tank inwendig schoonmaken

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 10:29 #52353 door
tank inwendig schoonmaken is gemaakt door
Ik zie op dit forum dat mensen aangeven dat het zelf reinigen en repareren van de tank mogelijk is (met verwijzingen naar Frost en rustbuster).Maar ik zou eens de ervaringen willen weten van iemand die zoiets daadwerkelijk zelf heeft gedaan.

mijn (roestige) tank lekt ergens bij de tankvuldop, Althans er hangt een bezinelucht (benzinedop is vernieuwd). Ik vraag mij af of zoiets met sealer te repareren is. Bovendien vraag ik mij af of alle sealer wel "pakt". (komen er geen luchtbellen is, raakt de benzineleiding daarnaa niet verstopt?)

Een nieuwe tank kost ongeveer 290€ en een tankreparatiepakket bij Frost ongeveer 80€.

wat raden jullie aan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 11:55 #80078 door
Beantwoord door in topic tank inwendig schoonmaken
De tank ontlucht volgens mij ook via de dop. Een beetje benzinelucht is dus niet zo gek. Wat je ook doet, je zult de tank moeten demonteren. Kun je meteen controleren waar het lekt. Een klein lekje, komt bij de vulpijp wel eens voor, laat zich ook solderen. (Tijdens solderen tank vullen met water, anders kans op ontploffing)Als de tank niet doorgeroest is, is een tankreparatiepakket zeker een oplossing. Er zijn er verschillende(zie ook tankcure.nl) Om de tank goed te ontroesten kun je er een schep zand/grind in doen en goed schudden of vastmaken op een betonmolen en zo laten draaien.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 11:57 #80077 door
Ik weet niet wat voor een auto je hebt...
Maar lekkages in de buurt van de benzinedop komen best vaak voor. Bij een Amazon Combi zit er een rubberen tussenstuk tussen tank en vuldop. Dat zijn plekken waar eventueel een lek zou kunnen zitten. M.a.w. Het hoeft helemaal niet de tank te zijn! Verder roesten benzinentanken voor zover ik weet VOORAL door op de bodem. Dit omdat benzine drijft op water en eventueel binengekomen water dus wordt opgesloten. Ook een nieuwe dop is geen garantie dat het DUS daar niet aan ligt. Is het wel de goede dop? Op een Combi past een gewone dop maar die gaat wel lekken (i.v.m. het ontluchtingsgaatje). Als je honderd procent zeker weet dat je tank lek is dan kan je overwegen sealer te gebruiken. Maar gezien de prijs kan je ook omzien naar iets tweedehands. Voor dat geld moet dat lukken. Ik heb zelf geen ervaring met sealer. Het lijkt me een uitkomst als je alternatief hebt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 11:59 #80076 door
ik bedoel dus als je GEEN alternatief hebt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 12:50 #80075 door
bedankt alvast voor de berichten.
Het gaat om een amazon sedan. Ik denk dat er een klein haarscheurtje zit. Het staat voor mij vast dat er iets aan de tank moet gebeuren (hij is in ieder geval roestig). Tank demonteren is natuurlijk geen probleem. Waar het mij om gaat, is dat ik graag het verhaal zou willen horen van iemand die zelf de tank heeft gereinigd en sealer erin heeft gedaan etc. Oftewel: bereik je met de middelen van frost en rustbuster altijd een goed resultaat. (Een tweedehands tank vind ik geen optie).
grts bruno

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 17:59 #80074 door
Ik ken de middelen van frost en rustbuster niet ,maar heb voor een xj6 een keer mijn tank moeten ontroesten ,de plaatselijke motorenspuiterij had daar een 2 componenten goedje voor ,eerst tank van binnen met stoomcleaner schoon gemaakt ,daarna gestraald ,nog maals stoomcleaner er door en toen alle gaatjes die er niet horen met ducktape afgeplakt ,de gaten die er wel horen ook.
2 componenten samen gevoegd roeren en maar blijven draaien tot dat het alle plaatesen in je tank gehad heeft.
Na 30 minuten begint het warm en stroperig te worden ,dan overtollig mengsel er uit laten lopen (1 gat (vulopening) open houden om je mengsel er in te gooien en tevens te kijken of je alles gehad hebt)Je kan het ook in j tank laten zitten ,maar dan gaat er weer minder benzine in ;-))
Als spul uit gehard is ,voorzichtig de kunstof laag openboren waar dat nodig is (aansluiting naar carbs enzo)
Heb dit 7 jaar geleden gedaan ,koste toen iets van 100 oud hollandse gulgens voor ongeveer 2 liter chemische bende ;-))
Sinds dien geen lekkage of andere problemen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 19:26 #80073 door
Jojo, bedankt voor de heldere beschrijving. Het is mij nu duidelijk geworden. Ik vroeg mij inderdaad af of de sealer het "aftappluggat" en het gat naar de benzineleiding zou verstoppen. Dat blijkt dus zo te zijn, maar dat kan dus weer opengeboord worden.

grts

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 22:02 #80072 door
ik deed iets zoals jojo beschrijft met benzinetank voor PV, het product dat
ik gebruikte heette "Restom", vergelijkbare prijs. Na dicht maken van
enkele gaatjes met tin was alleen de methode van ontroesten verschillend:
daarvoor werd 1 liter van een roestoplosser (met het 2-componenten spul
meegeleverd) in de tank gekipt, en wat overblijft is een zuiver
gefosfateerd oppervlak (door afzetting van fosforzuur zout). In de
aansluiting voor benzine werd gewoon de er reeds inzittende plug geplaatst,
van binnen afgedekt met wat tape of zoiets. Plug uitdraaien en de rest
uitboren. Tank is nog niet getest na behandeling.
<br><br>
Sedertdien gebruik ik de niet weggegooide roestoplosser om klein spul te
ontroesten en gefosfateerd stuk (is dan grijs) over te houden, wat dan in
gewenste kleur kan gespoten worden.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD