ander soort uitlaat, kan dat?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2004 20:53 #54079 door
Ik heb in de kelder nog een merkwaardige uitlaat liggen, komt van een B20E. Het begint met zo'n spaghetti-spruitstuk, het middendeel is een dikker stuk pijp van ong 1,30 meter lang en op het eind zit 1 demper.
Wat is de grap van die dingen? Alleen maar herrie, of ook meer vermogen?
Zou die het ook doen onder een B20F?

Groeten,

Arthur

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2004 22:06 #71396 door
Beantwoord door in topic ander soort uitlaat, kan dat?
Dit lijkt me een Simons sportuitlaat met een spaghetti spruitstuk.Geeft meer vermogen,door snellere afvoer .Mooi geluid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2004 22:30 #71395 door
Beantwoord door in topic ander soort uitlaat, kan dat?
Die moeten we dus dan maar eens onder de ES schroeven... Wel benieuwd of het verschil in vermogen merkbaar is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-11-2004 11:33 #71394 door
Beantwoord door in topic ander soort uitlaat, kan dat?
is zeer waarschijnlijk een Simons demper, het dikke middenstuk is een reflectiedemper, de gassen gaan ongehinderd door een binnenpijp met gaatjes waardoor er een zeker geluidsdemping is en achteraan zit de gewone "knalpot" (als 't goed is met een verchroomd eindstukje). Met een normaal spruitstuk levert zo'n uitlaat niet echt vermogenswinst; maar het staat stoer en geeft een sportief maar nog beschaafd geluid. Het spaghetti spruitstuk zorgt voor een betere en snellere afvoer van de gassen en zou in principe voor vermogenswinst kunnen zorgen maar dan moet de rest van de moter er op afgesteld zijn. Je kan gassen sneller afvoeren, maar dan moet je ze in feite ook sneller invoeren. Het is altijd een totaal verhaal, en een gedeelte aanpassen werkt niet echt. Dus de hele ademhalimg moet aangepast worden: carburateur, kop flowen, grotere kleppen, andere nokkenas en uitlaatspruitstuk. Dan ben je goed bezig. Alleen maar gassen sneller afvoeren zou zelfs nog wel eens averechts kunnen werken. Ga maar eens zonder uitlaat rijden, is echt slecht voor de motor. Voor moderne auto's is er een groot aanbod van sportieve einddempers van fabrikanten die allemaal vermogenswinst beloven. Als je zo'n uitlaat monteert en goed gaat meten zie je dat er geen effect is en in een aantalgevallen zelfs vermogensverlies is. En dan kom je in de chiptuning terecht en dat is weer een heel ander verhaal.
Maar ik ben benieuwd of het wat oplevert. Mocht het niet bevallen en wil je van de handel af dan geef je maar een seintje

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD