Raam los uit klem

• Malou ter Horst
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Bouwt uit de hand gelopen project om tot camper.
Meer
18-01-2025 14:49 #1047854 door Malou ter Horst
Raam los uit klem is gemaakt door Malou ter Horst
Hoi :) Het raam van mijn voorportier is losgeraakt uit het rubber waarmee het aan de arm zit en valt naar beneden. Gelukkig is het glas nog heel.
Kent iemand een trucje om het raam terug te krijgen in het rubber? Ik kan me voorstellen met een lubricant. Maar dan kan het er ook weer uit glijden als de arm omlaag beweegt. Of moet ik een heel nieuw raam bestellen? Tips zijn welkom!

Het deurpaneel is ook nat en beschimmeld, maar ik kan niet zien waar het vocht naar binnen kruipt...
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
18-01-2025 18:14 #1047855 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Raam los uit klem
Hallo Manou,

Als de ruit helemaal los is van de geleider, kan de ruit gekanteld rechtstandig uit het portier worden gehaald.

De geleider zit met 2 pinnen waarop een klem aan de achterzijde, vast op het draaimechanisme en kan dan ook worden verwijderd. 

Als alles nog in goede staat is, kan de ruit weer op dezelfde plaats worden gemonteerd op de geleider, eventueel aangevuld met een geschikte lijmkit of een nieuw rubber. Monteren in omgekeerde volgorde.

origineel is een portier aan de binnenzijde beplakt met watervast papier of plastic om te zorgen dat regenwater niet op het board van de portierbekeleding komt. kennelijk zit dat er bij jouw auto niet meer op, waardoor regenwater langs de ruit op het board komt.

gr. Cor.

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
18-01-2025 21:44 #1047862 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Raam los uit klem
E.e.a. staat ook beschreven bij VCA. Bv hier, rond blz 26 .

De ruit zou, denk ik, vooral in die gleuf moeten zitten, beetje klemmen. De rubbers van deur (schrapers) en geleide rubbers moeten wel soepel lopen. 
Heb je toevallig je ruit open proberen te doen terwijl het nog vroor? Dan kan het ijsvorming zijn geweest die je ruit heeft vast gehouden terwijl het mechansime wel naar beneden ging. Dan kun je dit sort situatie krijgen, weet ik uit ervaring.

Nieuwe ruit is niet nodig, die is nog heel. Rubbers zou misschien kunnen, helpt ook tegen vocht (staat ook nog op mijn wiensenlijstje).

• Emo van Halsema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-01-2025 11:15 #1047865 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic Raam los uit klem
Waarschijnlijk is de raamhouder doorgeroest, dan kun je het beste een nieuwe kopen. Belangrijk is, dat de houder op de goede plek wordt gemonteerd, misschien zie je de afdruk nog aan de onderzijde van de ruit. 
ik heb dit klusje al meerdere keren uitgevoerd. als rubber gebruik ik binnenband van een fiets of auto. Om goed te klemmen heb je meerdere lagen nodig. Zet de ruit ondersteboven rechtop, leg het rubber aan de bovenzijde op de ruit en klop de houder met een houten of kunststof hamer over de ruit. Niet te bang, bij mij is nog nooit een ruit gebroken. 

• Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2025 23:35 #1047873 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Raam los uit klem
Het rubber van de klem waar het raam mee vast zit vervangen met binnenband van een brommer of zo werkt goed.

succes

Johan Geers

• Malou ter Horst
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Bouwt uit de hand gelopen project om tot camper.
Meer
20-01-2025 12:37 #1047879 door Malou ter Horst
Beantwoord door Malou ter Horst in topic Raam los uit klem
Ha Cor, Dank voor je antwoord. Als de klem weer op het raam gemonteerd is, hoe krijgen we die twee samen dan weer in de deur?

• Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
20-01-2025 14:46 #1047880 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Raam los uit klem
Hoi Manou,

volgens mij had ik dat al geschreven: Monteren in omgekeerde volgorde.
Het is een beetje lastig langs de opening, maar zo moet het toch echt.

Aan 1 kant aan de onderzijde zit een schuine hoek, aan die kant de ruit in de geleiding draaien, 2 pinnen door het mechanisme, klemmetjes monteren en klaar.

Als het niet lukt kom je maar langs.

gr. Cor.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD