Kruiskopbouten portier Amazon muurvast

• Koen Sollie
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-12-2020 17:01 #191479 door Koen Sollie
Kruiskopbouten portier Amazon muurvast is gemaakt door Koen Sollie
Beste Volvo collega's,

Heeft iemand nog een suggestie? Ongeveer de helft van de kruiskopboutjes van de deurscharnieren van mijn Amazon zitten muurvast. Kloppen, 2 weken elke dag WD40 rijkelijk spuiten helpt tot op heden niet. Het vreemde is dat de boutjes die ik wel los krijg geen enkel spoor van roest laten zien.
Uitboren is een optie maar ben dan bang de schroefdraad te beschadigen. Ook weet ik niet of ik nog aan nieuwe boutjes kan komen. Bij het VKO kan ik ze niet vinden
Iemand nog een suggestie waarbij uitboren niet nodig is?

Hartelijke groet,
Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-12-2020 17:20 - 14-12-2020 17:21 #191480 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Kruiskopbouten portier Amazon muurvast
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Oplossing was warm stoken en met een slagschroevendraaier los maken. Het mooiste is dat je een kruiskop PH4 hebt welke het beste past.
Onderdeelnummers : schroef 950158, bijbehorende borgring 18895 , beide verkrijgbaar in de shop.
Laatst bewerkt 14-12-2020 17:21 door Renny Verwer.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-12-2020 22:19 #191486 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Kruiskopbouten portier Amazon muurvast
ik bedacht volgend alternatief voor gebruik van "heet stoken + hamer + slagschroevendraaier + PH4 kruiskop", om de
"kruiskopbouten portier Amazon", zonder eventuele schade aan de bouten, los te maken:

maak de kop van de "slagschroevendraaier + PH4 kruiskop" los, en plaats de ratel uit een 1/2" doppendoos op het uiteinde
waar een 4kant 1/2" gat in zit. Maak dan hulpstuk om "kop + PH4 kruiskop + ratel" zeer vast te zetten op een kruiskopbout.
Zo is het mogelijk om, zonder dat de PH4 kruiskop uit de bout glijdt, voldoende koppel op de kruiskopbout te zetten,
om die probleemloos los te maken. Is de lengte van de ratel-uit-doos niet voldoende, dan kan een gepaste buis op ratel
zorgen voor verlenging. Facom ratel met +-40cm hendel, of Hazet ratel verlengbaar tot +-60cm, zijn ook mogelijk.

Op die wijze verwijder ik elke kruiskopbout van een portier. Verwarmen van bout helpt uiteraard. Geweld met hamer is niet nodig.

Succes met verwijderen van je kruiskopbouten!

ps. hulpstuk kan gebruik maken van 4 gaten in scharnier, waar 5/16" bouten de scharnier aan body van auto vast maken.

• Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-12-2020 22:58 #191487 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Kruiskopbouten portier Amazon muurvast
Heb je de WD40 er langs de binnenzijde op gedaan? Langs de kruiskop kant help niet veel.

Succes

Johan Geers

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-12-2020 09:47 #191488 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Kruiskopbouten portier Amazon muurvast
Vuur en kracht!
Eerst een minuutje stoken met een goede brander. Ik gebruik MAPP van Rothenberger. Daarna de slagschroevedraaier met een goed passende bit.
Een slagschroevedraaier gebruiken is geen geweld.
Pas op voor beschadiging van de lak (als dat überhaupt nog een thema is)
Ik gebruik graag een terugslag rije hamer. Meer impact en spaart gereedschap.
Soms helpt het ook om een maatje te vragen de deur goed open te houden. Dan kom je er net wat beter bij.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-12-2020 12:16 - 15-12-2020 12:55 #191491 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Kruiskopbouten portier Amazon muurvast
Als je dan eindelijk die verrekte kruiskopbouten los hebt, ga je natuurlijk over nieuwe bouten denken.
Ik heb de oude bout meegenomen naar een goede bouten boer, geen bouwmarkten, deze kan de zelfde bout leveren, draad, lengte en kop, maar wel als inbusbout en dat is een stuk makkelijker dan een kruiskop.
Laatst bewerkt 15-12-2020 12:55 door Kees Vos.

• Koen Sollie
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-12-2020 20:32 #191630 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Kruiskopbouten portier Amazon muurvast
Beste Allen, dank voor jullie reacties en support!

Ik heb ze los gekregen! Ik was ook altijd wel huiverig voor het geweld van de slagschroevendraaier. Maar na er eentje aangeschaft te hebben ben ik er, na eerst warm stoken, mee 'aan de slag gegaan'. De mate van geweld viel mij erg mee en zonder een spoortje schade zijn ze allemaal los gekomen. Ik zou zelfs de boutjes zo weer kunnen gebruiken. Echter de suggestie om de montage met inbusbouten te doen spreekt me wel aan, ik ga er dan wel van uit dat ik dat dan voor het nageslacht doe :lol:

Nogmaals hartelijk dank en groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD