Hoe lijm ik een nieuw voorruit in mijn 142 van 1972
- Wilfred Scherpenzeel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2007 14:49 #50711
door Wilfred Scherpenzeel
Hoe lijm ik een nieuw voorruit in mijn 142 van 1972 is gemaakt door Wilfred Scherpenzeel
<p>Ik ga mijn voorruit vervangen van mijn 142. De klemmetjes waarmee de brede sierstrip bevestigd zat zijn flink geroest. De sponning ziet er zo op het oog nog erg gaaf uit. Meerdere vragen:</p><p>1. Hoe haal ik het oude raam eruit zonder de sponning onnodig te beschadigen ?
2. Is er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat de nieuwe ruit niet in de sponning gaat zakken ? De oude was zeker 5 MM naar onderen gezakt, met als gevolg lekkage.
3. Hoe monteer ik de nieuwe klemmetjes voor de sierlijst ?
4. Weet iemand of er kunstof klemmen in de handel zijn ipv die van metaal ?
5. Waarmee kan ik de nieuwe ruit het beste weer erin lijmen ?
6. Hoe dik moet ik die lijm aanbrengen alvorens het ruit erop te drukken ?</p><p>Kortom heeft iemand voor mij een uitgebreid stappenplan hoe te werk te gaan ?</p><p>Graag eventueel een beschrijving naar: wilfred_scherpenzeel@yahoo.com
2. Is er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat de nieuwe ruit niet in de sponning gaat zakken ? De oude was zeker 5 MM naar onderen gezakt, met als gevolg lekkage.
3. Hoe monteer ik de nieuwe klemmetjes voor de sierlijst ?
4. Weet iemand of er kunstof klemmen in de handel zijn ipv die van metaal ?
5. Waarmee kan ik de nieuwe ruit het beste weer erin lijmen ?
6. Hoe dik moet ik die lijm aanbrengen alvorens het ruit erop te drukken ?</p><p>Kortom heeft iemand voor mij een uitgebreid stappenplan hoe te werk te gaan ?</p><p>Graag eventueel een beschrijving naar: wilfred_scherpenzeel@yahoo.com
Bedankt.
Wilfred Scherpenzeel
Monnickendam</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-12-2007 17:04 #87644
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe lijm ik een nieuw voorruit in mijn 142 van 1972
<p>Eruit halen kan met een snijdende ijzerdraad, rustig de ruit lostrekken door rondom los te snijden, is een werkje voor met z'n tweeen. De klemmetjes zie je dan goed liggen, ze bestaan uit een plat borgplaatje en een houder (voor de chromenstrip) Ja er zijn kunststof klemmetjes, van de 240 en deze kun je gebruiken. Om de ruit te plaatsen werd een frame gebruikt, veel bedrijven hebben dit, bv carglass in Arnhem echter is prijzig (ca 400 euro). Dan kan je de ruit exact plaatsen en goed aandrukken om naar beneden glijden te voorkomen....</p><p>Wat ook een idee is om terug te gaan naar de montage met gewoon lijstrubber (140<69) dan wel de openingen van de klemmetjes dichtmaken en een andere chroomlijst erbij kopen. DIt is veel beter zelf te doen dan een raam plakken.</p><p> </p><p> </p><p> </p>
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
12-12-2007 17:08 #87643
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe lijm ik een nieuw voorruit in mijn 142 van 1972
<strong>aanvulling, je moet inderdaad de sponning wat aanpassen, zoals al in eerdere discussie werd gemeld. Volgens mij is het minder dan een 1/2 cm</strong>
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-12-2007 22:30 #87642
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Hoe lijm ik een nieuw voorruit in mijn 142 van 1972
<p>In de onderste kier liggen drie rubber blokjes die ervoor zorgen dat de ruit niet naar beneden glijdt.</p><p>Kunststof klemmetjes zag ik bij Nordicar, ze haken aan de ruit zelf. Deze sierlijst is trouwens niet dezelfde als de ijzeren klemmetjes sierlijst.</p>
12-12-2007 23:38 #87641
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Hoe lijm ik een nieuw voorruit in mijn 142 van 1972
Inmiddels heb ik een paar keer een ruit gelijmd. In de autohandel is ruitenlijm verkrijgbaar. Zorg ervoor dat je de speciale spuitmond gebruikt die een driehoekig profiel aan lijm legt. Daarmee raak je altijd voldoende lijm met de ruit waardoor het geheel dicht wordt.
Als je een 240 deklijst gebruikt, (koppelstukken in het midden boven en onder ipv. op de hoeken) kan je er nieuwe kunststof clipjes bij gebruiken. Die klem je om de ruit heen. Bij de hoeken zitten speciale klemmetjes die wat beweging toelaten.
Zorg ervoor dat zowel ruit als sponning goed schoon zijn. Thinner doet wonderen maar lost zonder problemen de lak op. Voorzichtig dus.
Het loshalen van de ruit is een spannende klus. De ruit gaat veel sneller stuk dan de stalen sponning. Met een metalen snijdraad gaat het erg goed.
Kijk goed of er geen roest in de sponning ontstaan is. Evt. schoonmaken, primeren enzo.
Enkele wasknijpers kunnen de ruit op hoogte houden zolang de lijm nog niet uitgehard is. Oorspronkelijk zitten er inderdaad rubberige blokjes onder. Daar trekt echter weer water onder...
Wat ik nooit begrepen heb, is het gaatje in het midden van de onderzijde van de sponning. Uiteraard kan daardoor een beetje water weglopen dat tussen de deklijst doorkomt. Dat water lekt dan gewoon over de kachel heen en komt op de vloer! Niet echt geweldig!
Sponning aanpassen voor een rubber zal nodig zijn omdat de ruit oorspronkelijk gelijmd is. Zou ik nooit doen.
Zelf een ruit plakken is niet echt moeilijk. Je hebt alleen wat extra handjes nodig.
Als je een 240 deklijst gebruikt, (koppelstukken in het midden boven en onder ipv. op de hoeken) kan je er nieuwe kunststof clipjes bij gebruiken. Die klem je om de ruit heen. Bij de hoeken zitten speciale klemmetjes die wat beweging toelaten.
Zorg ervoor dat zowel ruit als sponning goed schoon zijn. Thinner doet wonderen maar lost zonder problemen de lak op. Voorzichtig dus.
Het loshalen van de ruit is een spannende klus. De ruit gaat veel sneller stuk dan de stalen sponning. Met een metalen snijdraad gaat het erg goed.
Kijk goed of er geen roest in de sponning ontstaan is. Evt. schoonmaken, primeren enzo.
Enkele wasknijpers kunnen de ruit op hoogte houden zolang de lijm nog niet uitgehard is. Oorspronkelijk zitten er inderdaad rubberige blokjes onder. Daar trekt echter weer water onder...
Wat ik nooit begrepen heb, is het gaatje in het midden van de onderzijde van de sponning. Uiteraard kan daardoor een beetje water weglopen dat tussen de deklijst doorkomt. Dat water lekt dan gewoon over de kachel heen en komt op de vloer! Niet echt geweldig!
Sponning aanpassen voor een rubber zal nodig zijn omdat de ruit oorspronkelijk gelijmd is. Zou ik nooit doen.
Zelf een ruit plakken is niet echt moeilijk. Je hebt alleen wat extra handjes nodig.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2007 12:29 #87640
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Hoe lijm ik een nieuw voorruit in mijn 142 van 1972
<p>Mijn advies, </p><p> </p><p>Laten doen, zorg dat de sponningen goed schoon zijn en in de verf zitten en dan de auto en raam afleveren bij een ruitenboer bv Garclass. Niet zelf klooien met ruitenlijm want 9 van de 10 keer is dit lijm wat over datum is en dan ben je een jaar later weer aan beurt (eigen ervaring). En dan zegt iedereen natuurlijk dan heb je het niet goed gedaan, nou dat is onzin ben zelf naar een ruitenboer gegaan om te zien hoe zij dat doen alleen hadden ze bij de automaterialenzaak lijm wat dus niet meer goed was. Laten doen kost 90 euro en je hebt net zoeveel garantie als een nieuwe auto.</p>
- Emo van Halsema
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-12-2007 20:26 #87639
door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic Hoe lijm ik een nieuw voorruit in mijn 142 van 1972
<em>Ik begrijp dat voor de originele stalen sierlijst geen kunststof clips bescchikbaar zijn. Bij een plakruit zou je dus het beste kunnen overstappen naar een 240 sierlijst. Zijn deze nog goed verkrijgbaar? Een metalen snijdraad, is die bij een automaterialenzaak verkrijgbaar?</em>
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-12-2007 20:39 #87638
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Hoe lijm ik een nieuw voorruit in mijn 142 van 1972
<p>Om te snijden heb ik een versnellingskabel van een racefiets gebruikt, een stalen gitaarsnaar komt ook een heel eind denk ik.</p><p>Als je er net als de kaasboer handvaten aanmaakt heb je de beste snijdraad die je je maar kan wensen.</p>