- Berichten: 14
gezocht verchroombedrijf
- Frank Broeders
- Nieuw lid
Minder
Meer
08-01-2023 19:15 #201633
door Frank Broeders
gezocht verchroombedrijf is gemaakt door Frank Broeders
Beste Volvo liefhebbers,
Ben bezig met het opknappen van een 1800S en zoek een liefst ergens in het Noorden een kwalitatief goed verchroombedrijf.
Wie weet zo'n bedrijf of heeft ervaring met een goed en betrouwbaar bedrijf.
mvg
Frank Broeders
lid 2004
Ben bezig met het opknappen van een 1800S en zoek een liefst ergens in het Noorden een kwalitatief goed verchroombedrijf.
Wie weet zo'n bedrijf of heeft ervaring met een goed en betrouwbaar bedrijf.
mvg
Frank Broeders
lid 2004
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 285
08-01-2023 20:39 - 08-01-2023 20:44 #201635
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic gezocht verchroombedrijf
Dag Frank,
Let op dat je geen verchroombedrijf kiest die de koperlaag weglaten, die zijn er steeds meer en meer en dat is achteraf niet meer te controleren. Steeds moeilijker te vinden wegens de vele milieuregeltjes.
Ca 8 jaar geleden heb ik Amazon bumpers laten verchromen bij chroomtechnologie.
Momenteel ben ik op chroomwerk aan het wachten uit Hongarije.
Hoe beter de bumpers aangeleverd worden, hoe goedkoper. De prijs zit hem in het eindeloze polijsten.
Daarna heb ik voor een PV544 RVS bumpers aangeschaft. Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar echt verchroomd staal om diverse redenen.
Hou rekening met lange tot zeer lange wachttijden, maar het resultaat maakt wel blij. Mooi chroom is de spreekwoordelijke kers op de taart van een mooie klassieker.
met vriendelijke groet,
Peter Hanot
Let op dat je geen verchroombedrijf kiest die de koperlaag weglaten, die zijn er steeds meer en meer en dat is achteraf niet meer te controleren. Steeds moeilijker te vinden wegens de vele milieuregeltjes.
Ca 8 jaar geleden heb ik Amazon bumpers laten verchromen bij chroomtechnologie.
Momenteel ben ik op chroomwerk aan het wachten uit Hongarije.
Hoe beter de bumpers aangeleverd worden, hoe goedkoper. De prijs zit hem in het eindeloze polijsten.
Daarna heb ik voor een PV544 RVS bumpers aangeschaft. Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar echt verchroomd staal om diverse redenen.
Hou rekening met lange tot zeer lange wachttijden, maar het resultaat maakt wel blij. Mooi chroom is de spreekwoordelijke kers op de taart van een mooie klassieker.
met vriendelijke groet,
Peter Hanot
Laatst bewerkt 08-01-2023 20:44 door P. Hanot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arjan Vijge
- Senior lid
- De Reis is de Bestemming
Minder
Meer
- Berichten: 53
08-01-2023 21:26 #201638
door Arjan Vijge
voormalig lid V44 vereniging nr.G-2827
nu lid nr 16738
17-38-AV P122S verkocht
P131 1967 dagelijks gebruik B20 LPG
145 verkocht
240 D verkocht
440 verkocht
1800 S 1965 rijdend
1800 S 1967 volledige restauratie VOLVOtooid
262C 1980 rijdend
Beantwoord door Arjan Vijge in topic gezocht verchroombedrijf
Lemon Pepper Chrome uit Letland heeft de beste reputatie alhier voor kwaliteit, veel beter dan iets uit Polen. Niet goedkoop en zoals Peter al schreef: lange wachttijden >> 6 maanden.
Mvrgr.,
Mvrgr.,
voormalig lid V44 vereniging nr.G-2827
nu lid nr 16738
17-38-AV P122S verkocht
P131 1967 dagelijks gebruik B20 LPG
145 verkocht
240 D verkocht
440 verkocht
1800 S 1965 rijdend
1800 S 1967 volledige restauratie VOLVOtooid
262C 1980 rijdend
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-01-2023 22:07 #201640
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic gezocht verchroombedrijf
In het noorden niet te vinden. Goede ervaringen heb ik meerdere malen opgedaan bij Galvamé in Rotterdam, maar de laatste keer is wel bijna 9 jaar geleden…
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Broeders
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 14
12-01-2023 19:13 #201686
door Frank Broeders
Beantwoord door Frank Broeders in topic gezocht verchroombedrijf
Beste Peter,
Dank voor je informatie.
Het is inderdaad wel een zoektocht om iets te vinden.
mvg
Frank
Dank voor je informatie.
Het is inderdaad wel een zoektocht om iets te vinden.
mvg
Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Broeders
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 14
12-01-2023 19:14 #201687
door Frank Broeders
Beantwoord door Frank Broeders in topic gezocht verchroombedrijf
Beste Gert,
Dank je wel voor de informatie
mvg
Frank
Dank je wel voor de informatie
mvg
Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Broeders
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 14
12-01-2023 19:16 #201688
door Frank Broeders
Beantwoord door Frank Broeders in topic gezocht verchroombedrijf
Beste Arjen,
Dank voor de tip!
mvg
Frank
Dank voor de tip!
mvg
Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 285
12-01-2023 20:35 - 12-01-2023 20:50 #201689
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic gezocht verchroombedrijf
De Amazon bumpers naar chroomtechnologie in Reuvel (Zuid Limburg) brengen was voor mij 200 km heen en 4 maanden later 200 km terug.
Natuurlijk is het gemakkelijk als je een goed chroombedrijf in je straat hebt, maar uiteindelijk zijn die kilometers helemaal niet zo interessant, belangrijker is dat het goed gedaan is.
Het resultaat was prima. Goede chroom moet nog blinken na 30 jaar geparkeerd tussen de appelbomen. Chroom zonder koperlaag bladert af na een aantal jaren. Koper zorgt voor de hechting aan het staal, nikkel voor complete afsluiting en chroom voor de glans.
Het alu sierlijstje op de tip van de Amazon motorkap had ik mee laten verchromen. De schroefdraad had ik niet zelf verzegeld en was dus ook voorzien van een dikke laag chroom. Was achteraf met geen geweld meer te verwijderen van de schroefdraad.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Onderwerp: RE: verchromen volvo amazon onderdelen
Datum: 2014-06-30 11:45
Afzender: "Metamorfose" <info@chroomtechnologie.nl>
Beste,
Voor het verkoperen en verchromen van deze kofferdekgreep en de voor en
achterbumpers inclusief de rosetten vragen wij als richtprijs 950 euro ex
btw als totaalprijs. De levertijden zijn momenteel 4 weken. Uiteraard wordt
alles verkoperd dus kwaliteit.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Met 4 weken werd eigenlijk 4 maanden bedoeld Maar het resultaat was wel oogverblindend mooi
Nu wacht ik op een Hongaars verchroombedrijf. De prijs zou behoorlijk lager liggen voor dezelfde kwaliteit (laten we hopen)
Natuurlijk is het gemakkelijk als je een goed chroombedrijf in je straat hebt, maar uiteindelijk zijn die kilometers helemaal niet zo interessant, belangrijker is dat het goed gedaan is.
Het resultaat was prima. Goede chroom moet nog blinken na 30 jaar geparkeerd tussen de appelbomen. Chroom zonder koperlaag bladert af na een aantal jaren. Koper zorgt voor de hechting aan het staal, nikkel voor complete afsluiting en chroom voor de glans.
Het alu sierlijstje op de tip van de Amazon motorkap had ik mee laten verchromen. De schroefdraad had ik niet zelf verzegeld en was dus ook voorzien van een dikke laag chroom. Was achteraf met geen geweld meer te verwijderen van de schroefdraad.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Onderwerp: RE: verchromen volvo amazon onderdelen
Datum: 2014-06-30 11:45
Afzender: "Metamorfose" <info@chroomtechnologie.nl>
Beste,
Voor het verkoperen en verchromen van deze kofferdekgreep en de voor en
achterbumpers inclusief de rosetten vragen wij als richtprijs 950 euro ex
btw als totaalprijs. De levertijden zijn momenteel 4 weken. Uiteraard wordt
alles verkoperd dus kwaliteit.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Met 4 weken werd eigenlijk 4 maanden bedoeld Maar het resultaat was wel oogverblindend mooi
Nu wacht ik op een Hongaars verchroombedrijf. De prijs zou behoorlijk lager liggen voor dezelfde kwaliteit (laten we hopen)
Laatst bewerkt 12-01-2023 20:50 door P. Hanot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Broeders
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 14
12-01-2023 22:05 #201690
door Frank Broeders
Beantwoord door Frank Broeders in topic gezocht verchroombedrijf
Beste Peter,
Dank je wel.
ik heb ook aanvragen lopen bij 2 andere bedrijven. Mocht dit interessant zijn dan laat ik het je weten.
mvg
Frank
Dank je wel.
ik heb ook aanvragen lopen bij 2 andere bedrijven. Mocht dit interessant zijn dan laat ik het je weten.
mvg
Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 285
30-04-2023 14:50 - 30-04-2023 14:57 #202986
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic gezocht verchroombedrijf
Chroom!
In 2014 heb ik bij Chroomtechnologie in Reuver (Zuid Limburg) bumpers laten verchromen van mijn toenmalige volvo Amazon. Wegens de lange wachttijden toen(+4 maand) en mijn slinkende vertrouwen (na wat inlezen) in de (momenteel in de EU) vervangende technieken van de chroombedrijven om nu aan de soms absurde milieueisen en vergunningsplicht te voldoen in NL, zocht ik naar een alternatief om echt ouderwets kwaliteitschroomwerk tegen een aanvaardbaar tarief te leveren. Zo gezegd, zo gedaan, de voor_ en achterbumper + kapje nummerplaatverlichting van mijn te restaureren 203 Peugeot binnengeleverd om te laten verchromen in Hongarije, vooral ook omdat ik verwacht dat lang houdbare kwaliteit steeds moeilijker (of zelfs onmogelijk) zal worden in de toekomst wegens absurde EU regeltjes. Na lang wachten (sinds kort zou het transport van- en naar Hongarije beter geregeld zijn, dus sneller) werd al het chroomwerk correct afgeleverd.
Ik moet zeggen, het resultaat is oogverblindend mooi, letterlijk de kers op de (auto)taart, zeker geen spijt van de prijs/kwaliteitverhouding.
Wat zou het kosten in NL (volgens offerte)?
-eenvoudige bumper vanaf ca 1000 euro+ per bumper.
Wat heeft het gekost in Hongarije?
Peugeot 203 voorbumper + achterbumper + alu nummerbordverlichting = 550,- euro (zie foto voor en na) (+ 150 transport)
Historie:
In de auto industrie werd galvanisch verchromen gangbaar vanaf ca 1924 als dé oplossing voor de snel dof wordende messing/koperen karosserieonderdelen. Na de tweede wereldoorlog bereikt de hoeveelheid chroom op de auto’s een hoogtepunt. Hoe meer chroom, hoe luxer en duurder de (vooral Amerikaanse) auto’s voor de dag kwamen.
Wat is verchromen?
Verchromen is een methode die gebruikmaakt van een elektrolyt en elektriciteit om een voorwerp te bedekken met een laagje chroom. Door middel van galvaniseren kan bijvoorbeeld een ijzeren plaat worden voorzien van nikkel (vernikkelen) of chroom (verchromen) om het meer corrosiebestendig te maken of mooier te laten glanzen.
Decoratief verchromen
Bij het decoratief verchromen wordt een dunne chroomlaag van 0,2 tot 0,5 µm neergeslagen. Wegens de geringe dikte van zulke chroomlagen worden de eigenschappen, zoals de hardheid en de glans, niet alleen door de chroomlaag bepaald maar ook door de onderliggende (nikkel)laag, m.a.w. de kleur van het chroom komt eigenlijk door de onderliggende nikkellaag. Bij verchromen van auto-onderdelen hebben we het dus alleen over decoratief verchromen.
Verchromen van onderdelen (niet decoratief):
Chroom heeft een hogere hardheid dan staal, een dikke chroomlaag is donker en niet meer decoratief.
Soms worden bv zuigers verchroomd bij gebrek aan overmaatjes na het uitboren van cilinders bij een motorrevisie, zodat deze zuigers na het verchromen een grotere maat krijgen.
HET VERCHROOM PROCES: verkoperen- vernikkelen - verchromen
KOPER
Verkoperen van staal werd historisch als eerste methode toegepast. Koperbaden worden zowel zuur (zwavelzuur) als cyanidisch gebruikt. De zure baden hebben door organische toevoegingen van uiteenlopende aard uitstekende opvullende eigenschappen (het vermogen krassen uit te vullen).
Het zuur koper bad gebruikt wordt gebruikt voor al de stalen onderdelen.
Het cyanidisch koperbad wordt toegepast bij Aluminium en Zamak.
NIKKEL
Nikkel wordt als onderlaag voor chroom gebruikt wegens de zeer goede afsluitende eigenschap en is bijgevolg corrosiewerend.
De hoofdbestanddelen van het elektrolytische nikkelproces zijn hier nikkelsulfaat, nikkelchloride en boorzuur. Om glans te verkrijgen voegt men hier organische toevoegingen aan toe.
CHROOM
Chroom wordt veel gebruikt om metaal of kunststof een mooier uiterlijk te geven. Chroom heeft van zichzelf geen hoogglans eigenschappen, de glans is afkomstig van het onderliggende nikkel. Chroom kan wel gepolijst worden. Indien de chroomlaag te dik wordt aangebracht op het glanzende nikkel ontstaat een muisgrijze laag. Om een mooi uiterlijk te krijgen is een chroomlaag van ca. 3-5 µm voldoende. Chroombaden behoren tot de eenvoudigste baden qua samenstelling, ze bestaan grotendeels uit chroomzuur, daarnaast worden toevoegingen van zwavelzuur (katalysator in het proces) toegevoegd. Het chroombad haalt het chroom uit het aanwezige chroomzuur, de anodes zijn van lood, deze leveren alleen de benodigde elektronen.
Milieu:
Tegenwoordig zijn er strenge milieu/vergunnings beperkingen verbonden aan het galvaniseerproces,
De steeds minder wordende chroombedrijven in NL werken, wegens strenge Europese milieuregels en moeilijk verkrijgbare vergunningen, momenteel met milieuvriendelijke 3-waardig chroombaden. Cyaanhoudende voorverkoperbaden zijn nu ook verleden tijd.
Er worden in de resterende chroombedrijven in NL nu alleen nog maar milieu vriendelijkere grondstoffen gebruikt en schadelijke stoffen zoals cyanide, 6-waardige chroom en hoge concentraties ontvettingsmiddelen zijn verbannen uit het proces.
Van jaar tot jaar wordt het steeds moeilijker om je klassieker nog van goed kwaliteitschroom te voorzien.
Wat al deze milieumaatregelen tot gevolg zullen hebben voor de kwaliteit van het chroomwerk op lange termijn, zal zich nog moeten uitwijzen. Meer Milieu en mindere lange termijnkwaliteit?
ZAMAK verchromen:
Zamak is een legering van ongeveer 90% zink, aluminium, Magnesium en koper.
Vanaf het begin van de 20e eeuw werd het veelvuldig gebruikt voor deurgrepen en motorkap-ornamenten.
Omdat zink een onedel metaal is, is Zamak nogal gevoelig voor spanningscorrosie (de bekende putjes in oude verchroomde onderdelen)
Zamak kan goed worden verchroomd. Zamak heeft een laag smeltpunt(400 gradenC), dit geeft nogal eens vervormingen als een onderdeel te heet wordt tijdens het langdurig polijsten.
Kunstof verchromen:
Sommige verchroombedrijven doet dit door een koperhoudende lak op het plestic aan te brengen, waarna er normaal verchroomd kan worden.
Het polijsten van het koper geeft dan wel problemen wegens hittevorming bij het slijpen.
Chroomverfjes, spuitverchromen en lak in spuitbussen
Dit geeft maar heel kort mooi resultaat en is absoluut niet slijtvast. Het valt mijn inziens dan ook meer onder hetzelfde als roestgaten dichten met polyester en plamuur voor de snelle verkoop.
Onderhoud van Chroom:
Voor goed chroomwerk is een product op basis van Carnaubawas, zonder schuur- of reinigingsmiddelen aan te bevelen.
Chroompolish is sterk af te raden voor mooi chroomwerk omdat deze (wegens de aanwezige schuurmiddelen) de (zeer dunne) chroomlaag alleen maar schade toebrengt.
Polijsten van chroom is enkel zinvol als het chroom reeds overleden is. Vaak wordt polijsten gedaan als er roestpuntjes door de chroom heen komen.
De onderliggende nikkellaag komt na het polijsten meer en meer aan de oppervlakte en wordt zo snel dof. (wederom alleen goed voor de snelle verkoop)
RVS als alternatief voor bumpers
Voor mijn Volvo PV heb ik RVS bumpers aangeschaft omdat de originele stalen bumpers doorgeroest waren.
Nieuw zien ze er bijna hetzelfde uit als verchroomd staal (beetje blauwachtig), maar ondanks het vele poetsen vind ik ze snel dof worden. RVS kan eventueel wel weer op hoogglans gepolijst worden (polijsten is bij echte chroom dan weer sterk af te raden). (RVS is 10 tot 20% chroomhoudend staal) Achteraf gezien ben ik persoonlijk niet zo gecharmeerd van RVS,
Voorkomen is beter dan genezen
Als er op de te verchromen onderdelen schroefdraad aanwezig is, moet deze zeer goed afgedekt worden voordat er verchroomd wordt.
Omdat chroom veel harder is dan staal, is het chroom met geen mechanisch geweld meer van de schroefdraad te krijgen om er een bout op te plaatsen. (eigen ervaring .
Besluit: goede ouderwetse chroom blijft minstens 30tot50 jaar hoogglanzend (tenminste als dit niet gepolijst of met schuurmiddelen behandeld is), ook als het een wrak betreft dat tussen de appelbomen staat.
Verchromen zonder hechtende koperlaag, of minder agressieve milieuvriendelijke zuur- en ontvettinsbaden kan afbladerend chroomwerk tot gevolg hebben, zelfs al na enkele jaren.
Het probleem hierbij is dat er na aflevering niet te controleren valt of je chroomwerk van goed houdbare of meer milieu- en vergunningsgeörienteerd chroomwerk in handen krijgt. Het verschil zal pas na een aantal jaren zichtbaar worden.
Mooi chroomwerk is de uiteindelijke kers op de taart. Zelfs een Lada ziet er dubbel zo waardevol uit met mooi chroom.
Peter Hanot
Ik heb ondertussen een tweede zending laten versturen naar Hongarije om te verchromen (staal, zamak en aluminium). Ook de complexe bumpers van mijn1959 Cadillac zijn ondertussen verchroomd door hetzelfde bedrijf.
Bij interesse: Stone cars in Oud Beijerland, vraag naar Sergio 006 54237969
In 2014 heb ik bij Chroomtechnologie in Reuver (Zuid Limburg) bumpers laten verchromen van mijn toenmalige volvo Amazon. Wegens de lange wachttijden toen(+4 maand) en mijn slinkende vertrouwen (na wat inlezen) in de (momenteel in de EU) vervangende technieken van de chroombedrijven om nu aan de soms absurde milieueisen en vergunningsplicht te voldoen in NL, zocht ik naar een alternatief om echt ouderwets kwaliteitschroomwerk tegen een aanvaardbaar tarief te leveren. Zo gezegd, zo gedaan, de voor_ en achterbumper + kapje nummerplaatverlichting van mijn te restaureren 203 Peugeot binnengeleverd om te laten verchromen in Hongarije, vooral ook omdat ik verwacht dat lang houdbare kwaliteit steeds moeilijker (of zelfs onmogelijk) zal worden in de toekomst wegens absurde EU regeltjes. Na lang wachten (sinds kort zou het transport van- en naar Hongarije beter geregeld zijn, dus sneller) werd al het chroomwerk correct afgeleverd.
Ik moet zeggen, het resultaat is oogverblindend mooi, letterlijk de kers op de (auto)taart, zeker geen spijt van de prijs/kwaliteitverhouding.
Wat zou het kosten in NL (volgens offerte)?
-eenvoudige bumper vanaf ca 1000 euro+ per bumper.
Wat heeft het gekost in Hongarije?
Peugeot 203 voorbumper + achterbumper + alu nummerbordverlichting = 550,- euro (zie foto voor en na) (+ 150 transport)
Historie:
In de auto industrie werd galvanisch verchromen gangbaar vanaf ca 1924 als dé oplossing voor de snel dof wordende messing/koperen karosserieonderdelen. Na de tweede wereldoorlog bereikt de hoeveelheid chroom op de auto’s een hoogtepunt. Hoe meer chroom, hoe luxer en duurder de (vooral Amerikaanse) auto’s voor de dag kwamen.
Wat is verchromen?
Verchromen is een methode die gebruikmaakt van een elektrolyt en elektriciteit om een voorwerp te bedekken met een laagje chroom. Door middel van galvaniseren kan bijvoorbeeld een ijzeren plaat worden voorzien van nikkel (vernikkelen) of chroom (verchromen) om het meer corrosiebestendig te maken of mooier te laten glanzen.
Decoratief verchromen
Bij het decoratief verchromen wordt een dunne chroomlaag van 0,2 tot 0,5 µm neergeslagen. Wegens de geringe dikte van zulke chroomlagen worden de eigenschappen, zoals de hardheid en de glans, niet alleen door de chroomlaag bepaald maar ook door de onderliggende (nikkel)laag, m.a.w. de kleur van het chroom komt eigenlijk door de onderliggende nikkellaag. Bij verchromen van auto-onderdelen hebben we het dus alleen over decoratief verchromen.
Verchromen van onderdelen (niet decoratief):
Chroom heeft een hogere hardheid dan staal, een dikke chroomlaag is donker en niet meer decoratief.
Soms worden bv zuigers verchroomd bij gebrek aan overmaatjes na het uitboren van cilinders bij een motorrevisie, zodat deze zuigers na het verchromen een grotere maat krijgen.
HET VERCHROOM PROCES: verkoperen- vernikkelen - verchromen
KOPER
Verkoperen van staal werd historisch als eerste methode toegepast. Koperbaden worden zowel zuur (zwavelzuur) als cyanidisch gebruikt. De zure baden hebben door organische toevoegingen van uiteenlopende aard uitstekende opvullende eigenschappen (het vermogen krassen uit te vullen).
Het zuur koper bad gebruikt wordt gebruikt voor al de stalen onderdelen.
Het cyanidisch koperbad wordt toegepast bij Aluminium en Zamak.
NIKKEL
Nikkel wordt als onderlaag voor chroom gebruikt wegens de zeer goede afsluitende eigenschap en is bijgevolg corrosiewerend.
De hoofdbestanddelen van het elektrolytische nikkelproces zijn hier nikkelsulfaat, nikkelchloride en boorzuur. Om glans te verkrijgen voegt men hier organische toevoegingen aan toe.
CHROOM
Chroom wordt veel gebruikt om metaal of kunststof een mooier uiterlijk te geven. Chroom heeft van zichzelf geen hoogglans eigenschappen, de glans is afkomstig van het onderliggende nikkel. Chroom kan wel gepolijst worden. Indien de chroomlaag te dik wordt aangebracht op het glanzende nikkel ontstaat een muisgrijze laag. Om een mooi uiterlijk te krijgen is een chroomlaag van ca. 3-5 µm voldoende. Chroombaden behoren tot de eenvoudigste baden qua samenstelling, ze bestaan grotendeels uit chroomzuur, daarnaast worden toevoegingen van zwavelzuur (katalysator in het proces) toegevoegd. Het chroombad haalt het chroom uit het aanwezige chroomzuur, de anodes zijn van lood, deze leveren alleen de benodigde elektronen.
Milieu:
Tegenwoordig zijn er strenge milieu/vergunnings beperkingen verbonden aan het galvaniseerproces,
De steeds minder wordende chroombedrijven in NL werken, wegens strenge Europese milieuregels en moeilijk verkrijgbare vergunningen, momenteel met milieuvriendelijke 3-waardig chroombaden. Cyaanhoudende voorverkoperbaden zijn nu ook verleden tijd.
Er worden in de resterende chroombedrijven in NL nu alleen nog maar milieu vriendelijkere grondstoffen gebruikt en schadelijke stoffen zoals cyanide, 6-waardige chroom en hoge concentraties ontvettingsmiddelen zijn verbannen uit het proces.
Van jaar tot jaar wordt het steeds moeilijker om je klassieker nog van goed kwaliteitschroom te voorzien.
Wat al deze milieumaatregelen tot gevolg zullen hebben voor de kwaliteit van het chroomwerk op lange termijn, zal zich nog moeten uitwijzen. Meer Milieu en mindere lange termijnkwaliteit?
ZAMAK verchromen:
Zamak is een legering van ongeveer 90% zink, aluminium, Magnesium en koper.
Vanaf het begin van de 20e eeuw werd het veelvuldig gebruikt voor deurgrepen en motorkap-ornamenten.
Omdat zink een onedel metaal is, is Zamak nogal gevoelig voor spanningscorrosie (de bekende putjes in oude verchroomde onderdelen)
Zamak kan goed worden verchroomd. Zamak heeft een laag smeltpunt(400 gradenC), dit geeft nogal eens vervormingen als een onderdeel te heet wordt tijdens het langdurig polijsten.
Kunstof verchromen:
Sommige verchroombedrijven doet dit door een koperhoudende lak op het plestic aan te brengen, waarna er normaal verchroomd kan worden.
Het polijsten van het koper geeft dan wel problemen wegens hittevorming bij het slijpen.
Chroomverfjes, spuitverchromen en lak in spuitbussen
Dit geeft maar heel kort mooi resultaat en is absoluut niet slijtvast. Het valt mijn inziens dan ook meer onder hetzelfde als roestgaten dichten met polyester en plamuur voor de snelle verkoop.
Onderhoud van Chroom:
Voor goed chroomwerk is een product op basis van Carnaubawas, zonder schuur- of reinigingsmiddelen aan te bevelen.
Chroompolish is sterk af te raden voor mooi chroomwerk omdat deze (wegens de aanwezige schuurmiddelen) de (zeer dunne) chroomlaag alleen maar schade toebrengt.
Polijsten van chroom is enkel zinvol als het chroom reeds overleden is. Vaak wordt polijsten gedaan als er roestpuntjes door de chroom heen komen.
De onderliggende nikkellaag komt na het polijsten meer en meer aan de oppervlakte en wordt zo snel dof. (wederom alleen goed voor de snelle verkoop)
RVS als alternatief voor bumpers
Voor mijn Volvo PV heb ik RVS bumpers aangeschaft omdat de originele stalen bumpers doorgeroest waren.
Nieuw zien ze er bijna hetzelfde uit als verchroomd staal (beetje blauwachtig), maar ondanks het vele poetsen vind ik ze snel dof worden. RVS kan eventueel wel weer op hoogglans gepolijst worden (polijsten is bij echte chroom dan weer sterk af te raden). (RVS is 10 tot 20% chroomhoudend staal) Achteraf gezien ben ik persoonlijk niet zo gecharmeerd van RVS,
Voorkomen is beter dan genezen
Als er op de te verchromen onderdelen schroefdraad aanwezig is, moet deze zeer goed afgedekt worden voordat er verchroomd wordt.
Omdat chroom veel harder is dan staal, is het chroom met geen mechanisch geweld meer van de schroefdraad te krijgen om er een bout op te plaatsen. (eigen ervaring .
Besluit: goede ouderwetse chroom blijft minstens 30tot50 jaar hoogglanzend (tenminste als dit niet gepolijst of met schuurmiddelen behandeld is), ook als het een wrak betreft dat tussen de appelbomen staat.
Verchromen zonder hechtende koperlaag, of minder agressieve milieuvriendelijke zuur- en ontvettinsbaden kan afbladerend chroomwerk tot gevolg hebben, zelfs al na enkele jaren.
Het probleem hierbij is dat er na aflevering niet te controleren valt of je chroomwerk van goed houdbare of meer milieu- en vergunningsgeörienteerd chroomwerk in handen krijgt. Het verschil zal pas na een aantal jaren zichtbaar worden.
Mooi chroomwerk is de uiteindelijke kers op de taart. Zelfs een Lada ziet er dubbel zo waardevol uit met mooi chroom.
Peter Hanot
Ik heb ondertussen een tweede zending laten versturen naar Hongarije om te verchromen (staal, zamak en aluminium). Ook de complexe bumpers van mijn1959 Cadillac zijn ondertussen verchroomd door hetzelfde bedrijf.
Bij interesse: Stone cars in Oud Beijerland, vraag naar Sergio 006 54237969
Laatst bewerkt 30-04-2023 14:57 door P. Hanot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.