- Berichten: 113
UNC of niet?
- Pieter
- Premium lid
-
1- Is er een methode/vuistregel, bij de amazon, om te weten of iets UNC, metrisch of iets anders is of in ieder geval zou moeten zijn? Er is bij mij soms een mixje gebruikt en dan is lastig te achterhalen wat origineel is.
2- Andere vraag: waar halen jullie UNC materiaal (online) vandaan, behalve onze webshop?
Ik heb namelijk een paar lasbare 1/2"UNC moeren nodig om de bumpersteunen aan de voorzijde te bevestigen. Deze moeren zijn normaal in de balken vastgelast. Echter is dat bij mij niet meer het geval. Dus ik heb minimaal 2 nieuwe nodig. Onderdeelnr is niet te achterhalen en staan ook niet in de webshop..
Ze moeten aan deze bouten bevestiging bieden

3- is de bevestiging van de stabilisatorstang voor met 3/8 UNC materiaal? Ook zeer slecht te vinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 817
Je kan als uitgangspunt nemen dat bij de amazon en 140 serie door Volvo standaard UNC bouten en moeren werden gebruikt. Bij de 240 serie werd overgeschakeld op metrische schroefdraad.
Je weet natuurlijk nooit wat is de loop van de jaren is veranderd aan je auto. daarom meten is weten. Voor een paar euro koop je een schroefdraad meetsetje (bestelnr.99945440 in de webshop) en kan je zien welke maat is gebruikt. Wel vervelend dat bij jouw auto kennelijk in de loop van de jaren metrisch en UNC door elkaar is gebruikt.
Als je nog moeren moet inlassen zou ik bij de plaatselijke ijzerboer een stel bijpassende bouten met moeren kopen. Verder haal ik UNC inderdaad bij de club maar op internet zijn genoeg adressen te vinden.
Maandag ben ik in de webshop en kan je mij even bellen.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1266
Ik heb er geen,wat ik in z'n algemeenheid doe bij onbekende bouten of hydraulieknippels is het volgende;
1- opmeten van de doorsnede van de schroefdraad, kijk daarbij op je schuifmaat (moet er wel eentje zijn die mm en INCH aangeeft) en bepaal de maat door op zowel de mm schaal als de inch schaal te kijken. áls het namelijk een metrische bout is dan zal het 0-streepje van je schuifmaat op een mooi rond getal uit komen, omgekeerd geldt dat ook voor een inch-bout, die zal op een "mooie" inchmaat uit komen.
2-daarna meet je de spoed op, dat kan je doen door de afstand te meten tussen 2 draadgangen, echter is dat minder nauwkeurig. Stel je plaatst de meetbekken 2 tiende mm te wijd of te smal, dan krijg je een enorme fout in je spoedbepaling.
Daarom pak ik liever 10 draadgangen, als je dan ook een 2 tiende mm teveel of te weinig meet is dat maar 2 honderdste afwijking in de spoed.
Niet onbelangrijk; heb je bij punt 1 vastgesteld dat het een inchmaat bout-doorsnede betreft dan meet je de spoed ook het beste in inch en nu komt de grap; in het metrische stelsel geven we de spoed aan van een bout op deze manier; M12x1,75, de afstand tussen 2 opvolgende draadgangen bedraagt hier dus 1,75mm (maar aangezien 1,50 ook voorkomt zie je dus dat nauwkeurig meten hier van belang is!!) De inchbouten worden echter weer anders benoemd, bijv UNC3/8 wijst op een bout met een doorsnede van de schroefdraad van 3/8" (of 3/8 inch) maar dan weten we de spoed nog niet.
UNC betekent Unified National Coarse , de grove variant dus, terwijl UNF de fijnere spoed heeft Unified National Fine.
Een tabel kan hier dus vertellen welke spoed de 3/8UNC bout heeft, in dit geval 16
16mm? Nee de inchbouten worden aangegeven in het aantal draadgangen per inch. Dat houdt dus in dat ik de schuifmaat op 1 inch instel en het aantal draadgangen ga tellen dat precies binnen die inch valt. In het geval van de 3/8 UNC bout zou ik dus 16 gangen tellen, oftewel 16 threads per inch of afgekort 16TPI
Met dus het metenvan twee maten (doorsnede en spoed of aantal gangen in 1 inch) kan je in een tabel gaan kijken welke maat bout er mee overeenstemt. Google geeft goede resultaten als je ingeeft 3/8 (de doorsnede dus) 16TPI (spoed dus).
Of in metrische gevallen M12x1,25
In geval je óf metrisch óf UNC/UNF hebt volstaat een printje in je gereedschapkist al prima, je zou zo'n tabel bij de hand kunnen houden; www.teesing.com/nl/page/teesing/tabel-un...fied-national-thread
Voordeel van een schroefdraadmeter is dat je behalve de spoed ook de tophoek van de draad mooi kunt bekijken, de tophoek is nl ook een manier om de draad te herkennen.
mvg Jan
Met
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1405
En Jan, bedankt voor de duidelijke uitleg. Zit er in de Amazon alleen UNC en UNF (bout wieluitslag??) of ook Whitworth draad?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter
- Premium lid
-
- Berichten: 113
Dank dan ga ik daar van uit.Cor Kraaijeveld schreef : ..Je kan als uitgangspunt nemen dat bij de amazon en 140 serie door Volvo standaard UNC bouten en moeren werden gebruikt. Bij de 240 serie werd overgeschakeld op metrische schroefdraad..
Blijft echter de vraag, waar haal je een kleine hoeveelheid UNC materiaal vandaan? Wat zijn die internetadressen, dat was eigenlijk mijn vraag?Cor Kraaijeveld schreef : ... Verder haal ik UNC inderdaad bij de club maar op internet zijn genoeg adressen te vinden.
Vooral omdat je een sterkteklasse 8.8 wil hebben en niet meteen 500 stuks wil bestellen.
Ik begrijp dat dat mogelijk is, maar dat is wat ik wil voorkomen.Hans Wassink schreef : Pieter, als je niet verdrietig wordt als er geen originele bout / moer combinatie in de bumpersteun zit kun je prima metrische lasmoeren gebruiken?
2 bouten metrisch en 2 bouten UNC om een bumper vast te zetten. En om nu 3 moeren uit te gaan slijpen, omdat ik niet een UNC moer kan vinden... beetje omgekeerde wereld.
Ik begrijp dat je veel op internet of bij de lokale ijzerhandel kan kopen, maar ik wil graag daar de namen en adressen van. Dat was mijn oorspronkelijke vraag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
- Berichten: 339
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjef van Giersbergen
- Premium lid
-
- Berichten: 145
Bij de Amazon vind je geen Whitworth draad. Whitworth is de (Engelse) voorloper van UNC en heeft weliswaar dezelfde spoed (uitgezonderd bij 1/2 duims, daar is de ene 12 TPI en de andere 13 TPI), maar de tophoek is 55 graden, tegen 60 graden bij UNC/UNF.
Sjef van Giersbergen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjef van Giersbergen
- Premium lid
-
- Berichten: 145
Tik UNC/UNF KOPEN in en je wordt overspoeld door aanbieders. Voor kleine hoeveelheden kun je bijv. terecht bij "metaalreus".
Sjef van G.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Gelukkig is hier op de Filippijnen dit spul vrij goed te verkrijgen dus qua dat heb ik geluk.
En dat zou je moeten doen een sloop 140 of ouder daar de bouten en moeren van.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.