geen super 98 meer aan de pomp(?)
- Bezoeker
13-03-2005 12:16 #53627
door
geen super 98 meer aan de pomp(?) is gemaakt door
Misschien heb ik gewoon steeds "bad luck", maar ik heb nu al een paar keer gehad dat er geen super 98 met loodvervanger meer bij een benzinestation was te krijgen. Ik had het een keer bij een Tangopomp, Shell aan de snelweg en Texaco in mijn woonplaats. <BR> <BR>
Nu begin ik dus te denken dat super 98 er misschien wel helemaal uitgaat. Steeds meer auto's rijden immers op euro95... Ik tank altijd super 98 en gooi er nog wat loodvervanger bij (afhankelijk van hoeveel liter ik tank natuurlijk).
<BR> <BR>
Kloppen mijn vermoedens dat super98 langzaam verdwijnt?
Nu begin ik dus te denken dat super 98 er misschien wel helemaal uitgaat. Steeds meer auto's rijden immers op euro95... Ik tank altijd super 98 en gooi er nog wat loodvervanger bij (afhankelijk van hoeveel liter ik tank natuurlijk).
<BR> <BR>
Kloppen mijn vermoedens dat super98 langzaam verdwijnt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
13-03-2005 12:18 #73882
door
Beantwoord door in topic geen super 98 meer aan de pomp(?)
Overigens vond ik dit op de site van de benzinepomp Tinq:
<BR><BR>
"Geachte klant,
Het product super 98 met loodvervanger is vanaf deze week niet meer verkrijgbaar bij Tinq. Het product wordt op dit moment in heel Nederland uitgefaseerd en wordt ook niet meer geleverd door vele raffinaderijen.
Indien u een auto heeft waarbij u loodvervanger dient te gebruiken, dan kunt u een additief kopen bij een garage of shop bij een bemand station. Vervolgens kunt u dit additief in de juiste dosering toevoegen aan het product euro 95 of super 98 ongelood (kijk s.v.p. in het instructieboekje van uw auto). Op deze manier kunt u toch blijven rijden en gebruik maken van de voordelige brandstof van Tinq!
<BR><BR>
"Geachte klant,
Het product super 98 met loodvervanger is vanaf deze week niet meer verkrijgbaar bij Tinq. Het product wordt op dit moment in heel Nederland uitgefaseerd en wordt ook niet meer geleverd door vele raffinaderijen.
Indien u een auto heeft waarbij u loodvervanger dient te gebruiken, dan kunt u een additief kopen bij een garage of shop bij een bemand station. Vervolgens kunt u dit additief in de juiste dosering toevoegen aan het product euro 95 of super 98 ongelood (kijk s.v.p. in het instructieboekje van uw auto). Op deze manier kunt u toch blijven rijden en gebruik maken van de voordelige brandstof van Tinq!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
13-03-2005 14:28 #73881
door
Beantwoord door in topic geen super 98 meer aan de pomp(?)
Dit was mij gisteren bij de BP ook al opgevallen.
Eerst dacht ik aan een storing, maar nu ik dit lees is het mij duidelijk.
Eerst dacht ik aan een storing, maar nu ik dit lees is het mij duidelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
13-03-2005 14:32 #73880
door
Beantwoord door in topic geen super 98 meer aan de pomp(?)
Was mij ook al opgevallen. Sinds vorig jaar tank ik '95'. Ik ben daar mee begonnen in Tjechie op vakantie. Zowel onze P 1800 S (B20b), als onze combi B20a met een sinds kort gereviseerd blok, rijden hier prima op. Van pingelen geen sprake. Proberen dus maar, uiteindelijk verdwijnt '98' binnenkort helemaal van het toneel. '95' is nog goedkoper ook. Heb je toch last van pingelen, dan kun je de ontsteking enkele graden later zetten( 2 á 3 gr.).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
13-03-2005 17:07 #73879
door
Beantwoord door in topic geen super 98 meer aan de pomp(?)
Al veel oldtimer rijders zijn overgegaan naar 95 of 98 zonder lood. Indien je nog oude klepzetels heb, gooi dan zo'n additief bij je benzine. Dit zorgt voor de smering van de kleppen. Heb je een gereviseerde kop met harde klepzettels. Dan is dit toevoegsel niet meer nodig. Met 95 is er een kans op pingelen, maar bij een goed afgestelde motor hoef je hier geen last van te hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
13-03-2005 17:35 #73878
door
Beantwoord door in topic geen super 98 meer aan de pomp(?)
Bij de supermarkt Bas van der Heijden in Sliedrecht waar ik werk hebben wij een benzinepomp waar je tegen een zeer lage prijs kan tanken. Onze leverancier kon vorig jaar augustus geen euro met loodvervanger meer leveren. Ik zie nu dus dat het overal gaat verdwijnen. Er is geen weg meer terug dus loodvervanger toevoegen is binnenkort de enige optie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
13-03-2005 17:53 #73877
door
Beantwoord door in topic geen super 98 meer aan de pomp(?)
Tsja, uiteindelijk raakt alle brandstof op, want nog een jaar of 10 en de olievoorraden zijn op. Eens kijken waar we onze Volvo's dan op moeten laten rijden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
13-03-2005 18:06 #73876
door
Beantwoord door in topic geen super 98 meer aan de pomp(?)
Ik heb het gevoel dat er nogal wat spookverhalen de ronde doen rond gelode benzine en/of loodvervangers.
Zo'n 15 jaar geleden toen in heel Europa de loodvrije benzine werd geintroduceerd kwamen er protesten van vooral de Franse automobielfabrikanten. Zij waren niet in staat om op korte termijn hun productieproces om te stellen naar loodvrije motoren en vroegen dus om uitstel. (PS. een van de argumenten die men bezigde was dat Frankrijk bijzonder veel kerncentrales had en men zodoende al voldoende aan het milieu deed. U mag van dez opmerking denken wat u wilt.) Wat men overigens niet vermeldde was dat o.a. Renault al sinds jaar en dag auto's exporteerde naar de VS waar in sommige staten zoals California de loodvrije benzine al sinds de jaren zestig verboden was!
Wat blijkt nu; de smerende werking van lood heeft alleen nut als een blok langdurig op hoge toeren (boven 3000) toeren bedreven wordt. Met de Amerikaanse snelheidslimiet kwamen deze toerentallen niet voor en waren ook onaagepaste motoren bestand tegen loodvrij. Beneden 3000 toeren heeft lood kennelijk geen toegevoegde waarde.
Volgens mij rijden er in Nederland diverse Volvo's rond uit het land van "Sjors Bos" en die hebben aan de andere kant van de plas vermoedelijk nooit gelode benzine gedronken.
Moraal van het verhaal: Als je rustig rijdt dan lijkt mij ongelood met een niet aangepaste kop geen enkel probleem. Als je altijd ligt te planken op de snelweg wordt het mogelijk een ander verhaal.
Zo'n 15 jaar geleden toen in heel Europa de loodvrije benzine werd geintroduceerd kwamen er protesten van vooral de Franse automobielfabrikanten. Zij waren niet in staat om op korte termijn hun productieproces om te stellen naar loodvrije motoren en vroegen dus om uitstel. (PS. een van de argumenten die men bezigde was dat Frankrijk bijzonder veel kerncentrales had en men zodoende al voldoende aan het milieu deed. U mag van dez opmerking denken wat u wilt.) Wat men overigens niet vermeldde was dat o.a. Renault al sinds jaar en dag auto's exporteerde naar de VS waar in sommige staten zoals California de loodvrije benzine al sinds de jaren zestig verboden was!
Wat blijkt nu; de smerende werking van lood heeft alleen nut als een blok langdurig op hoge toeren (boven 3000) toeren bedreven wordt. Met de Amerikaanse snelheidslimiet kwamen deze toerentallen niet voor en waren ook onaagepaste motoren bestand tegen loodvrij. Beneden 3000 toeren heeft lood kennelijk geen toegevoegde waarde.
Volgens mij rijden er in Nederland diverse Volvo's rond uit het land van "Sjors Bos" en die hebben aan de andere kant van de plas vermoedelijk nooit gelode benzine gedronken.
Moraal van het verhaal: Als je rustig rijdt dan lijkt mij ongelood met een niet aangepaste kop geen enkel probleem. Als je altijd ligt te planken op de snelweg wordt het mogelijk een ander verhaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
14-03-2005 09:29 #73875
door
Beantwoord door in topic geen super 98 meer aan de pomp(?)
<i>Tsja, uiteindelijk raakt alle brandstof op, want nog een jaar of 10 en de olievoorraden zijn op. Eens kijken waar we onze Volvo's dan op moeten laten rijden... </i><br>
We hebben nog wel iets langer dan een jaar of 10, maar ook daarna kan onze verbrandingsmotor nog (gewoon) op waterstof lopen.
We hebben nog wel iets langer dan een jaar of 10, maar ook daarna kan onze verbrandingsmotor nog (gewoon) op waterstof lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
14-03-2005 11:44 #73874
door
Beantwoord door in topic geen super 98 meer aan de pomp(?)
Of ethanol
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.