aanpassen achterspatborden PV544

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2014 19:42 #137725 door Gert Vegter
aanpassen achterspatborden PV544 is gemaakt door Gert Vegter
Inmiddels een set gereproduceerde GT-velgen aangeschaft voor mijn PV544.
De (Amazon-) wiedoppen zouden hierop moeten passen, maar zonder een paar ferme slagen met een rubber hamer lukt dat absoluut niet. Op zich geen ramp, alleen verwijderen wil vervolgens alleen nog via de naafopening aan de achterzijde (idd ook met een hamer). M.a.w. ga je die wieldoppen erop timmeren als je de wielen al hebt gemonteerd, dan heb je wel een probleem als ze er weer eens af moeten. Voor een betere passing moet er wellicht iets worden afgefreesd van de uitstulpingen waar de doppen achter klemmen.

Verder naar mijn vraag. De velgen geven een spoorverbreding van 30 mm en bij voorkeur wil ik 195/65/15-banden monteren, echter volgens de leverancier Dries Bakkenes gaan die aanlopen bij de achterschermen. Wat ik graag wil weten is op welke manier dit probleem is op te lossen:
1) de haakse rand van de wielkast terugkloppen
2) het spatbord uitrollen
3) drastischer ingrepen.
Wie heeft hier ervaring mee met zijn Katterug?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-02-2014 18:56 #137782 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic aanpassen achterspatborden PV544
Gert, als ik de keuze had dan zou ik voor 185'ers kiezen. De 195 gaat ook, wordt door veel mensen gedaan, maar afhankelijk van het merk van de band vind ik dat ze vaak wat boller rond de velg liggen waardoor het rijgedrag minder wordt. De band kan gaan rollen t.o.v. de velg, heb dit zelf gehad met winter banden. Waarschijnlijk zal de 185'er zo onder je spadbord schuiven en hoef je verder niets te doen. Als je dan kiest voor een 185/60 dan heb je 7% afwijking op de teller en zien ze bijna net zo breed uit als de 195/65 waar je echter maar 2% afwijkt. Een 185/55 kan ook nog maar die geeft je 9,5% Mocht je toch de 195'er willen hebben dan zou ik de "Wessel methode" gebruiken en ze uitrollen.

Een tijd geleden vond ik deze foto's op internet, noem het maar creatief met plaatwerk....is ook een methode maar wel heel extreem :)










Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-02-2014 20:18 #137786 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic aanpassen achterspatborden PV544

"Rob Baeten" schreef:
.... De 195 gaat ook, wordt door veel mensen gedaan, maar afhankelijk van het merk van de band vind ik dat ze vaak wat boller rond de velg liggen waardoor het rijgedrag minder wordt. De band kan gaan rollen t.o.v. de velg, heb dit zelf gehad met winter banden.

Dat herken ik niet, althans niet met 5,5" velgen.
In mijn Amazon heb ik 5 jaar met Bridgestone 195/70/15 zomerbanden op 5,5" Minilites gereden en deze zijn onlangs vervangen door Michelin 195/70/15 winterbanden, maar vind geen van beide bol rond de velg liggen en heb ook geen klachten over het rijgedrag.

"Rob Baeten" schreef:
Waarschijnlijk zal de 185'er zo onder je spadbord schuiven en hoef je verder niets te doen.

Dat klopt, maar ik wil zo breed mogelijk, met name op de achterwielen. Niet omdat ik dat zo mooi vind (integendeel!), maar om de overmatige zijwindgevoeligheid van de Katterug wat terug te dringen. De maat 205/65 zal nog doeltreffender zijn dan 195/65, maar zal wsch sneller aquaplanen of slippen in bochten (een PV544 weegt immers nog geen ton). Om de fusees etc. te ontzien is 185 op de voorwielen natuurlijk beter, hoewel de praktijk wat dat betreft iets minder dramatisch is dan sommige theoriëen volgens mij.

"Rob Baeten" schreef:
Als je dan kiest voor een 185/60 dan heb je 7% afwijking op de teller en zien ze bijna net zo breed uit als de 195/65 waar je echter maar 2% afwijkt. Een 185/55 kan ook nog maar die geeft je 9,5% Mocht je toch de 195'er willen hebben dan zou ik de "Wessel methode" gebruiken en ze uitrollen.

Alleen 185/70 zou dan voor mij in aanmerking komen omdat ik de afwijking van de 185/65, 185/60 of 185/55 te groot vind met als meest nadelig effect dat je (nog) meer toeren maakt op de snelweg. Met 196/65 heb je dat effect zelfs al, zij het in geringe mate.
Tja, de "Wessel methode" oftewel uitrollen lijkt mij ook de beste optie, hopelijk geeft dat voldoende speling en anders wordt het een drastischer aanpak (maar liever niet zoiets als op die foto's...).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2014 20:15 #138011 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic aanpassen achterspatborden PV544
Vandaag met de PV544 een bezoek gebracht aan een bandenbedrijf om de 165-15 banden over te laten zetten op de nieuwe 5.5" GT-velgen, want op deze banden zit nog 7 mm profiel.
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook even een 185/65/15 en een 195/65/15 met zo'n nieuwe velg te passen en wel linksachter omdat om de een of andere reden daar net even iets minder speling is tussen band en spatbord dan rechtsachter.

Beide bandenmaten lieten echter nauwelijks speling over met de spatbordrand, dat was echt milimeterwerk. Maar ook met de 165/80/15 bleef er linksachter zo weinig speling over tussen band en spatbord dat ik op de terugreis de band bijna continu hoorde aanlopen. Thuisgekomen dus eerst maar eens geprobeerd het linker achterspatbord wat uit te buigen met behulp van een verlengstuk van de krikhefboom en dat is gelukt, zodat de band nu weer vrij loopt.

Conclusie: bredere banden kan ik vergeten zonder drastische plaatwerkingrepen.
Niet normaal natuurlijk, want er zijn wel degelijk mensen die 195-65 of zelfs 205/50 onder hun Katterug hebben zonder aanpassingen van de achterschermen.
Een vorige eigenaar van mijn PV544 heeft echter de achterschermen vastgelast in plaats van gebout en ik vraag mij af of daar wellicht de oorzaak van het probleem kan liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2014 20:40 #138013 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic aanpassen achterspatborden PV544
Ik heb op mijn katterug ook probleemloos 195 liggen, vooraan heb ik bij de laatste bandenwissel 185 genomen omdat die net iets lichter stuurt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2014 21:11 #138016 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic aanpassen achterspatborden PV544
De 5,5J velgen heb je met verschillende ET-waarden, dus daardoor verschillend ver naar buiten staande banden en daardoor ook verschillend brede banden mogelijk tot aanlopen aan de spatbordrand (wat mij nogal gevaarlijk lijkt).
Dus bij vergelijkingen wat aan banden past is ook het velgtype erbij te noemen.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2014 22:32 - 28-02-2014 19:56 #138021 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic aanpassen achterspatborden PV544

"Rudi Dortangs" schreef:
De 5,5J velgen heb je met verschillende ET-waarden, dus daardoor verschillend ver naar buiten staande banden en daardoor ook verschillend brede banden mogelijk tot aanlopen aan de spatbordrand (wat mij nogal gevaarlijk lijkt).

Dat klopt, zie ook de site van Lars Rengersen, waar ze allemaal worden genoemd:
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...n-volvo-amazon-html/

Onderstaand nog een foto van de aanloopsituatie linksachter voordat ik het spatbord wat heb kunnen uitrekken. Wat een absurd gezicht, nietwaar? :shock: En dat met zo'n smal bandje.

Het goede nieuws is dat de zijwindgevoeligheid al merkbaar een fractie beter is geworden.

Laatst bewerkt 28-02-2014 19:56 door Gert Vegter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2014 18:28 #138028 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic aanpassen achterspatborden PV544
Zover mij bekend kunnen de Lemmerz en de 36er Kronprinz zonder problemen op de PV, maar dat heb ik alleen van mededelingen en niet van eigen ervaring (ik heb geen PV, dus uitproberen kan ik niet).
Heb je de veren eigenlijk door blokken vervangen? Zoals het op de foto uit ziet mag hij niet meer inveren omdat anders de banden de spatbordranden raken ...
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2014 20:33 - 28-02-2014 19:57 #138035 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic aanpassen achterspatborden PV544

"Rudi Dortangs" schreef:
Zover mij bekend kunnen de Lemmerz en de 36er Kronprinz zonder problemen op de PV

Als ik de 5.5" Minilites (ET=14 mm) van mijn Amazon op de PV544 monteer, lopen ze aan tegen de stuurkogels. Dat zal niet niet anders zijn met velgen welke een ET-waarde van 15 mm hebben, zoals de door jou genoemde. Het is tevens de reden dat Minilites voor de Katterug een ET-waarde van 9 mm hebben.

"Rudi Dortangs" schreef:
Heb je de veren eigenlijk door blokken vervangen? Zoals het op de foto uit ziet mag hij niet meer inveren omdat anders de banden de spatbordranden raken ...

Er zitten geen blokken onder, gewoon de originele veren, maar ik denk er over om die te vernieuwen want dat kan de situatie alleen maar verbeteren. Lees wat de rest betreft mijn eerdere bijdragen svp
Laatst bewerkt 28-02-2014 19:57 door Gert Vegter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2014 20:44 #138036 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic aanpassen achterspatborden PV544
Gert wat een bijzonder probleem! maar de blauwe velg op de foto is dat een originele, hij lijkt wel verbreed?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD