Raamsponning herstellen en voorruit kitten

• A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-12-2013 14:04 #135559 door A Heger (GAST)
Raamsponning herstellen en voorruit kitten is gemaakt door A Heger (GAST)
En klusje wat ik liever nog een half jaar liet wachten moet ik helaas wat sneller uitvoeren.

De voorruit van mijn 144 uit 71 is gebarsten en er moet dus een nieuwe in, ik wil het wel orgineel houden dus geen rubber of plastic klipjes.
In de sponning en langs de rand zit op sommige plekken wat roest en de metalen klipjes bij van de onderste sierlijst zijn al helemaal vergaan. Zo te zien hebben ze eerder geprobeerd de sponning te herstellen want er lijkt een dun laagje plamuur tussen het roest en de lak te zitten. Voor zover ik het zie en voel is het nog niet doorgerot.

Hier een paar plekjes

Ik heb wat gelezen en na gevraagd en m'n plan is al volgt:

-Oude ruit verwijderen
-Sponning kaal maken met een staal borstel en schuurpapier.
-Waar roest zit met een spot-straalpistool de roest verwijderen
-2k epoxy primer aanbrengen in de sponning en iets daarbuiten (droogtijd?)
-Nieuwe ruit op de epoxyprimer plakken, met de klipjes daaronder natuurlijk
-Rondom de sponning (paravan???) de boel verder afwerken met primer en 2k autolak
-Sierlijst monteren

Ben ik iets vergeten of zouden jullie het anders doen.
Hoelang denk zou ik hier mee bezig zijn, ook wat droogtijd betreft?

Arjan

144 DL 1971
V40
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-12-2013 14:15 #135560 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Raamsponning herstellen en voorruit kitten
Hoi Arjen,

Je lijstje klopt wel, alleen 3 kleine dingetjes. Ik heb afgelopen najaar het zelfde gedaan met mijn 144. Ook nieuwe metalen klemmetjes gebruikt, echter voordat ik ze op hun plek deed de onderkant van de klemmetjes ingesmeerd met sikaflex kit en waar nodig met kleine lijmklemmen vastgeklemd. Voordeel hiervan is dat er geen vocht onder het klemmetje komt. Voordat de ruit er in ging heb ik in de onderhoeken aan elke kant een gaatje geboord, hierdoor blijft er geen water in de goot staan. Deze modificatie heeft volvo zelf ook gedaan bij de 240 serie. Nadat de ruim op zijn plaats was heb ik de ruimte rond het truit en de klemmetjes goed ingesmeerd met dinitrol mettalic.

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-12-2013 18:24 #135723 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Raamsponning herstellen en voorruit kitten
Ik zou de sponning goed schoon maken, het roestige gedeelte met RX5 te behandelen en goed uit laten drogen, vervolgens RX10 erover.
Het lijkt mij verstandiger die metalen clips niet meer te gebruiken, de plastic clips van de 240 ruit geven nooit meer roest.
Je moet er dan wel een 240 sierstrip bij hebben, maar deze is ook nog voorzien van een rubber en heeft maar twee joints, in plaats van de vier bij de 140 ruit.
Vergeet niet de twee rubber steuntjes, die onder aan de ruit zitten, terug te leggen en dan de ruit proef plaatsen.
Deze steuntjes voorkomen dat de ruit tijdens het drogingsproces naar beneden zakt.
Ik gebruik houtklemmen om de ruit voor een half uur te fixeren, de moderne ruitenkit droogt in deze korte tijd uit.
Arjen, je bent ook welkom bij ons in de hal, dan help ik je een handje want dit is een klusje wat het gemakkelijkst met twee mensen gaat.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rademaker
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-01-2014 21:06 #135799 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic Raamsponning herstellen en voorruit kitten
Als je hier probeert alle roest weg te halen ga je er doorheen denk ik. RX 5 en 10 is goed spul je kan er alleen niet overheen lakken bij Brunox kan dat wel (is roest omzetter en epoxyprimer inéén). Mijn 2K epoxyprimer moet ik dun opbrengen en 8 uur drogen bij 20°C of een half uur met een warmtelamp. Die kleur op jouwn auto zit ook op mijn 1971 142, is moeilijk aan te komen.

VOLVO 142 SAAB 96

• A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-01-2014 22:28 #135803 door A Heger (GAST)
Beantwoord door A Heger (GAST) in topic Raamsponning herstellen en voorruit kitten
bedankt voor alle reactie
@ Ed, ik vind rx5 en rx10 heel mooi spul maar alleen voor de onderkant. Ik ga het in iedergeval niet uitproberen :) En ik wil het toch echt orgineel houden.
@ Rademaker, ik ben er vandaag achter gekomen dat de roest inderdaad door is. Het zijn behoorlijk diepe putten en er zit al een gaatje. Het is allemaal een keer dicht geplamuurd. Ik denk dat er wat gelast moet worden :cry: . Ik ben benieuwd wat de ervaringen met Brunox zijn wat aflakken betreft, maar eens op google'en. De Kleur heb ik al hoor, gewoon bij Dries besteld. Het is overigens een 2k lak.

144 DL 1971
V40

• Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-01-2014 11:26 #135823 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Raamsponning herstellen en voorruit kitten

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 11:51 #135826 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Raamsponning herstellen en voorruit kitten
Brunox werkt prima mits je goed ontvet en je dik aflakt, ik gebruik het al jaren.....maar ik weet bijna zeker dat als je eerlijk gaat steken en stralen, je met gaten en missende randen te maken hebt. En helaas, de enige manier om het goed te repareren is al het aangedane plaatwerk te verwijderen en nieuw in te lassen...
Ik heb ook jaren geprobeerd om het anders te doen, maar na jaren is het resultaat alleen maar dat je nog veel meer moet (laten?) lassen. En trouwens, ik ben een grote fan van origineel, maar ben ook van mening dat je in dit geval toch echt beter voor de (origineel Volvo...) oplossing kunt gaan dan die stalen klemmetjes die elke zoveel jaar het probleem weer terugbrengen. Je ziet het niet en dan vind ik het persoonlijk geen probleem om wat onzichtbare of bijna onzichtbare verbeteringen aan te brengen

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 22:39 #135874 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Raamsponning herstellen en voorruit kitten
Als de sponning zo dun is, moet er nieuw staal in, dat kunnen we voor je verzorgen.
Op een of andere manier zal je toch die roest kwijt moeten raken of binden zodat het niet verder gaat.
Als je de plastic clips gebruikt moet je de opening waar de metalen in vast zit plat slaan en lassen, dat verstevigt de sponning aanzienlijk.
Goede raad is soms duur, maar in dit geval onnodig, gaan voor plastic is de enige zinnige oplossing.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-01-2014 12:42 #136280 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Raamsponning herstellen en voorruit kitten
Arjan, Als de gaten niet te groot zijn kun je ze roestvrij maken met een staalborstel op je grinder of boormachine en ze vervolgens laten "vollopen" met een lasnaad en die dan met een grinder met afbraamschijfje glad maken. volvo-122s.blogspot.com.au/2012/08/weldi...windshield-122s.html

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-01-2014 12:57 #136281 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Raamsponning herstellen en voorruit kitten
Ik ben van plan mijn ruit te vervangen zonder de metalen roest-clipjes. Maar mét de originele vierdelige strip. Met moderne lijm moet die er goed op te zetten zijn.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD