vermogen lpg - benzine
- Bezoeker
08-07-2004 21:45 #54549
door
vermogen lpg - benzine is gemaakt door
Mijn B20a rijdt zowel op benzine als LPG. Is er verschil in vremogen tussen beide brandstoffen en hoeveel zou sit schelen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
09-07-2004 08:47 #69287
door
Beantwoord door in topic vermogen lpg - benzine
Mijn B18D heeft op de rollenbank gestaan op zowel gas als benzien, 8-10% minder vermogen op gas. De meerkracht van benzien merk je vooral met optrekken, verder niet echt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
09-07-2004 10:04 #69286
door
Beantwoord door in topic vermogen lpg - benzine
<p>Het verschil in specifieke eigenschappen tussen de twee brandstoffen is minder interessant dan de praktische (on)mogelijkheden. Verschil in vermogen, en dan voornamelijk achteruitgang van vermogen, zie je bijna altijd in (oudere) auto’s met carburatie waar een LPG-installatie wordt ingebouwd. Er moet dan een mengstuk worden geplaatst voor de carburateur, waardoor je als het ware een tweede venturi aanbrengt, hetgeen tot gevolg heeft dat op een gegeven moment teveel benzine wordt aangezogen. Zelfs al zou je dit willen oplossen door het zoeken naar een andere naald voor je ZS- of SU-carburateur op een rollentestbank, dan nog zal er noodgedwongen een compromis uit de bus rollen en dat betekent nog altijd minstens 10% vermogensverlies tijdens het rijden op benzine (informeer maar eens bij BCCP Fuel Systems). Het rijden op LPG zal je minstens 15% vermogensverlies opleveren (t.o.v. het rijden op benzine zonder mengstuk) en dat merk je inderdaad vooral met optrekken. Oorzaak is de ZS- of SU-carburateur, die nogal een remmende werking heeft op de flow van LPG. Daar komt dan nog bij dat niet zelden een mengstuk met een te kleine doorlaat wordt gemonteerd met evident gevolg. De meeste mensen interesseert dit alles niet, omdat goedkoop rijden voor hen het enige is dat telt. Van de genoemde vermogensverliezen liggen ze niet wakker. Daardoor zie je ook dat gedetailleerde know-how op dit gebied allesbehalve wijdverbreid is. <br>Wil je toch zoveel mogelijk LPG-pk’s, dan is er volgens een specialist als bv. Hugo van Osch van de firma Iwema LPG echter een oplossing voorhanden (zie ook
www.iwemaenterprise.nl/index.htm
). Je moet dan wel uitsluitend op LPG rijden en benzine verder vergeten. Je kunt dan je carburateur (laten) bewerken om de flow te optimaliseren, maar nog beter is het om in zo’n geval je inlaatspruitstuk te vervangen door een exemplaar van een injectiemotor (B20E/F) met de bijbehorende throttle body. Afhankelijk van de verdamper zou je dan zelfs het vermogen moeten kunnen benaderen wat de fabriek opgeeft voor die injectiemotor op benzine. Zegt Van Osch.... Zonder de bijbehorende elektronica welteverstaan. Overigens moet je motor en vooral ook de nokkenastiming dan wel dezelfde specificaties hebben als die injectieversie en bij mijn weten is dat bij een B20A en een B20F, die er het dichtste bij komt, niet helemaal het geval (verschillende nokkenassen bv.). Het is echter een interessante optie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
09-07-2004 11:55 #69285
door
Beantwoord door in topic vermogen lpg - benzine
Je zult altijd vermogens verlies houden bij het rijden op LPG, in benzine zit meer pk,s als in LPG om het maar even eenvoudig te zeggen,daardoor is het verbruik ook hoger.Ik rij zelf op LPG in mijn 164 injectie en merk een duidelijk verschil bij overschakelen van LPG naar benzine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
09-07-2004 14:20 #69284
door
Beantwoord door in topic vermogen lpg - benzine
- L.P.G. heeft 25 x 10^3 Mega Joule per liter (6.9 x 10^3 kWh)- Benzine heeft 33 x 10^3 Mega Joule per liter (9.2 x 10^3 kWh)- Diesel heeft 36 x 10^3 Mega Joule per liter (10.0 x 10^3 kWh)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
09-07-2004 21:34 #69283
door
Beantwoord door in topic vermogen lpg - benzine
Ik hoor de meeste mensen zeggen dat er op LPG minder vermogen uit de motor komt dan uit benzine. In veel gevallen is dit ook zo, maar dat is niet altijd het geval. Zo herinner ik me uit een Engels tijdschrift dat een bepaalde Mercedes met injectiemotor werd omgebouwd naar LPG. Een modern elektronisch systeem dat de LPG injecteerde, welteverstaan, niet het antieke verdamper-systeem. Op de rollenbank bleek dat die motor meer vermogen haalde uit LPG, dan uit benzine. Dat heeft waarschijnlijk met het octaangetal te maken. De benzine van tegenwoordig haalt hoogstens 98 octaan, terwijl dat vroeger meer was (kijk maar wat Volvo voorschrijft voor de B20B: 100 octaan). Om op 98 octaan te kunnen rijden moet je de timing vertragen, ergo minder vermogen. Maar op LPG met zijn hele hoge octaangetal...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
10-07-2004 13:25 #69282
door
Beantwoord door in topic vermogen lpg - benzine
vandaar...., thanx voor de precieze info.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.