niet starten
- Bezoeker
01-04-2005 12:09 #53527
door
niet starten is gemaakt door
Beste V44-lezers, opeens kan ik mijn Amazone-B18 niet meer starten. Zij geeft slechts een zacht draaiend geluid (van de startmoter??), maar slaat niet aan. Vanochtend heb ik de Wegenwacht erbij gehaald en hij wist mij te vertellen dat de verdeler niet meer draait door een probleem in het motorblok! Het klopt dat de motor de laatste 2 dagen iets meer geluid maakte. Wie zou mij met raad kunnen helpen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
01-04-2005 12:37 #74377
door
Beantwoord door in topic niet starten
Draait bij het starten de motor zelf (bijv. vin vooraan) nog wel rond?
Of hoor je een snel draaiend geluid en staat de motor stil.
In dat laatste geval zou het zo kunnen zijn dat het tandwiel van de startmotor niet meer naar voren schiet en dus in de startmotor, zonder het vliegwiel aan te grijpen, snel ronddraait.
Of hoor je een snel draaiend geluid en staat de motor stil.
In dat laatste geval zou het zo kunnen zijn dat het tandwiel van de startmotor niet meer naar voren schiet en dus in de startmotor, zonder het vliegwiel aan te grijpen, snel ronddraait.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
01-04-2005 12:43 #74376
door
Beantwoord door in topic niet starten
Harold, als de krukas wel ronddraait en je verdeler niet dan lijkt dit op een kapot distributietandwiel. Zeker ook omdat je schrijft dat je motor de laatste dagen meer lawaai maakte. Demonteer even je klepdeksel en kijk of je kleppen nog wel op en neer gaan met het starten. Als deze ook niet bewegen dan is het 100% zeker je distributietandwiel. Als je een nieuw distributietandwiel monteert kies dan voor een stalen exemplaar (i.p.v. fiber) dan gaat dit nooit meer kapot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
01-04-2005 13:18 #74375
door
Beantwoord door in topic niet starten
Ik heb ook wel eens gezien dat het tandwieltje onder de verdeler stuk is. Dus dat is ook nog een optie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
01-04-2005 15:19 #74374
door
Beantwoord door in topic niet starten
Het tandwieltje onder de verdeler is eenvoudig te bekijken door de verdeler er even af te schroeven. Waarschijnlijk blijft dat wieltje dan achter in je motor, maar je kunt dan even goed wel zien of het draait.
Volgens mij is er ook nog een eenvoudiger manier om het distributietandwiel te bekijken, want als dat kapot is gaat er waarschijnlijk geen link meer bestaan tussen de '0'-indicatie op je poelie, de hoogste stand van je eerste zuiger (die je kunt zien door de eerste bougie er even uit te halen) en evt. ook weer dat armpje van je distributierotor.
Om eerlijk te zijn lijkt de variant met de niet-aankoppelende startmotor me het meest waarschijnlijk. Het verklaart waarom je alleen een zacht zoemend geluid hoort (een los lopende elektormotor). Hou je ons op de hoogte?
Volgens mij is er ook nog een eenvoudiger manier om het distributietandwiel te bekijken, want als dat kapot is gaat er waarschijnlijk geen link meer bestaan tussen de '0'-indicatie op je poelie, de hoogste stand van je eerste zuiger (die je kunt zien door de eerste bougie er even uit te halen) en evt. ook weer dat armpje van je distributierotor.
Om eerlijk te zijn lijkt de variant met de niet-aankoppelende startmotor me het meest waarschijnlijk. Het verklaart waarom je alleen een zacht zoemend geluid hoort (een los lopende elektormotor). Hou je ons op de hoogte?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
01-04-2005 17:52 #74373
door
Beantwoord door in topic niet starten
Slechts een zacht draaiend geluid zou doen vermoeden dat de startmotor ronddraait zonder dat het tandwiel in de krans op het vliegwiel gedrukt wordt. MAAR, dan draait de hele motor - en dus ook de distributeur - niet. Ik neem even aan dat de man van de Wegenwacht de motor handmatig heeft verdraaid om de startmotor als probleem uit te sluiten. Dan blijven er twee opties die in andere antwoorden genoemd zijn over: distributietandwiel, of aandrijfas distibuteur kapot.<br>
Je kunt heel simpel, met vrijwel geen gereedschap en zonder de zooi te demonteren in twee minuten al een diagnose stellen: verwijder de oliedop en haal de kap van de distributeur af. Draai de motor aan het ventilatorblad (of als de V-snaar slipt met een dop en ratel op de krukaspoeliebout) rond en kijk of je de tuimelaars door de olievulopening ziet kantelen en of de rotor in de distriubuteur draait.<br>
Als de tuimelaars kantelen, maar de rotor draait niet, dan zit het probleem em bij de distributeur. <br>
Als zowel de tuimelaars als rotor onbeweeglijk blijven, dan zit het em in de distributietandwielen. <br>
Als zowel de tuimelaars als rotor bewegen, dan heeft de man van de Ww toch te snel zijn conclusie getrokken en zou ik de startmotor eens nader (laten) onderzoeken.
Je kunt heel simpel, met vrijwel geen gereedschap en zonder de zooi te demonteren in twee minuten al een diagnose stellen: verwijder de oliedop en haal de kap van de distributeur af. Draai de motor aan het ventilatorblad (of als de V-snaar slipt met een dop en ratel op de krukaspoeliebout) rond en kijk of je de tuimelaars door de olievulopening ziet kantelen en of de rotor in de distriubuteur draait.<br>
Als de tuimelaars kantelen, maar de rotor draait niet, dan zit het probleem em bij de distributeur. <br>
Als zowel de tuimelaars als rotor onbeweeglijk blijven, dan zit het em in de distributietandwielen. <br>
Als zowel de tuimelaars als rotor bewegen, dan heeft de man van de Ww toch te snel zijn conclusie getrokken en zou ik de startmotor eens nader (laten) onderzoeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
07-04-2005 21:37 #74372
door
Beantwoord door in topic niet starten
Inderdaad het was een compleet versleten distributietandwiel en vervangen door Nordicar. Dank voor alle berichten!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.