niet starten/olie carburateur
- Bezoeker
18-12-2002 08:46 #56254
door
niet starten/olie carburateur is gemaakt door
Ik ben gisteren naar de oorzaak van niet starten gaan zoeken. Nu blijkt er olie in de carburateur te moeten zitten (wist ik veel)iedere 1500 km bij vullen. ( 30.000 km niet naar gekeken) Welke olie moet er in en hoeveel? merkstreepje? alvast bedankt Martien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
18-12-2002 09:34 #62751
door
Beantwoord door in topic niet starten/olie carburateur
volvo schrijft SAE 20 voor, bij te vullen tot ca. 6mm onder de rand. Je kan ook ATF olie gebruiken zo is mij ooit verteld. Multi-grade motorolie wordt ontraden, ik heb zelf geen idee waarom. Ik vul al jaren bij met gewone motorolie en merk geen enkel verschil met gebruik van bv ATF. Als iemand hier wat zinnigs over kan zeggen...............
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
18-12-2002 18:27 #62750
door
Beantwoord door in topic niet starten/olie carburateur
Die olie is er alleen om (door zijn viskeuze gedrag) als demper te dienen om zo een vloeiend verloop bij acceleren en decelereren te krijgen. Als er geen olie in zit hangt de motor beter aan 'het gas'. Ooraken van startproblemen liggen niet daar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
18-12-2002 19:41 #62749
door
Beantwoord door in topic niet starten/olie carburateur
Ik heb de Zenith Stromber carburateur, en daar dient volgens het instructieboekje ATF (Automatic Transmission Fluid) type A in te gaan. Type A heet tegenwoordig trouwens Dexron II (type F is de Ford-variant). Niet alle carburateurs moeten ATF hebben, velen hebben naaimachine-olie nodig. Bijvullen elke 10.000 km. Is vaker nodig, dan is er een lek. Motorolie is te dik (zeker 20W50) en kan een te grote dempende werking hebben waardoor de zuiger in de carburateur te traag beweegt. Dat heeft in de praktijk weinig voelbaars tot gevolg, maar leidt wel tot een hoger brandstofverbruik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
18-12-2002 19:53 #62748
door
Beantwoord door in topic niet starten/olie carburateur
Geen olie in de demper heeft tot gevolg dat die te snel beweegt. De demper is er om te voorkomen dat bij gas intrappen de zuiger te snel omhoog beweegt. Bij accelereren wordt meer mengsel gevraagd (niet persé rijker). Door het pedaal in te trappen open je de gasklep waardoor er meer het inlaatspruitstuk in kan. De reactie van de zuiger in de carb is om te stijgen om zodoende de venturi te vegroten (de SU-type carburateur wordt ook wel variable venturi of constant depression genoemd, vandaar de letters CD bij dit soort typen van Zenith Stromberg). Als de venturi groter wordt kan er meer lucht door maar neemt de snelheid van de lucht af. Daardoor wordt er minder benzine aangezogen door de sproeier. Dat leidt tot verarming van het mengsel, en bij accelereren kun je dat nu juist net niet gebruiken. De oplossing is om de zuiger d.m.v. een demper een fractie te vertragen zodat de grotere vraag van lucht kortstondig leidt tot een snellere stroming door een op dat moment nog nauwelijks gewijzigde venturi-grootte. Snellere stroming betekent lagere dichtheid (druk) waardoor het mengsel dus kortstondig rijker wordt. En dat heb je wèl nodig bij intrappen gaspedaal. Ter info :bij de fixed-jet carburateurs (bijv. Solex of Weber) is het meestal de accelerator-pump die dit doet. Een te dikke olie in de demper leidt tot te traag bewegen van de demper waardoor de motor niet goed aan het gas ligt. Dunne olie of ATF is de meest geschikte olie voor de demper van de carb.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
18-12-2002 20:05 #62747
door
Beantwoord door in topic niet starten/olie carburateur
lennard, bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
19-12-2002 10:14 #62746
door
Beantwoord door in topic niet starten/olie carburateur
Als je nog meer wilt weten over de demper in de CV carburateurs, kijk eens op:http://www.buckeyetriumphs.org/ Zoek bij het hoofdstukje Carbs, bij de air/fuel monitorHier heeft iemand echt gemeten wat er zoal gebeurd met verschillende dempers. Welliswaar een Triumph, maar wel met Stromberg carburateurs.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.