Spuitwerk tips of ervaringen met rollen & polijsten

• D.B. Platvoet
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-03-2025 13:26 #1048334 door D.B. Platvoet
Goedemiddag allen,

Na een paar jaar allerlei kleine dingetjes te hebben gerepareerd blijft er nog een grote klus over voor mijn 142; de lak geheel bijwerken / spuiten. Ongeveer 1,5 jaar geleden hebben we geprobeerd de lak te polijsten, alleen hebben we daar helaas meer kwaad aan gedaan.... Hier in de buurt heb ik wel eens een offerte opgevraagd maar daar schrok ik toch wel van, en ook al is het een natuurlijk een hobby / liefhebberij die wat mag kosten, dit wordt misschien iets te gortig voor mij momenteel.

Daarom de vraag, heeft iemand tips voor het zelf rollen en polijsten? Er is al eerder wel eens topic geweest op het forum maar daar stonden de resultaten nog niet echt in. Zie ook de andere links waarin naar gerefereerd wordt met goede resultaten in de US.

Schilder je auto - Volvo Klassieker Forum - Volvo Klassieker Vereniging
Rickwrench, Alfa GTV, Falcon Squire, Corvair
paint job on a budget!? - Moparts Forums

Mocht iemand trouwens tips hebben voor betaalbaar spuiten rondom Twente, dan houdt ik me graag aanbevolen.

Gr,
Daniël

Daniël Platvoet
Huidig: 142 1968 B20A Pacific Blue & V40 2012 T3 Biaritz Blue
Eerdere wagens; C30 2007, & V70 classic 1998

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2025 01:13 #1048341 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Spuitwerk tips of ervaringen met rollen & polijsten
Hier wat tips van youtube hoe een auto te verven met een roller en hoe de lak te polijsten.

succes

Johan Geers

• D.B. Platvoet
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-03-2025 11:59 #1048344 door D.B. Platvoet
Beantwoord door D.B. Platvoet in topic Spuitwerk tips of ervaringen met rollen & polijsten
Bedankt Johan! Behoorlijke sinasappel huidjes nog op de filmpjes zo te zien.... Nog maar even goed over nadenken...

Daniël Platvoet
Huidig: 142 1968 B20A Pacific Blue & V40 2012 T3 Biaritz Blue
Eerdere wagens; C30 2007, & V70 classic 1998

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2025 23:48 #1048351 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Spuitwerk tips of ervaringen met rollen & polijsten
Als je met een rolller werkt zul je moeten polijsten ik denk dat je op deze pagina  www.google.com/search?q=polijsten+lak+au...ceid=chrome&ie=UTF-8 eens moet zoeken wat voor jou de beste manier is.
Ik woon op de Filippijnen en daar is het standaart, ik moet je zeggen dat blinkt meer dan ongepolijste gespoten lak.

succes

Johan Geers

• M. te Dorsthorst
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-03-2025 20:20 #1048357 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Spuitwerk tips of ervaringen met rollen & polijsten
Ooit in het verleden heb ik een Opel Kadett City gerold. Gewoon met alkyd buitenlak van de Praxis. Het was een prima resultaat, niet super strak maar de auto knapte er goed van op. 
Na 2 jaar gebruik en gewoon buiten staan was het niet meer om aan te zien. door vogelpoep weggevreten plekken. doffe lak en plekken waar de lak simpelweg afbladderde. 
De voorbereiding was goed, met schuren plamuren, ontvetten etc. maar het mocht niet baten. 
Ik zou dit zelf nooit meer doen. 

Op het forum is er iemand geweest die een Amazon Combi in creme wit gerold heeft. (naam is me ontschoten) misschien kan hij je wat tips geven. 

• P. Hanot
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-03-2025 21:53 - 08-03-2025 22:09 #1048365 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Spuitwerk tips of ervaringen met rollen & polijsten
3 jaar geleden heb ik een ' gerolde'  Peugeot gekocht. Ik heb het gevoel dat het plaatwerk gewoon roest onder de gerolde lak.
Alle gerolde lak heb ik met spatel en verfbrander eraf gehaald, was zeker geen prettig werk 
Een goed voorbereide auto professioneel laten lakken is minder duur dan je denkt (indien goed voorbereid)
Van rollen en polijsten krijg je achteraf spijt, dan kost het tweemaal geld en moeite om de wagen terug goed te krijgen, dan moet die gerolde lak er ook weer helemaal terug af met heel veel moeite.
Er zijn in NL ook doe-het-zelf garages waar je eventueel zelf kan spuiten in een spuitcabine als je dat zou willen, dan heb je meteen kwalitatief goede drooggebakken lak met een mooi blijvend resultaat. Kost dan alleen de lak en een uurtje de huur van de spuit-en-bakoven-cabine.

Laatst bewerkt 08-03-2025 22:09 door P. Hanot.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD