Vervangen schokbrekers achter
- Marijn Weststrate (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2016 10:19 #163058
door Marijn Weststrate (GAST)
Volvo Amazon 1966
5651au.blog.com
Vervangen schokbrekers achter is gemaakt door Marijn Weststrate (GAST)
Beste allemaal,
Ik denk dat ik dit in een verkeerde categorie plaats, maar ik wist niet waar ik de vraag anders moest plaatsen.
Sinds een tijdje heb ik als ik een drempel op/af rijd dat ik een harde metaalachtige tik hoor. Gisteren even onder de auto gekropen en het lijkt er op dat het rubber van de schokbreker bovenaan (eigenlijk direct onder de kofferruimte) helemaal vergaan is. Nu leek het mij verstandig om i.p.v. alleen een nieuw rubber te plaatsen maar gelijk ook nieuwe schokbrekers te plaatsen aan beide kanten. Nu heb ik het service handboek er even bij gepakt (shocks/springs van volvoamazonpictures.se) en hierin wordt aangegeven dat het een kwestie is van bouten los, schokbreker er uit en de installatie van de nieuwe de omgekeerde volgorde. Klopt dit of is de procedure wat ingewikkelder? Kan zelf niet voorstellen dat dit zo simpel is.
Groet,
Marijn Weststrate
Ik denk dat ik dit in een verkeerde categorie plaats, maar ik wist niet waar ik de vraag anders moest plaatsen.
Sinds een tijdje heb ik als ik een drempel op/af rijd dat ik een harde metaalachtige tik hoor. Gisteren even onder de auto gekropen en het lijkt er op dat het rubber van de schokbreker bovenaan (eigenlijk direct onder de kofferruimte) helemaal vergaan is. Nu leek het mij verstandig om i.p.v. alleen een nieuw rubber te plaatsen maar gelijk ook nieuwe schokbrekers te plaatsen aan beide kanten. Nu heb ik het service handboek er even bij gepakt (shocks/springs van volvoamazonpictures.se) en hierin wordt aangegeven dat het een kwestie is van bouten los, schokbreker er uit en de installatie van de nieuwe de omgekeerde volgorde. Klopt dit of is de procedure wat ingewikkelder? Kan zelf niet voorstellen dat dit zo simpel is.
Groet,
Marijn Weststrate
Volvo Amazon 1966
5651au.blog.com
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Barends (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-08-2016 10:42 #163063
door Pieter Barends (GAST)
Beantwoord door Pieter Barends (GAST) in topic Vervangen schokbrekers achter
het is inderdaad makkelijk. :ohmy:
30-08-2016 13:56 #163069
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vervangen schokbrekers achter
Complicaties kunnen zijn:
- gastank boven de achteras gemonteerd zodat je niet meer bij de moeren kunt
- vastgerotte onderste moeren en niet voldoende grip om de schokbreker tegen te houden (maar als hij toch vervangen wordt kun je gepast geweld gebruiken)
Maar als je die twee complicaties niet hebt is het inderdaad vrij recht toe recht aan.
- gastank boven de achteras gemonteerd zodat je niet meer bij de moeren kunt
- vastgerotte onderste moeren en niet voldoende grip om de schokbreker tegen te houden (maar als hij toch vervangen wordt kun je gepast geweld gebruiken)
Maar als je die twee complicaties niet hebt is het inderdaad vrij recht toe recht aan.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
30-08-2016 15:34 #163070
door Marijn Weststrate (GAST)
Volvo Amazon 1966
5651au.blog.com
Beantwoord door Marijn Weststrate (GAST) in topic Vervangen schokbrekers achter
Een gastank heb ik niet, dus die zal niet in de weg zitten
.
Roest heb ik voldoende dus dat zal nog wel een uitdaging worden.
Ik begrijp dus dat als ik de dempers los maak dat dan niet de gehele auto ter aarde stort? Ik hoef hem dus niet op te krikken of iets dergelijks?
Alvast bedankt voor de reacties!

Roest heb ik voldoende dus dat zal nog wel een uitdaging worden.
Ik begrijp dus dat als ik de dempers los maak dat dan niet de gehele auto ter aarde stort? Ik hoef hem dus niet op te krikken of iets dergelijks?
Alvast bedankt voor de reacties!
Volvo Amazon 1966
5651au.blog.com
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-08-2016 19:22 #163073
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Vervangen schokbrekers achter
Welke schokdempers ga je erin doen? Koni's?
De mijne zijn ook aan vervanging toe ze zitten, er zeker meer dan 25 jaar onder :oops:
Voor zijn ze al 10jr geleden vervangen.
De mijne zijn ook aan vervanging toe ze zitten, er zeker meer dan 25 jaar onder :oops:
Voor zijn ze al 10jr geleden vervangen.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-08-2016 20:54 #163077
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Vervangen schokbrekers achter
Ik zou even een garagekrik onder het differentieel zetten, de wagen opkrikken, steunen onder de achteras plaatsen en krik eronderuit.
Moeren goed schoonmaken, in de kruipolie, even wachten en vervolgens de luchtsleutel erop (meestal kun je er goed bij). Als het allemaal meezit (maar ja, hoe vaak is dat het geval?) is het een recht-toe-recht-aan-klusje.
Succes!!
Moeren goed schoonmaken, in de kruipolie, even wachten en vervolgens de luchtsleutel erop (meestal kun je er goed bij). Als het allemaal meezit (maar ja, hoe vaak is dat het geval?) is het een recht-toe-recht-aan-klusje.
Succes!!