spruitstuk (419561) uitgerust.
In de carburateurs zit ook al gewoon een gasklep, waarom zit er in het spruitstuk dan nog een set? Iemand ideeën hierover?
In de carburateurs zit ook al gewoon een gasklep, waarom zit er in het spruitstuk dan nog een set? Iemand ideeën hierover?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-01-2011 20:28 #99293
door Wim Vlasblom (GAST)
Beantwoord door Wim Vlasblom (GAST) in topic Gaskleppen/smoorkleppen in het spruitstuk.
In de 164 met dubbele carbs.zitten deze kleppen ook in het spruitstuk.
In"'MARTENS VIEZE HANDEN BOEK''staat hier over geschreven:
Deze kleppen laten het mengsel bij deellast een omweg maken.
Deze omweg leidt langs een relatief hete plek in het inlaatspruitstuk.
Door deze verwarming zal de fijn vernevelde brandstof beter verdampen,waardoor de verbranding beter verloopt.
Bij vollast zou dit te veel vermogen kosten en worden de kleppen bij ingetrapt gaspedaal geopend en kunnen de gassen rechtdoor.(dus zonder voorverwarming)
In"'MARTENS VIEZE HANDEN BOEK''staat hier over geschreven:
Deze kleppen laten het mengsel bij deellast een omweg maken.
Deze omweg leidt langs een relatief hete plek in het inlaatspruitstuk.
Door deze verwarming zal de fijn vernevelde brandstof beter verdampen,waardoor de verbranding beter verloopt.
Bij vollast zou dit te veel vermogen kosten en worden de kleppen bij ingetrapt gaspedaal geopend en kunnen de gassen rechtdoor.(dus zonder voorverwarming)
- Niels Brugman
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-01-2011 23:56 #99298
door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic Gaskleppen/smoorkleppen in het spruitstuk.
Ah, kijkaan, da's duidelijk. Weer een mysterie opgehelderd
.

- Kees van Dorth
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
30-01-2011 13:14 #100061
door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic Gaskleppen/smoorkleppen in het spruitstuk.
Nu heb ik daar (in het vieze-handenboek pag. 130) ook gelezen dat je die kleppen in het inlaatspruitstuk ook eruit kunt halen als je op gas rijdt. Gas voorverwarmen is niet nuttig en de omweg kost vermogen. Dit werd me aangeraden vanwege de valse lucht langs de asspeling van die kleppen. Daardoor liep de motor nogal onrustig stationair. Ik heb eerst eens wat ringetjes op de as gemonteerd, zodat de valse lucht wat minder werd, met resultaat. Nu ik de carburateurs aan het opknappen ben heb ik ook de bewuste kleppen eruit gehaald. Ik denk echter dat het niet slim is ze weg te laten, aangezien slechts één van de twee carburateurs een choke mechanisme heeft en de andere juist een afstelschroef (uiterst links van de linker carburateur, naast gasklep). Is dit een afstelschroef voor CO bij stationair? Ik heb geen idee. Wie kan me dat vertellen?
In ieder geval moet mijns inziens bij stationair de lucht/brandstof van de 2 carburateurs gemengd worden en daarna verdeeld over de 6 cylinders, om ze allemaal hetzelfde te voeden. Voor gas is dit is dit niet aan de orde, maar ook dan wordt de (mogelijke) ongelijkheid van de carburateurs verdeeld en minder kritisch. Ik wil echter ook af en toe op benzine kunnen rijden (op benzine veel meer vermogen, en soms is de gastank ineens leeg). Dus moeten die kleppen er dan zin. Heeft iemand hier ervaring mee?
In ieder geval moet mijns inziens bij stationair de lucht/brandstof van de 2 carburateurs gemengd worden en daarna verdeeld over de 6 cylinders, om ze allemaal hetzelfde te voeden. Voor gas is dit is dit niet aan de orde, maar ook dan wordt de (mogelijke) ongelijkheid van de carburateurs verdeeld en minder kritisch. Ik wil echter ook af en toe op benzine kunnen rijden (op benzine veel meer vermogen, en soms is de gastank ineens leeg). Dus moeten die kleppen er dan zin. Heeft iemand hier ervaring mee?
- Alain Pondman
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
04-06-2013 09:22 #128206
door Alain Pondman
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl
Beantwoord door Alain Pondman in topic Gaskleppen/smoorkleppen in het spruitstuk.
Dit bericht is al wat verouderd. Ik kwam er bij het verwisselen van carburateurs achter dat de smoorkleppen uit mijn 164 waren gehaald. Heb ze vanuit mijn oude 164 weer terug in mijn 164 geplaatst. Ik kwam erachter dat de smoorkleppen pas open gaan als je 3 kwart of meer gas geeft. Dan voel je dat hij wel extra vermogen heeft als de kleppen open gaan. Heeft u nog bepaalde ervaring ermee?
Vriendelijk bedankt,
Alain Pondman
Vriendelijk bedankt,
Alain Pondman
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl