Elektrische stuurbekrachtiging
- Eric Dezittere
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-08-2009 08:35 #49550
door Eric Dezittere
Elektrische stuurbekrachtiging is gemaakt door Eric Dezittere
Ik ben bezig met het perfectioneren van de inbouw van een esb van de Opel Corsa voor de Amazon en P1800, zoals vermeld in een van de laatste clubbladen. Het mechanisch tussenbouwen, op een systeem die zeer gemakkelijk demonteerbaar is en 100 procent betrouwbaar is klaar.Ook het zogenaamd zwart geheimzinnig stuurdoosje om de computer te bedriegen wil in optimaliseren. Het stuurdoosje is immers niet zo geheimzinnig, het is enkel een doodeenvoudig pulsgeneratortje die een vast toerental simuleert, terwijl in het origineel van de corsa er variabele pulsen worden doorgegeven zodat de bekrachtiging progressief werkt, wat de veiligheid en het stuurgevoel ten goede komt. Intussen ben ik eruit wat de frequentie afhankelijk van de snelheid moet zijn, en hoe ik deze pulsen kan maken op onze amazons en P1800. Ik zit nog met een vraag, namelijk, op het zwarte doosje, pulsgevertje, zijn drie draden gebruikt, namelijk een zwarte die gewoon de + 12V doorgeeft naar de computer van de esb om deze te activeren bij het starten, Een groen die de gesimuleerde pulsen doorgeeft die bevestigd dat de motor draait, en een blauw die de gesimuleerde snelheid doorgeeft, en die door een potmeter kan worden beinvloed zodat de computer werkt zoals een auto die traag rijd, of zoals een auto die snel rijd. Op de originele stekker van de Corsa zitten echter nog twee bijkomende draden, namelijk een bruin-wit, en een zwart-groene draad. Weet iemand wat hier bij de corsa wordt mee gedaan,? waarvoor deze draden worden gebruikt, ? of wat ze doorgeven of terug sturen?.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Foppe Talman
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-08-2009 11:59 #92839
door Foppe Talman
Beantwoord door Foppe Talman in topic Elektrische stuurbekrachtiging
hallo,
ik heb een schema voor je, misschien dat het helpt.
te vinden op,
www.problemcar.nl/opeltje/SCHEMA.htm
kiezen voor corsa b, jpeg 09
hoop dat je er wat aan hebt
F.
ik heb een schema voor je, misschien dat het helpt.
te vinden op,
www.problemcar.nl/opeltje/SCHEMA.htm
kiezen voor corsa b, jpeg 09
hoop dat je er wat aan hebt
F.
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-01-2010 08:29 #92838
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Elektrische stuurbekrachtiging
<p>Hoi allen,</p><p> </p><p>Kijk ook even bij het topic "stuurbekrachtiging" in het deel "voorwielophanging" van dit forum. (of zoek even op stuurbekrachtiging).</p><p> </p><p>Voor het monteren van de EPS (electrical power steering) van de Corsa moet je een stuk uit de bestaande stuurstang zagen. De EPS monteer je met een paar bussen in de stuurstang. Zowel van een B als C-type Corsa schijnt de EPS bruikbaar te zijn, waarbij die van het B-type iets makkerlijker zelf pas te maken schijnt te zijn. Joost Buiting (zie de topics over stuurbekrachtiging) biedt zelfs sets en hulp aan.</p><p>Zelf ben ik bezig met een EPS van het B-type Corsa (nog niet met inbouwen, maar met het bijeen verzamelen van de onderdelen). Voor 100 Euro (incl. verzending) een EPS inclusief regeleenheid (dat is wel belangrijk dat je die erbij hebt) gevonden op eBay-Duitsland (zoekterm: servolenkung Corsa B (of corsa C natuurlijk)). Op de Engelse eBay zijn ze ook plenty te vinden (zoekterm: EPS Corsa B òf power steering corsa
. Prijzen variëren sterk van rond de 300 Euro bij professionals tot 70 Euro particulier, waar ik 'em vandaan heb.</p><p>Op de Duitse eBay is ook een reparatieset te krijgen à 25 Euro, aangezien deze EPS-en na verloop van tijd de ene kant op zwaarder gaan sturen dan de andere kant op (schijnt een mogelijk standaard probleem te kunnen zijn).</p><p>Op de Engelse eBay is vervolgens een "signaaldoos" te krijgen voor rond 30 Euro. Deze simuleert het snelheidssignaal en door de draaiknop kan je de kracht van de besturing instellen.</p><p>Mij lijkt het mooi om op termijn deze draaiknop te vervangen door een snelheidsafhankelijk systeem. Moet kunnen op hetgeen voor de elektrisch aangedreven snelheidsmeter is ontwikkeld.</p><p> </p><p>Maar voor de rest wil ik alleen maar terugkomen op het begin van mijn bericht: zoek even op dit forum wat over de EPS is geschreven (en dat is allemaal aardig actueel).</p><p> </p><p>groeten en suc6,</p><p>Robert</p>