- Berichten: 4
Open dak P1800S
- P.C.J.M van Niekerk
- Nieuw lid
Minder
Meer
04-10-2019 14:20 - 04-10-2019 14:21 #185460
door P.C.J.M van Niekerk
Open dak P1800S is gemaakt door P.C.J.M van Niekerk
De vorige eigenaar heeft een open dak in mijn P1800S ingebouwd.
Het lukt mij niet om dit dak waterdicht te krijgen.
De lekkage wordt mede veroorzaakt door een kapotte klem.
Een van de twee klemmen (zie foto) werkt niet meer (is afgebroken).
Ik heb twee vragen:
=wie herkent dit dak en weet je waar deze klemmen (nieuw of tweede hands) te koop zijn?
en als herstel niet mogelijk is
=wie weet een betrouwbaar adres om een nieuw (en bij de Volvo P1800 passend) dak te laten inzetten?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Peter van Niekerk
0650695254
petervanniekerk@aim88.nl
Het lukt mij niet om dit dak waterdicht te krijgen.
De lekkage wordt mede veroorzaakt door een kapotte klem.
Een van de twee klemmen (zie foto) werkt niet meer (is afgebroken).
Ik heb twee vragen:
=wie herkent dit dak en weet je waar deze klemmen (nieuw of tweede hands) te koop zijn?
en als herstel niet mogelijk is
=wie weet een betrouwbaar adres om een nieuw (en bij de Volvo P1800 passend) dak te laten inzetten?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Peter van Niekerk
0650695254
petervanniekerk@aim88.nl
Laatst bewerkt 04-10-2019 14:21 door P.C.J.M van Niekerk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-10-2019 11:56 - 06-10-2019 11:57 #185479
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Open dak P1800S
O jee, die glazen daken (fabrikaat Finlandia) zijn inderdaad berucht. Ik heb er eentje in mijn 145 gemonteerd, wetend dat het een lekkend ontwerp is. Het bestaat uit een aluminium kader, dat origineel met zelfklevend schuimband en veel geloof in waterdichtheid gemonteerd werd.
Dat gaat dus op een paar manieren fout: het schuimband veroudert, zelfklevend is erg betrekkelijk. Het aluminium heeft een productienaad en ook het rubber dat daarin zit, heeft een productienaad. Die naden kunnen en zullen dus lekken.
De scharnieren zitten in het aluminium gemonteerd en vormen dus gaten in de waterdichting. Het rubber bestaat uit twee kamers, de ene moet de aansluiting in het aluminium profiel (van boven) verzorgen, het andere bevindt zich onder de ruit en moet de waterdichting op de ruit verzorgen. Het rubber in het aluminium vormt echter een capillair, waardoor water in het profiel komt te staan en door de scharnieren naar binnen lekt.
Ik heb het als volgt aangepakt: Dak en aluminium kader extreem goed schoongemaakt en het kader met carrosserielijm/kit gemonteerd.
Vervolgens het buitenste holle rubber profiel eruit gesneden en gedicht met diezelfde carrosseriekit. Het binnenste deel van het rubber blijft intact.
Bij mij zijn de scharnieren echter niet beschadigd.
Mijn glazen dakje is nu 98% waterdicht, ik ben er erg blij mee. Bij extreme regen kan er een beetje water tussen rubber en glas doorkomen. Ik heb voordat ik het in mijn 145 gemonteerd heb nog heel even met de gedachte gespeeld om het in mijn 1800S te monteren. Heel even maar. De 1800S heeft nu flaporen voor extra ventilatie. Werkt uitstekend.
Dat gaat dus op een paar manieren fout: het schuimband veroudert, zelfklevend is erg betrekkelijk. Het aluminium heeft een productienaad en ook het rubber dat daarin zit, heeft een productienaad. Die naden kunnen en zullen dus lekken.
De scharnieren zitten in het aluminium gemonteerd en vormen dus gaten in de waterdichting. Het rubber bestaat uit twee kamers, de ene moet de aansluiting in het aluminium profiel (van boven) verzorgen, het andere bevindt zich onder de ruit en moet de waterdichting op de ruit verzorgen. Het rubber in het aluminium vormt echter een capillair, waardoor water in het profiel komt te staan en door de scharnieren naar binnen lekt.
Ik heb het als volgt aangepakt: Dak en aluminium kader extreem goed schoongemaakt en het kader met carrosserielijm/kit gemonteerd.
Vervolgens het buitenste holle rubber profiel eruit gesneden en gedicht met diezelfde carrosseriekit. Het binnenste deel van het rubber blijft intact.
Bij mij zijn de scharnieren echter niet beschadigd.
Mijn glazen dakje is nu 98% waterdicht, ik ben er erg blij mee. Bij extreme regen kan er een beetje water tussen rubber en glas doorkomen. Ik heb voordat ik het in mijn 145 gemonteerd heb nog heel even met de gedachte gespeeld om het in mijn 1800S te monteren. Heel even maar. De 1800S heeft nu flaporen voor extra ventilatie. Werkt uitstekend.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Laatst bewerkt 06-10-2019 11:57 door Rob Spoon.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 104
06-10-2019 13:57 #185480
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Open dak P1800S
Dit glazen dak doet mij erg denken aan de Opel Record van mijn ouders in de jaren 70 en 80. Mogelijk kan je de oplossing (ook) in die hoek vinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 339
07-10-2019 19:25 #185499
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Open dak P1800S
Je zou het eens kunnen proberen bij Carroofservice in Oisterwijk. Die bouwen al jaren open daken in auto’s. Zou me niet verbazen als ze nog onderdelen hebben liggen. Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.C.J.M van Niekerk
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-10-2019 22:05 #185506
door P.C.J.M van Niekerk
Beantwoord door P.C.J.M van Niekerk in topic Open dak P1800S
Goedenavond Rob,
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ga jouw adviezen opvolgen zo gauw ik een vervangende klem heb gevonden.
Zonder tweede klem wordt het sowieso niks vrees ik.
Kreeg hiervoor van een ander lid een adres door.
Nogmaals dank.
Groet, Peter
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ga jouw adviezen opvolgen zo gauw ik een vervangende klem heb gevonden.
Zonder tweede klem wordt het sowieso niks vrees ik.
Kreeg hiervoor van een ander lid een adres door.
Nogmaals dank.
Groet, Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.C.J.M van Niekerk
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-10-2019 22:06 #185507
door P.C.J.M van Niekerk
Beantwoord door P.C.J.M van Niekerk in topic Open dak P1800S
Goedenavond Ben,
Bedankt voor je reactie.
Ga morgen gelijk bellen.
Groet, Peter
Bedankt voor je reactie.
Ga morgen gelijk bellen.
Groet, Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.C.J.M van Niekerk
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-10-2019 22:08 #185508
door P.C.J.M van Niekerk
Beantwoord door P.C.J.M van Niekerk in topic Open dak P1800S
Goedenavond Coen,
Bedankt.
Groet, Peter
Bedankt.
Groet, Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost van Daal
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 40
26-12-2020 11:56 #191712
door Joost van Daal
Volvo P1800 S, 1964, 1900cc kleur 80 Grijs, LPG
Mga roadster, 1959, 1800cc, zwart
Citroën ds, 1974, 2.0 special blauw, lpg
Bmw Z4 3.0 zescilinder, 2003 zwart, LPG
Beantwoord door Joost van Daal in topic Open dak P1800S
Dit leek mij een hele mooie optie . Enige optie volgens mij voor inbouw van een webasto dak..
Sterkte!
Joost
Sterkte!
Joost
Volvo P1800 S, 1964, 1900cc kleur 80 Grijs, LPG
Mga roadster, 1959, 1800cc, zwart
Citroën ds, 1974, 2.0 special blauw, lpg
Bmw Z4 3.0 zescilinder, 2003 zwart, LPG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.