aanpassen achterspatborden PV544
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
De (Amazon-) wiedoppen zouden hierop moeten passen, maar zonder een paar ferme slagen met een rubber hamer lukt dat absoluut niet. Op zich geen ramp, alleen verwijderen wil vervolgens alleen nog via de naafopening aan de achterzijde (idd ook met een hamer). M.a.w. ga je die wieldoppen erop timmeren als je de wielen al hebt gemonteerd, dan heb je wel een probleem als ze er weer eens af moeten. Voor een betere passing moet er wellicht iets worden afgefreesd van de uitstulpingen waar de doppen achter klemmen.
Verder naar mijn vraag. De velgen geven een spoorverbreding van 30 mm en bij voorkeur wil ik 195/65/15-banden monteren, echter volgens de leverancier Dries Bakkenes gaan die aanlopen bij de achterschermen. Wat ik graag wil weten is op welke manier dit probleem is op te lossen:
1) de haakse rand van de wielkast terugkloppen
2) het spatbord uitrollen
3) drastischer ingrepen.
Wie heeft hier ervaring mee met zijn Katterug?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Een tijd geleden vond ik deze foto's op internet, noem het maar creatief met plaatwerk....is ook een methode maar wel heel extreem

Dat herken ik niet, althans niet met 5,5" velgen."Rob Baeten" schreef:
.... De 195 gaat ook, wordt door veel mensen gedaan, maar afhankelijk van het merk van de band vind ik dat ze vaak wat boller rond de velg liggen waardoor het rijgedrag minder wordt. De band kan gaan rollen t.o.v. de velg, heb dit zelf gehad met winter banden.
In mijn Amazon heb ik 5 jaar met Bridgestone 195/70/15 zomerbanden op 5,5" Minilites gereden en deze zijn onlangs vervangen door Michelin 195/70/15 winterbanden, maar vind geen van beide bol rond de velg liggen en heb ook geen klachten over het rijgedrag.
Dat klopt, maar ik wil zo breed mogelijk, met name op de achterwielen. Niet omdat ik dat zo mooi vind (integendeel!), maar om de overmatige zijwindgevoeligheid van de Katterug wat terug te dringen. De maat 205/65 zal nog doeltreffender zijn dan 195/65, maar zal wsch sneller aquaplanen of slippen in bochten (een PV544 weegt immers nog geen ton). Om de fusees etc. te ontzien is 185 op de voorwielen natuurlijk beter, hoewel de praktijk wat dat betreft iets minder dramatisch is dan sommige theoriëen volgens mij."Rob Baeten" schreef:
Waarschijnlijk zal de 185'er zo onder je spadbord schuiven en hoef je verder niets te doen.
Alleen 185/70 zou dan voor mij in aanmerking komen omdat ik de afwijking van de 185/65, 185/60 of 185/55 te groot vind met als meest nadelig effect dat je (nog) meer toeren maakt op de snelweg. Met 196/65 heb je dat effect zelfs al, zij het in geringe mate."Rob Baeten" schreef:
Als je dan kiest voor een 185/60 dan heb je 7% afwijking op de teller en zien ze bijna net zo breed uit als de 195/65 waar je echter maar 2% afwijkt. Een 185/55 kan ook nog maar die geeft je 9,5% Mocht je toch de 195'er willen hebben dan zou ik de "Wessel methode" gebruiken en ze uitrollen.
Tja, de "Wessel methode" oftewel uitrollen lijkt mij ook de beste optie, hopelijk geeft dat voldoende speling en anders wordt het een drastischer aanpak (maar liever niet zoiets als op die foto's...).
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook even een 185/65/15 en een 195/65/15 met zo'n nieuwe velg te passen en wel linksachter omdat om de een of andere reden daar net even iets minder speling is tussen band en spatbord dan rechtsachter.
Beide bandenmaten lieten echter nauwelijks speling over met de spatbordrand, dat was echt milimeterwerk. Maar ook met de 165/80/15 bleef er linksachter zo weinig speling over tussen band en spatbord dat ik op de terugreis de band bijna continu hoorde aanlopen. Thuisgekomen dus eerst maar eens geprobeerd het linker achterspatbord wat uit te buigen met behulp van een verlengstuk van de krikhefboom en dat is gelukt, zodat de band nu weer vrij loopt.
Conclusie: bredere banden kan ik vergeten zonder drastische plaatwerkingrepen.
Niet normaal natuurlijk, want er zijn wel degelijk mensen die 195-65 of zelfs 205/50 onder hun Katterug hebben zonder aanpassingen van de achterschermen.
Een vorige eigenaar van mijn PV544 heeft echter de achterschermen vastgelast in plaats van gebout en ik vraag mij af of daar wellicht de oorzaak van het probleem kan liggen.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Dus bij vergelijkingen wat aan banden past is ook het velgtype erbij te noemen.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Dat klopt, zie ook de site van Lars Rengersen, waar ze allemaal worden genoemd:"Rudi Dortangs" schreef:
De 5,5J velgen heb je met verschillende ET-waarden, dus daardoor verschillend ver naar buiten staande banden en daardoor ook verschillend brede banden mogelijk tot aanlopen aan de spatbordrand (wat mij nogal gevaarlijk lijkt).
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...n-volvo-amazon-html/
Onderstaand nog een foto van de aanloopsituatie linksachter voordat ik het spatbord wat heb kunnen uitrekken. Wat een absurd gezicht, nietwaar? :shock: En dat met zo'n smal bandje.
Het goede nieuws is dat de zijwindgevoeligheid al merkbaar een fractie beter is geworden.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Heb je de veren eigenlijk door blokken vervangen? Zoals het op de foto uit ziet mag hij niet meer inveren omdat anders de banden de spatbordranden raken ...
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Als ik de 5.5" Minilites (ET=14 mm) van mijn Amazon op de PV544 monteer, lopen ze aan tegen de stuurkogels. Dat zal niet niet anders zijn met velgen welke een ET-waarde van 15 mm hebben, zoals de door jou genoemde. Het is tevens de reden dat Minilites voor de Katterug een ET-waarde van 9 mm hebben."Rudi Dortangs" schreef:
Zover mij bekend kunnen de Lemmerz en de 36er Kronprinz zonder problemen op de PV
Er zitten geen blokken onder, gewoon de originele veren, maar ik denk er over om die te vernieuwen want dat kan de situatie alleen maar verbeteren. Lees wat de rest betreft mijn eerdere bijdragen svp"Rudi Dortangs" schreef:
Heb je de veren eigenlijk door blokken vervangen? Zoals het op de foto uit ziet mag hij niet meer inveren omdat anders de banden de spatbordranden raken ...
- Hansw
-
- Platinum lid
-